Knep för att få saker gjorda

Det här är delvis en anledning till att jag inte har hyrt ut än. Jag har nämligen inte förmågan att få det så fint. När mina klasskamrater kom på besök så städade jag innan, men fick ändå höra efteråt att det syntes att jag inte klarade av att hålla ordning hemma.
Nej min städning höll absolut inte heller hotellnivå, men den här fantasin gjorde det ändå på ett sätt både roligare och lättare att hålla på. :)
 
För mig är det framförallt att inte ha för mycket på listan, känns för övermäktig då och inget blir gjort.

När jag ska städa blir det snabb städning ofta. Jag kan tycka det bli övermäktig och stort projekt att städa men med snabb städning så städar jag så mycket jag hinner på 15 min. Känns inte övermäktig på samma sätt och 15 min är bättre än inget.
I början tänkte jag att det inte kan bli någon skillnad på 15 min men oj vad jag blev förvånad av vad mycket som hinns med på "bara" 15 min.
 
Jag använder appen Forest. Man ”planterar” ett träd som ”dör” om man rör telefonen under den tid man har bestämt.

T.ex. det vore bra om jag städade i åtminstone i 30 min, jag planterar ett träd som tar 30 minuter. Jag rör inte telefonen under 30 minuter och ”får” ett träd i ”min” skog samt har ingen telefon så då kan jag lika gärna städa.
 
Jag har en app i mobilen som heter Todoist. Där kan jag skriva in saker som behöver göras. Man kan sätta ett datum för när det ska göras, eller så kan man låta bli att sätta ett datum.

Med appens hjälp har jag lyckats få ändan ur vagnen ibland i alla fall men det är inte klockrent. Ibland blir saker ändå inte gjorda.

Vad mer för knep kan man använda för att få saker gjorda?
Jag har fruktansvärt svårt att få saker jag tycker är tråkiga gjorda. Har alltid haft men efter en utmattningsdepression har det nått nya nivåer får jag nog lov att erkänna.

Jag mutar och belönar mig själv. Kan vara allt från ett glas vin till kvällen om jag viker tvätten till att tillåta mig själv att ligga i soffan resten av dagen om jag städar badrummet. Det fungerar förvånansvärt bra för mig, även om jag emellanåt överlistar mig själv och kommer över belöningen utan att uppfylla kravet🙄.

Absolut viktigaste för mig är att inte ha för höga krav och långa listor. Då blir det tvärstopp och jag spenderar massor av tid på att känna mig värdelös som inte klarar någonting , ”alla andra” är så flitiga osv. Mycket dumma tankar att fylla huvudet med men ack så lätt att hamna där.

Jag bryter ner alla projekt till mindre moment vilket gör att jag känner mig duktig redan när jag klarat bara en mindre del av något större. Det ger en go känsla och då blir jag pyttelite motiverad att fortsätta.

Har också lärt mig att det finns dagar när jag bara inte klarar att få ens det lättaste saker gjorda. Det går bara inte. Har slutat bråka med mig själv när det känns sådär, får bara dåligt samvet och allt de där. Fokuserar då på att ge hunden det han behöver och sen får det räcka. ”Imorgon är en ny dag och då känns det säkert bättre” och oftast gör det också det.

Jag vaknar aldrig på morgonen och är pigg. Får tvinga mig själv upp och är sedan ganska trögstartad. Har märkt att dagen ofta blir bättre om jag lyckas få något litet projekt gjort ganska tidigt. Då menar jag LITET, bara för att lura mig själv att komma in i känslan av att jag är driftig (vilket jag typ aldrig är, har bara sänkt kraven på mig själv).
 
Jag gör lite som @Karro-Lina . Mutar.

Sen försöker jag dela upp saken i mikroskopiska delar, och ibland gör jag bara en liten liten sak. Ibland kommer jag igång efter den saken och gör en massa annat.

Men det är svårt. Jag skriver listor för hand och sätter tidtabell med belöning på slutet.
 
Jag tänker att jag ska lyssna på podd, oftast Spanarna i mitt fall. Då är det bara skönt att göra något med händerna samtidigt.
 
Jag är tyvärr aldrig pigg.
Ok, då får man gå på när man är som piggast och orkar som mest - även om man själv uppfattar även högsta nivån som låg. Grejen är bara att allt sånt är väldigt relativt och jämför man sig med andra blir det mest bara fel och riskerar att bli ytterligare uppförsbacke.

Själv har jag som mest kraft på morgonen och startar nu med dagens lista, som innehåller:
Kaffe!
Laga spisen (har fått hem nytt varmluftselement)
Klippa gräset där transporten ska stå och parkera tillbaks den.
Kratta lite löv
Ta in hästar till tur och rykta och få bort leran
Skörda sallad till middagen. (Finns fin kvar i november!)
Diska ugnsgaller och köksfläktfilter

Sen får det nog vara bra och en lugn stund med min bok innan middagsförberedelserna tar vid och sedan en lugn kväll med att förbereda avfärd till skolor och jobb imorgon.

På kvällen hade jag aldrig orkat börja ta itu med något av det där på listan, då är energin på väg mot sina lägsta nivåer. Sen är det mörkt också, så det hade varit svårt med en del ändå. Nu har solen krupit upp och ger fint ljus.
 
Ok, då får man gå på när man är som piggast och orkar som mest - även om man själv uppfattar även högsta nivån som låg. Grejen är bara att allt sånt är väldigt relativt och jämför man sig med andra blir det mest bara fel och riskerar att bli ytterligare uppförsbacke.

Själv har jag som mest kraft på morgonen och startar nu med dagens lista, som innehåller:
Kaffe!
Laga spisen (har fått hem nytt varmluftselement)
Klippa gräset där transporten ska stå och parkera tillbaks den.
Kratta lite löv
Ta in hästar till tur och rykta och få bort leran
Skörda sallad till middagen. (Finns fin kvar i november!)
Diska ugnsgaller och köksfläktfilter

Sen får det nog vara bra och en lugn stund med min bok innan middagsförberedelserna tar vid och sedan en lugn kväll med att förbereda avfärd till skolor och jobb imorgon.

På kvällen hade jag aldrig orkat börja ta itu med något av det där på listan, då är energin på väg mot sina lägsta nivåer. Sen är det mörkt också, så det hade varit svårt med en del ändå. Nu har solen krupit upp och ger fint ljus.
Jag får ångest av din lista!
 
Jag får ångest av din lista!
Sorry. Tror du läser in mer än vad som avses. För mig är det exempelvis ”kratta löv” inte pedantiskt fin trädgård, utan kratta bort där man går så att löven inte ruttnar just där och skapar lervälling just där man går. 15 minuter till okej igen.

Men det är nog ett bra exempel på det jag menade med att man INTE ska jämföra sig med andra.
 
Jag ligger och drar mig i sängen just nu och låter hjärnan långsamt vakna. Mina listor bygger jag i prioriteringsordning eftersom jag inte vet när jag får soppatorsk. Det som inte blir gjort är då oftast sånt som det är ok att det inte blir gjort idag.

Jag delar också upp stora projekt i många små bitar. Ibland kan jag orka flera bitar på en dag, men det är "extra credit". En bit räcker.

Jag använder både ord och mat som belöning. Positiv förstärkning funkar 😊.
 
Jag försöker att, om möjligt, bryta ner det hela i små steg. Och som nämnts i tråden: så fort jag tänker "jag borde..." så försöker jag göra det. Tänker jag att jag borde städa och det inte är så att jag inte är på väg till jobbet eller liknande, då försöker jag städa bums på en gång.

Istället för att tänka "jag behöver städa hela hemmet" så fokuserar jag på den del av hemmet som för stunden gör att det ser som värst ut. Är det tex så att vardagsrummet är förjävligt, jamen då kanske jag börjar med att städa vardagsrumsbordet. Sedan nästa gång jag har energi så kanske jag dammsuger i vardagsrummet för att det ska "matcha" det då rena bordet.

Om jag sedan sitter vid vardagsrumsbordet och äter choklad, då är det viktigt för mig att inte lämna den tomma förpackningen på bordet när jag går därifrån. Istället tar jag med den och ser till att den åtminstone är i köket nära återvinningen.

Jag försöker också att hålla mig borta från sådant som distraherar. Om datorn och mobilen känns distraherande, då sätter jag igång musik på laptopen men låter den stå någonstans där det inte(!) är bekvämt att använda den, tex högt upp i en bokhylla :p och så lägger jag mobilen bredvid. Då blir det att jag antingen kan sitta stilla i soffan utan att ha något att göra (vilket kan vara bra för vila ibland) eller så sätter jag igång med någon av de saker som behöver bli gjorda.
 
Finns det inte grader i helvetet?
Som njursjuk och nu nytransplanterad är jag ytterst sällan pigg. Bara mer eller mindre trött.

Jag gör små ryck och skäller på mig själv om jag inte tar mig för. Igår fyllde jag en skottkärra löv och kastanjer. Det krävde krattning och skyfflande. Men jag gjorde det. Fick sen vila men jag hade gjort det!!

Försöker att inte koncentrera mig på allt jag INTE orkat - för det är massor. Försöker klappa mig på axeln för det jag klarat.
Helt enkelt inte vara min egen främsta mobbare.
Det kanske finns grader för andra. Men som deprimerad är det rätt lika hela tiden.
 
Jag har fruktansvärt svårt att få saker jag tycker är tråkiga gjorda. Har alltid haft men efter en utmattningsdepression har det nått nya nivåer får jag nog lov att erkänna.

Jag mutar och belönar mig själv. Kan vara allt från ett glas vin till kvällen om jag viker tvätten till att tillåta mig själv att ligga i soffan resten av dagen om jag städar badrummet. Det fungerar förvånansvärt bra för mig, även om jag emellanåt överlistar mig själv och kommer över belöningen utan att uppfylla kravet🙄.

Absolut viktigaste för mig är att inte ha för höga krav och långa listor. Då blir det tvärstopp och jag spenderar massor av tid på att känna mig värdelös som inte klarar någonting , ”alla andra” är så flitiga osv. Mycket dumma tankar att fylla huvudet med men ack så lätt att hamna där.

Jag bryter ner alla projekt till mindre moment vilket gör att jag känner mig duktig redan när jag klarat bara en mindre del av något större. Det ger en go känsla och då blir jag pyttelite motiverad att fortsätta.

Har också lärt mig att det finns dagar när jag bara inte klarar att få ens det lättaste saker gjorda. Det går bara inte. Har slutat bråka med mig själv när det känns sådär, får bara dåligt samvet och allt de där. Fokuserar då på att ge hunden det han behöver och sen får det räcka. ”Imorgon är en ny dag och då känns det säkert bättre” och oftast gör det också det.

Jag vaknar aldrig på morgonen och är pigg. Får tvinga mig själv upp och är sedan ganska trögstartad. Har märkt att dagen ofta blir bättre om jag lyckas få något litet projekt gjort ganska tidigt. Då menar jag LITET, bara för att lura mig själv att komma in i känslan av att jag är driftig (vilket jag typ aldrig är, har bara sänkt kraven på mig själv).
Belöningar har aldrig funkat för mig. Varför ska jag vänta med att äta upp kakorna till jag gjort x när jag kan äta upp dem på en gång?

Men det funkar till viss del att ha kakor hemma för det kan få upp mig ur sängen. Synd bara att kakor inte är lämpliga att äta.

Ok, då får man gå på när man är som piggast och orkar som mest - även om man själv uppfattar även högsta nivån som låg. Grejen är bara att allt sånt är väldigt relativt och jämför man sig med andra blir det mest bara fel och riskerar att bli ytterligare uppförsbacke.

Själv har jag som mest kraft på morgonen och startar nu med dagens lista, som innehåller:
Kaffe!
Laga spisen (har fått hem nytt varmluftselement)
Klippa gräset där transporten ska stå och parkera tillbaks den.
Kratta lite löv
Ta in hästar till tur och rykta och få bort leran
Skörda sallad till middagen. (Finns fin kvar i november!)
Diska ugnsgaller och köksfläktfilter

Sen får det nog vara bra och en lugn stund med min bok innan middagsförberedelserna tar vid och sedan en lugn kväll med att förbereda avfärd till skolor och jobb imorgon.

På kvällen hade jag aldrig orkat börja ta itu med något av det där på listan, då är energin på väg mot sina lägsta nivåer. Sen är det mörkt också, så det hade varit svårt med en del ändå. Nu har solen krupit upp och ger fint ljus.
Baxnade av den där listan.

Idag behöver jag ta in ved. Allt annat är bonus.
 
Baxnade av den där listan.

Idag behöver jag ta in ved. Allt annat är bonus.
Kan du inte försöka tänka så om allt? En sak om dagen. Idag ska jag dammsuga, allt annat är bonus. Idag ska jag plocka undan allt som ligger på bordet, allt annat är bonus. Idag ska jag plocka upp från golven, allt annat är bonus. Eller vad det nu är som behöver göras. Och sen vara snäll mot dig själv och hela tiden upprepa good enough, allt behöver inte vara perfekt.

Själv har jag alltid undanplockat men aldrig rent, för då är orken slut. Min asperger gör att jag måste ha städade ytor för annars mår jag dåligt av stöket/intrycken, men för att orka hålla det undanplockat får jag göra avkall på renlighet för det orkar jag sällan med. Good enough.

Jag kör också på modellen att städa mig (och med städa menar jag plocka undan) igenom huset rum för rum. Börjar längst bort med tv-rummet och städar det helt klart. Då kan det hamna mer grejer i de andra rummen ett tag tills jag kommer dit. Sen tar jag nästa rum och gör likadant. Sen nästa och nästa. Puttar hela tiden all skit framför mig tills jag är i sista rummet och ingen skit finns kvar eftersom alla saker är på rätt plats igen. Den här metoden passar kanske bäst om man inte har för mycket saker, och framför allt måste var sak ha sin plats så att man vet vart man ska göra av saker efterhand som man rör sig mellan rummen.

Sen är det viktigt att vara snäll mot sig själv tycker jag. Just nu är jag inne i en dålig period med mycket värk i kroppen och orkeslöshet, blir alltid deprimerad på hösten. Just nu är det också mycket som behöver göras i trädgården. Alla dahlior behöver grävas upp, växthusen behöver tömmas, alla krukor, planteringar och pallkragar behöver tas om hand. Och alla vårlökar behöver ner i jorden. Men, jag orkar inte. Det handlar inte bara om att trädgården behöver ”bli fin” utan också om mycket pengar (dahlior och vårlökar), men jag orkar inte. Så, istället för att göra depressionen värre genom att ha dåligt samvete och vara arg på mig själv försöker jag titta åt andra hållet och tänka att pengar är bara pengar, jag kan köpa nya dahlior nästa säsong även om det är onödigt, men hälsan är oersättlig. Min mentala hälsa är viktigare än något annat. När jag tänker så känns det faktiskt bättre.
 
Jag vet inte om min metod är att rekommendera men jag får mest gjort om jag egentligen ska göra något annat.
Jag bestämmer mig för att handla och laga mat. Och sen börjar jag plocka undan grejer istället och tänker bara liiiite till. Och sen när jag tänkt bara liiite till tillräckligt många gånger är huset rätt fint men maten inte handlad så jag får ta en färdigrätt ur frysen och äta.

Denna metoden fungerar nog bäst ifall man fokuserar på vad man faktiskt får gjort och inte grämer sig så mycket över att inte få gjort det man hade tänkt.
 
Jag brukar försöka köra på ”en kvart om dagen”. Sätta timern och påbörja det jag anser behöver göras, städa badrum, plocka grejer, vika kläder, dammsuga osv. Är man effektiv hinner man oväntat mycket på en kvart. Ibland händer det att jag kommit igång och fortsätter även när tiden är slut, ibland inte.
 
Jag vet inte om min metod är att rekommendera men jag får mest gjort om jag egentligen ska göra något annat.
Jag bestämmer mig för att handla och laga mat. Och sen börjar jag plocka undan grejer istället och tänker bara liiiite till. Och sen när jag tänkt bara liiite till tillräckligt många gånger är huset rätt fint men maten inte handlad så jag får ta en färdigrätt ur frysen och äta.

Denna metoden fungerar nog bäst ifall man fokuserar på vad man faktiskt får gjort och inte grämer sig så mycket över att inte få gjort det man hade tänkt.
Jag kan tillägga att om denna metoden fungerar på en så är det bara att anmäla sig till en distansutbildning så kommer hela huset snart vara tipptopp!
 
Kan du inte försöka tänka så om allt? En sak om dagen. Idag ska jag dammsuga, allt annat är bonus. Idag ska jag plocka undan allt som ligger på bordet, allt annat är bonus. Idag ska jag plocka upp från golven, allt annat är bonus. Eller vad det nu är som behöver göras. Och sen vara snäll mot dig själv och hela tiden upprepa good enough, allt behöver inte vara perfekt.

Själv har jag alltid undanplockat men aldrig rent, för då är orken slut. Min asperger gör att jag måste ha städade ytor för annars mår jag dåligt av stöket/intrycken, men för att orka hålla det undanplockat får jag göra avkall på renlighet för det orkar jag sällan med. Good enough.

Jag kör också på modellen att städa mig (och med städa menar jag plocka undan) igenom huset rum för rum. Börjar längst bort med tv-rummet och städar det helt klart. Då kan det hamna mer grejer i de andra rummen ett tag tills jag kommer dit. Sen tar jag nästa rum och gör likadant. Sen nästa och nästa. Puttar hela tiden all skit framför mig tills jag är i sista rummet och ingen skit finns kvar eftersom alla saker är på rätt plats igen. Den här metoden passar kanske bäst om man inte har för mycket saker, och framför allt måste var sak ha sin plats så att man vet vart man ska göra av saker efterhand som man rör sig mellan rummen.

Sen är det viktigt att vara snäll mot sig själv tycker jag. Just nu är jag inne i en dålig period med mycket värk i kroppen och orkeslöshet, blir alltid deprimerad på hösten. Just nu är det också mycket som behöver göras i trädgården. Alla dahlior behöver grävas upp, växthusen behöver tömmas, alla krukor, planteringar och pallkragar behöver tas om hand. Och alla vårlökar behöver ner i jorden. Men, jag orkar inte. Det handlar inte bara om att trädgården behöver ”bli fin” utan också om mycket pengar (dahlior och vårlökar), men jag orkar inte. Så, istället för att göra depressionen värre genom att ha dåligt samvete och vara arg på mig själv försöker jag titta åt andra hållet och tänka att pengar är bara pengar, jag kan köpa nya dahlior nästa säsong även om det är onödigt, men hälsan är oersättlig. Min mentala hälsa är viktigare än något annat. När jag tänker så känns det faktiskt bättre.
Jag kan ju alltid försöka.

Skrev ju att jag behövde ta in ved idag. Sen kollade jag i Todoist. Där fanns två saker jag tänkte mig jag skulle göra idag. Veden var inte en av dem 🙄 . Nåväl, jag får flytta på de sakerna till framtiden.

Det är jobbigt när ens ambitioner vida överskrider ens förmåga.
 
Jag kan tillägga att om denna metoden fungerar på en så är det bara att anmäla sig till en distansutbildning så kommer hela huset snart vara tipptopp!
Jag går en fyraårig högskoleutbildning på distans och kan intyga att du inte har helt fel :D . Det är väldigt mycket lättare att städa i stället för att tentaplugga.
Jag brukar köra reklampausstäd när jag tittar på något jag verkligen vill se, man får hur mycket som helst gjort under en reklampaus.

Sen lyssnar jag mycket på ljudböcker och mellan lektionerna händer det att jag använder en ljudbok för att komma igång, jag sätter timern på en kvart och den kvarten ska jag sopa, diska, torka golvet eller vad som nu är viktigast. När boken stängs av efter en kvart vill jag nästan alltid höra en kvart till och det får jag ju bara om jag samtidigt fortsätter med det jag håller på med. I fredags hade jag fixat och donat i nästan två timmar utan att märka att tiden rusat iväg bara genom att snooza boken.

För mig funkar det dåligt med listor, jag älskar att skriva listor så det stannar alltid vid att jag har fantastiskt fina listor för i princip allting men då har jag lagt så mycket tid på att skriva dem att det inte finns tid att ta tag i allt som står på dem. :o.
När jag var djupast i min depression och hemmet verkligen höll på att förfalla gjorde jag tvärtomlistor. I stället för att skriva vad som skulle göras skrev jag det jag faktiskt hade gjort och det funkade ganska bra för mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 881
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
774
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp