Knep för att få saker gjorda

Jag kan ju alltid försöka.

Skrev ju att jag behövde ta in ved idag. Sen kollade jag i Todoist. Där fanns två saker jag tänkte mig jag skulle göra idag. Veden var inte en av dem 🙄 . Nåväl, jag får flytta på de sakerna till framtiden.

Det är jobbigt när ens ambitioner vida överskrider ens förmåga.
Kanske försöka anpassa ambitioner och krav lite så att de är mer rimliga för just dig? Det är väldigt lätt att dessa kommer av att man tror att andra orkar så mycket. För mig leder det verkligen bara till negativa tankar och ett ständigt nervärderande av mig själv. Då får jag ännu mindre gjort.

Försöker vända på det istället. Utgår för det mesta ifrån att jag inte orkar något alls och när jag då får något litet gjort så blir det väldigt positivt istället. Har jag allt för höga ambitioner så blir varje dag ett ständigt misslyckande och det har inte någon positiv effekt på min förmåga att få saker gjort.
 
Jag kan ju alltid försöka.

Skrev ju att jag behövde ta in ved idag. Sen kollade jag i Todoist. Där fanns två saker jag tänkte mig jag skulle göra idag. Veden var inte en av dem 🙄 . Nåväl, jag får flytta på de sakerna till framtiden.

Det är jobbigt när ens ambitioner vida överskrider ens förmåga.
Det är därför jag inte gillar den typen av listor eller typ matsedlar. För de tar inte hänsyn till dagsform (eller dagssug på mat). Och då har man liksom misslyckats innan man ens har börjat, och det främjar ingen lust att ta sig an något alls och kanske t.o.m. får en att känna sig så misslyckad att man tappar så mycket lust att man i slutändan inte ens får in veden (som exempel bara).
 
Jag skriver listor och väljer ut två eller tre saker jag ska göra de dagar jag inte jobbar. De dagar jag jobbar försöker jag göra en mindre sak varje dag, som att plocka ihop disken och ställa den i diskhon, plocka ur diskmaskinen eller måla naglarna. De lediga dagarna försöker jag göra minst en större sak, som att dammsuga. Jag bestämmer vid vilken tid jag ska göra detta, t ex 12:00 och ställer mobilen på ringnig. Fram tills dess får jag ta det lugnt och t ex äta långfrukost och läsa tidningen. Som belöning får jag ta det lugnt i en timme eller två, göra något som jag gärna vill som att fika på balkongen eller spela spel. Min belöning är främst att jag låter mig vara nöjd med det jag gjort och inte omedelbart pressar mig till att göra något mer.

En gång i tiden hade jag jättelånga listor och tänkte att jag skulle klara av 6-8 saker på en dag. Det gjorde jag sällan om det inte var små saker och jag blev besviken på mig själv. Nu försöker jag vara mer rimlig. Jag försöker också att se till att det inte blir för stökigt innan jag plockar undan, har skrivit tidigare att jag brukar plocka undan i reklampauserna på tv. Jag har dåligt ordningssinne men mår inte bra om det är för stökigt, så ibland blir jag oerhört stressad och frustrerad när jag inte riktigt har bra förvaring för saker. Därför har jag tillåtit mig själv att ha ett hörn i hallen (har en stor möblerbar hall) där jag lägger sånt i en ikeakasse som jag går igenom när den börjar bli för full.

Lägger till att jag också har en kropp som krånglar med stora ryggproblem så vissa dagar kan jag inte göra något alls fysiskt utan bara ta det lugnt och vara snäll mot mig själv genom att låta bli att pressa mig. Såna dagar brukar jag ägna åt att läsa sådant som blivit liggande i tidningshögen.
 
Jag är lite avundsjuk på er som hinner mer än ni tror på en kvart. Funderar på om jag också skulle hinna mer om det liksom var grundstädat innan. Men då måste jag ju komma till det grundstädade läget först 😅.

Edit. Fast det kanske inte bara var städning folk syftat på.
 
Senast ändrad:
Det är därför jag inte gillar den typen av listor eller typ matsedlar. För de tar inte hänsyn till dagsform (eller dagssug på mat). Och då har man liksom misslyckats innan man ens har börjat, och det främjar ingen lust att ta sig an något alls och kanske t.o.m. får en att känna sig så misslyckad att man tappar så mycket lust att man i slutändan inte ens får in veden (som exempel bara).
Kan hålla med. Jag brukar inte skapa listan förrän det är dags att exekvera den, och då prioriterar man hårt och är nöjd med att beta av åtminstone något på den.

Hela listan är liksom 100-tals saker där mycket dessutom är återkommande med ganska hög frekvens. De finns där i bakhuvudet men att skriva ned dem blir lite kontraproduktivt, det blir lätt övermäktigt. Även om jag vet att vissa reagerar tvärtom, att en konkretiserad lista upplevs mindre övermäktig än den som bara finns i fluff.

De riktiga tricken tror jag är att inte jämföra sig med andra, anpassa ambition efter förmåga, prioritera hårt efter egna önskemål och inte vad man tror andra tycker, sen se vad som lyckas och glädjas åt det.
 
Sen har jag valt en livsstil med gård och djur där listorna blir långa, och det är ett aktivt val. Det finns alltid minst 100 saker som inte hinns med trots att man varje dag betar av flera. Prioritera hårt är nödvändigt. Skulle jag drabbas av allvarlig sjukdom misstänker jag att mycket skulle behöva ändras i det valet.

Blir också imponerad exempelvis av människor som har tid och ork att ha hund. Där uppstår ganska många punkter på listor som tar längre tid och ork än listan som en del baxnade av här.
 
Belöningar har aldrig funkat för mig. Varför ska jag vänta med att äta upp kakorna till jag gjort x när jag kan äta upp dem på en gång?

Men det funkar till viss del att ha kakor hemma för det kan få upp mig ur sängen. Synd bara att kakor inte är lämpliga att äta.


Baxnade av den där listan.

Idag behöver jag ta in ved. Allt annat är bonus.
Det är därför det är bra att det inte är din lista! Att ta in ved är bra.
 
Jag brukar försöka köra på ”en kvart om dagen”. Sätta timern och påbörja det jag anser behöver göras, städa badrum, plocka grejer, vika kläder, dammsuga osv. Är man effektiv hinner man oväntat mycket på en kvart. Ibland händer det att jag kommit igång och fortsätter även när tiden är slut, ibland inte.
Det där var jättebra ju! Väldigt konkret!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag kan ju alltid försöka.

Skrev ju att jag behövde ta in ved idag. Sen kollade jag i Todoist. Där fanns två saker jag tänkte mig jag skulle göra idag. Veden var inte en av dem 🙄 . Nåväl, jag får flytta på de sakerna till framtiden.

Det är jobbigt när ens ambitioner vida överskrider ens förmåga.
Ja men exakt! Jag kan säga good enough tusen gånger men det gör inte sakerna åt mig. Jag har massor som borde göras här hemma och att ta hundra viktigaste sakerna är bara att skrapa på ytan misstänker jag. Det blir fan övermäktigt!
 
Jag går en fyraårig högskoleutbildning på distans och kan intyga att du inte har helt fel :D . Det är väldigt mycket lättare att städa i stället för att tentaplugga.
Jag brukar köra reklampausstäd när jag tittar på något jag verkligen vill se, man får hur mycket som helst gjort under en reklampaus.

Sen lyssnar jag mycket på ljudböcker och mellan lektionerna händer det att jag använder en ljudbok för att komma igång, jag sätter timern på en kvart och den kvarten ska jag sopa, diska, torka golvet eller vad som nu är viktigast. När boken stängs av efter en kvart vill jag nästan alltid höra en kvart till och det får jag ju bara om jag samtidigt fortsätter med det jag håller på med. I fredags hade jag fixat och donat i nästan två timmar utan att märka att tiden rusat iväg bara genom att snooza boken.

För mig funkar det dåligt med listor, jag älskar att skriva listor så det stannar alltid vid att jag har fantastiskt fina listor för i princip allting men då har jag lagt så mycket tid på att skriva dem att det inte finns tid att ta tag i allt som står på dem. :o.
När jag var djupast i min depression och hemmet verkligen höll på att förfalla gjorde jag tvärtomlistor. I stället för att skriva vad som skulle göras skrev jag det jag faktiskt hade gjort och det funkade ganska bra för mig.

Ja listor fungerar inte på mig. Men bra idé att skriva vad man gjort istället! Vissa ställer larm men jag snoozar bara larm, jag gör aldrig vad de säger. Och varje gång jag misslyckas att göra det larmet säger så blir det ännu en övning i att snooza. Så jag försöker undvika det så långt det går.

Jag försöker se mig själv som en hund. Och därmed ge mig själv uppgifter som jag kan lyckas med. Om jag ger mig själv uppgifter som jag misslyckas med så tränar jag bara mig själv på att misslyckas, det leder ingenstans. Ibland får man sänka kraven till löjligt låga nivåer.

Och @Wille jämför ALDRIG dagens prestation med något slags ideal. Jämför med igår! Städade du 2 minuter igår är 2.5 minuter idag ett stooort steg framåt. Oavsett om du helst hade velat köra på i en halvtimme.
 
Kan hålla med. Jag brukar inte skapa listan förrän det är dags att exekvera den, och då prioriterar man hårt och är nöjd med att beta av åtminstone något på den.

Hela listan är liksom 100-tals saker där mycket dessutom är återkommande med ganska hög frekvens. De finns där i bakhuvudet men att skriva ned dem blir lite kontraproduktivt, det blir lätt övermäktigt. Även om jag vet att vissa reagerar tvärtom, att en konkretiserad lista upplevs mindre övermäktig än den som bara finns i fluff.

De riktiga tricken tror jag är att inte jämföra sig med andra, anpassa ambition efter förmåga, prioritera hårt efter egna önskemål och inte vad man tror andra tycker, sen se vad som lyckas och glädjas åt det.
Jag skriver också alltid listorna när de ska betas av, aldrig innan. Skriver jag innan får jag bara dåligt samvete när jag inte orkar. Vet jag att jag ska tvätta idag så skriver jag den listan och bockar av där och då. Sen har jag en ”påminnelselista” som inte är tänkt att bocka av utan vara en påminnelse om sådant som jag annars glömmer av.
 
Nu har jag inte läst tråden så vet inte om den blivit föreslagen innan men det finns en app som heter Alarmy där lägger in foton och för att lyckas stänga av alarmet så måste man gå till rätt ställe och fota det man har lagt in i appen
 
Ja listor fungerar inte på mig. Men bra idé att skriva vad man gjort istället! Vissa ställer larm men jag snoozar bara larm, jag gör aldrig vad de säger. Och varje gång jag misslyckas att göra det larmet säger så blir det ännu en övning i att snooza. Så jag försöker undvika det så långt det går.

Jag försöker se mig själv som en hund. Och därmed ge mig själv uppgifter som jag kan lyckas med. Om jag ger mig själv uppgifter som jag misslyckas med så tränar jag bara mig själv på att misslyckas, det leder ingenstans. Ibland får man sänka kraven till löjligt låga nivåer.

Och @Wille jämför ALDRIG dagens prestation med något slags ideal. Jämför med igår! Städade du 2 minuter igår är 2.5 minuter idag ett stooort steg framåt. Oavsett om du helst hade velat köra på i en halvtimme.
Alltså, jag jobbar inte ens nu och borde ha ork att göra något. Jag vill göra saker för att komma vidare med projekt Livet. Städningen är inte den enda stötestenen.

Jag skriver upp saker att göra i Todoist för att få dem ur huvudet så jag inte glömmer dem. Men disk, städ och matlagning hamnar i princip aldrig i appen.
 
För mig fungerar listor. Väldigt detaljerade listor. Jag kan inte skriva "Städa köket" på listan, utan måste bryta ner det till "Plocka av matbordet" "Tömma diskmaskinen" "Plocka av bänk nr 1" osv. Och så måste jag ha minst lika många belöningspunkter på listan som arbetsuppgifter. I nuläget är min belöning att läsa. Så för varje punkt jag prickar av får jag läsa ett kapitel. Och varje kapitel är också en punkt på listan jag får bocka av.

Något jag jobbat hårt med är att acceptera att jag inte alltid klarar att bocka av alla saker på listan under dagen. Det är ok att lämna saker ogjorda. Men det har tagit tid att komma så långt att jag kan göra det utan att må dåligt.

Idag har jag tre saker kvar på listan. Och tre kapitel kvar att läsa i boken jag läser just nu.
 
För mig fungerar listor. Väldigt detaljerade listor. Jag kan inte skriva "Städa köket" på listan, utan måste bryta ner det till "Plocka av matbordet" "Tömma diskmaskinen" "Plocka av bänk nr 1" osv. Och så måste jag ha minst lika många belöningspunkter på listan som arbetsuppgifter. I nuläget är min belöning att läsa. Så för varje punkt jag prickar av får jag läsa ett kapitel. Och varje kapitel är också en punkt på listan jag får bocka av.

Något jag jobbat hårt med är att acceptera att jag inte alltid klarar att bocka av alla saker på listan under dagen. Det är ok att lämna saker ogjorda. Men det har tagit tid att komma så långt att jag kan göra det utan att må dåligt.

Idag har jag tre saker kvar på listan. Och tre kapitel kvar att läsa i boken jag läser just nu.
Exakt. Min man fattar inte varför jag måste skriva "ät" på listan. Liksom helt vanliga saker.
 
För mig fungerar listor. Väldigt detaljerade listor. Jag kan inte skriva "Städa köket" på listan, utan måste bryta ner det till "Plocka av matbordet" "Tömma diskmaskinen" "Plocka av bänk nr 1" osv. Och så måste jag ha minst lika många belöningspunkter på listan som arbetsuppgifter. I nuläget är min belöning att läsa. Så för varje punkt jag prickar av får jag läsa ett kapitel. Och varje kapitel är också en punkt på listan jag får bocka av.

Något jag jobbat hårt med är att acceptera att jag inte alltid klarar att bocka av alla saker på listan under dagen. Det är ok att lämna saker ogjorda. Men det har tagit tid att komma så långt att jag kan göra det utan att må dåligt.

Idag har jag tre saker kvar på listan. Och tre kapitel kvar att läsa i boken jag läser just nu.
Jag gör likadant, delar upp det i små moment. Det hjälper mig att komma igång. Står det "städa sovrummet" t ex kan jag känna mig handfallen och inte veta i vilken ände jag ska börja. Står det däremot "bädda", "torka byrå", "sortera tvätt" så får jag igång mig. Jag får också känna mig lite mera duktig när jag kan pricka av flera saker på listan.
 
Exakt. Min man fattar inte varför jag måste skriva "ät" på listan. Liksom helt vanliga saker.

Jag gör likadant, delar upp det i små moment. Det hjälper mig att komma igång. Står det "städa sovrummet" t ex kan jag känna mig handfallen och inte veta i vilken ände jag ska börja. Står det däremot "bädda", "torka byrå", "sortera tvätt" så får jag igång mig. Jag får också känna mig lite mera duktig när jag kan pricka av flera saker på listan.
Men precis så. Vissa dagar behöver nästan allt stå med på listan för att bli gjort (på dagens lista stog det tex duscha) och ju fler kryss jag fixar på en dag desto bättre. Även om det är småsaker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 864
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
772
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp