Bukefalos 28 år!

Knepig färg - hjälp mig!

Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Dolores_88 skrev:
Jag har en shettis boende hos mig sedan en tid tillbaka och han har en underlig färg. Man kan beskriva honom som fux med ljus man och svans. Men när vintern kommer krypande så blir hans hårrem SVART, ungefär plommonfärgad om ni kan tänka er? Manen är fortfarande kritvit och svansen är slingad.
Det börjar bli mörkare på huvudet och övre delen av benen. Förra vintern var han inte så svart osm han har varit hos sin förra ägare. Då var han verkligen svart med vit man och svans. Helläckert. :love:

Men nu vill jag veta vad han har för färg egentligen.
Han är oreggad pga. okänd härstamning, men på ett gammalt besiktningsprotokoll står det att han är brun (det rimmar dåligt för brun häst = svart man och svans).

Jag förstår mig inte riktigt på bukes nya bildfunktioner men försöker lägga in ett par bilder här:

http://groups.msn.com/_Secure/0QgAD...hPgG0JpHu5GTMED9bQVoedy6vBTg0/kippykillen.jpg
http://groups.msn.com/_Secure/0SADl...8P4ed4Ypy3zdIIGKvh3AABnAQ/kippy18juli 015.jpg
http://groups.msn.com/_Secure/0QQDr...MeoJh4UHRsSkO!wACOnoUNbMkZ9buE/osoligt028.jpg
http://groups.msn.com/_Secure/0RgAQ...MXPqFVOpMgc3piM35qMgyBL89Cp8/kippygammmal.jpg
http://groups.msn.com/_Secure/0RAAF...MuwTGeum7BRWAwt0lVu5KIhb46zB0M/20april001.jpg

Jag ska gå ut och fota nya bilder för nu syns det vekrligen tydligt att han håller på att bli svart.
Är han kanske helt enkelt en mörk fux? Eller har han något dolt anlag som gör att det blir såhär?

Jag ser inget svart på honom, att han är mörkare ser jag men svart???

men ett kort fastnade jag stark för

http://groups.msn.com/flaxfux/kippy.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=37


gud vad sött att sätta upp luggen med tvättnypa :love:
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Inte? Jag upplever det som mattare svart, med lite lila nyans. Vet inte hur jag ska beskriva det annars.

Och vad gäller klädnypan så stod han nära tvättlinan så jag tog det som var närmast ;)! Hahaha.
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

En isabell är en fux med gulanlag. Gulanlag bleker mest på fuxar och bruna hästar. En gulsvart häst kan vara svår att urskilja från en svart, t ex nordsvenske Iran 844 var gulsvart vilket upptäcktes på hans avkommor. Han lämnade avkommor med gulanlag på märrar utan gulanlag.

En silverbrun är en brun med silveranlag. En silversvart är en svart med silveranlag. Silveranlaget bleker de svarta täckhåren. Eftersom fuxar inte har svart täckhår syns inte anlaget på dem även om de bär på det. Silverbruna och silversvarta kan misstas för att vara fuxar men det upptäcks lätt när de inte lämnar fuxiga avkommor ihop med en fuxig partner.
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Östertorps Baron är testad för silverfärg, dvs han är testat om han kan producera svart pigment, och det är konstaterat att han inte gör det. Han har också fått klara isabellföl ihop med fuxston, alltså är han mörkt isabell - även om han helt klart har en underlig nyans.

Så länge inte silveranlaget är bevisat ska man nog vara väldigt försiktig med att säga att man har en häst som är silverfärgad. Jag har sett rätt många underligt färgade shettisar, men det finns ju så oändligt många olika nyanser. Hittills tror jag inte det är någon jag sett som ser ut som en typisk silverfärgad islänning. De danska "sölvtonade" hästarna tycker jag ser precis ut som isabeller i olika nyanser. I Holland skiljer de på isabell- och palominofärgade hästar (samma anlag...), dvs den ena är "typiska" isabeller, och de andra är de som ser ut mer som silverfärgade.

Shettisen som är föremål för den här diskussionen tycker jag ser ut som en helt vanlig mörkfux med ljus man & svans. Jag har en fölunge hemma som var lika mörk i huvudet som denna och hade helt svarta öron, och hon har växlat jättemycket men är nu jättejättemörk fux - och hon kan heller inte vara något annat eftersom båda föräldrarna är fuxar. Hennes mamma och mormor blir mörkare för varje år, det verkar också vara kopplat till hormoner eller nåt sånt för de blir betydligt mörkare när de har föl på väg. En av de linjer som dock ofta gett "konstiga" färger är Gletness Rockall-linjen, och i min fölunge ligger Jolly Roger of Marshwood (e. Rockall) som farfar och han har lämnat mycket konstiga färger - fortfarande dock fuxar. Dessutom ligger Rockall själv som både morfars morfar och mormors farfar till fölungen. En annan som lämnat annorlunda färger är Kanteborgs Sprite, också e. Rockall, och han är också fux, om än mörk med "silverfärgad"/grå man.

I SSS stambok finns 14 hästar (som har stam) reggade med silverfärger. Av dem är det t.ex. 2 st som har två stycken svarta föräldrar (jag har sett dem själv...), en är e. Sprite (ja, hon hade mkt konstig färg, men båda föräldrarna är fuxar), en har två röda föräldrar (har sett den ena föräldern själv), en har en fuxförälder (som är e. Rockall) och en brun förälder och hästen själv har jag sett, en har jag sett och den har samma färg som de i Danmark, en har jag sett bild på och den är väldigt brun (!), och en sista har Baron i stammen men båda föräldrarna är reggade med röda färger. Sen är det några importerade som jag inte har sett eller sett föräldrarna på.

Fux är inte en dominant färg, om en fuxhingst betäcker ett svart eller brunt sto och fölungen blir svart eller brun så beror det på stoet (samt att hingsten kanske kan lämna brunt så klart, men då behövs ju ändå stoets svarta pigmentsanlag för att det bruna ska komma fram). Att hingsten inte lämnat några fuxar ihop med svarta och bruna ston beror antingen på slumpen eller att stona helt enkelt är dominanta för det svarta pigmentet och inte kan få "röda" föl.

Det är så klart ett mode att ha en silversvart shettis, alla vill uppenbarligen hemskt gärna vara den första som verkligen har en. Därför har det också reggats en del som silverfärgade. Naturligtvis vore det jättekul om färgen finns i rasen - det gör ju rasen en färg rikare liksom - men jag varken tror eller tror inte att det finns några silverfärgade shettisar, och tills det är bevisat att det finns så kommer i alla fall inte jag skriva eller säga att en shettis är silverfärgad.

Halshugg mig inte nu... :bow: :D
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Hei!
Eg har også lenge lurt på OM sølvfarge (silver) finnes hos shetlandsponnien.
Har sett ein del ponnier med "rare" fargar, men ikkje typisk sølv, slik som hos islandshest, nordlands/lyngshest, ardenner osv.

Men for eit par dagar sida fekk eg eit tips om fylgjande nettside:
http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm
Her kan dere lese mange sider om shetlandsponnier med rare fargar.
Og mykje om stammer osv.
Ho som har skrevet sida, meiner at den rare fargen må skyldes eit spesielt gen, som påverkar rød farge. Det ser ut for at det berre er røde ponnier som kan ha den spesielle fargen (som forfattaren kaller "mushroom"). Også rødblakke og gule (isabeller) kan sjølvsagt ha fargen.
Forfattaren har testet nokre av sine mushroom-ponnier for rødt, og dei er røde.
Det ser ut for at genet for mushroom er recessivt, og at ponniene må ha det i dobbel dose for at dei skal bli mushroom.
Forfattaren (som også er ponniavlar) har av krysningar mellom mushroom og mushroom berre fått mushroom-farga ponnier.
Det ser ut til at genet kan komme frå ponnien "Cafe au Lait" som levde på 1800-talet (?).
Genet har ofte dukka opp ved innavl/slektskapsavl.
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Intressant att den här gamla tråden dök upp igen just nu...
För senast häromdagen var det en tjej som ringde och diskuterade silveranlag på shettisar med mig.
Hon är islandshästmänniska, HAR silversvarta islänningar själv och är helt bombis på att en shettis hon "hittat" hos nån granne är silversvart. Hon och hennes lika kunniga mamma säjer att det OMÖJLIGT kan vara någon annan färg. De har försökt få köpa den lilla ponnyn och erbjudit "alldeles för mycket" pengar för den, men de vill ändå inte sälja.
Pappan till den här ponnyn kommer ur Gletness Rockalls hingstlinje och är fux, såvitt jag minns är det inget tvivel om den saken. Mamman finns också på gården där ponnyn ifråga finns och den är tvivelaktigt fux, enligt tjejen (morfar och mmf är fuxar, mödernelinjen har okänd stam efter dem). SÅ frågan är om det är ännu ett exempel på att ögat ser fel, om stammen inte stämmer (annan hingst som varit framme?) eller om mamman ändå inte är fux utan silverbrun? För så som jag ser det så är det den okända mödernelinjen som är enda möjliga vägen för silveranlaget att ta sig till ponnyn ifråga.
(tjejen funderar nu på att försöka göra red factor-test på mor o dotter för att kolla läget, kanske kan vi få låna mage på dem i alla fall :p)
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Hei!
Ja, dei ponniene Ameo nemner burde absolutt testes for red factor.
Elles, viss det er sånn som ho som har laget sidene om ”mushroom”-ponniene som eg la ut link til over, så må ”mushroom”-genet komme fra begge foreldre for at ponnien skal bli slik.
(Eit recessivt gen).
Ho som hadde laga dei sidene virka veldig seriøs, og hadde hatt kontakt med forskjellige innen forskarmiljø, mellom anna Dr. Phillip Sponenberg. Han hadde ingen god forklaring på mushroom-ponniene. Men ein eller annen ”dilute”-variant må det jo vere.

Ameo nemnte at far til den ”silversvarte” ponnien tilhøyrte hingstelinja etter Gletness Rockall. Nettopp denne hingsten (G. Rockall) står nemnt på sidene om mushroom-ponniene (på den sida her: www.kellas-stud.co.uk/mystery_6.htm )
Det står at frå han stammer mange svenske mushroom-ponnier.

I går var eg hos ei venninne som har ein del hestar av rasene nordlands/lyngs og shetland.
Ho fekk eit veldig spesielt shettis-hoppeføl i vår, som no har blitt ca 6 måneder.
Då følet vart fødd, begynte vi å lure på sølv (silver) både hos mora og følet.
At dei ikkje har vanleg farge, er i alle fall heilt sikkert.
Diverre ville ikkje fotoapparatet mitt virke i går, så bilder vart det ikkje. Eg har nokre bilder før av mor og føl, men eg er ikkje sikker på kor godt fargen viser.
Hoppa (mora) er registrert som rød. Men nokon vanleg rødfarge har ho ikkje. Og i man og hale er det mykje grått / sølvfarga. Hoppa er etter Capone-Fire. Og han har gitt andre avkom med liknande fargar. Også han tilhøyrer hingstelinja til Gletness Rockall, gjennom Jolly Roger of Mashwood. (Også han er nemnt på ”mushroom”-sidene).
Bilder av Capone-Fire og ein del av avkommet hans finnes her: http://medlem.spray.se/smevallen
Det er spesielt eit avkom som merkar seg ut; Smevallens Hanibal. Han er under Almnäs Belle, som også er etter Jolly Roger of Mashwood.

Følet til venninna mi er etter ein svart hingst. Hingsten er etter Ungi of Setterhall, som kan føre hingstelinja si gjennom Sonny Boy of Tangwick – Fireball of Mashwood – Firebird – Silver Fox. Også mange av desse hestane er nemnt på ”mushroom”-sidene.
Følet er mørkt gråbrunsvart, men det har mykje lyst i mana. Halen er nesten heilt lys (kvit). Følet har også lyse hårdotter i øyrene. Venninna mi har hatt sølvsvart nordlands/lyngshest før, og seier det er likt. Ho hadde veterinær for å skrive ID på følet, og han var ikkje i tvil om at det var sølvsvart det var. (”Svart er hun IKKE!” hadde visst veterinæren sagt.)

Kor kan ein ta slike red factor-tester? Kva kostar det, og korleis gjer ein det?

Eg har forresten ein shettisvalakk sjølv etter Ungi of Setterhall. Han er rød/kvit flekket (tobiano). Men eg har aldri synes at han var heilt normal rød/kvit. (Har sett mange rød/kvite shettiser, og dei har ikkje vore sånn som min.)
Nokre av dei røde flekkane på min er mørke, nesten svartbrune. Og han har grå / sølv-hår i mana.

Shetlandshingsten Linus II står som ”black silver” på shetlandponypedigree.com
Også han høyrer til hingstelinja etter Gletness Rockall.

Det hadde vore veldig interessant viss ein del av shetlandsponniene med ”sølvsvarte” eller ”sølvbrune” fargar hadde blitt testa for red factor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Utan att vara någon större färgexpert skulle jag faktiskt tro att det är en mörk fux.
En kompis hade förut en Cponny som var ljus på sommaren och väldigt mörk på vintern när håremmen fick vara kvar, han såg ut ungefär sådär.
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Jag pratade för ett tag sedan med kvinnan som har stuteri Kellas. Hon berättade för mig att hon med egna ögon sett en helbror till Gletness Rockall som var ljust gul när han föddes. Det här med silvergenen verkar vara jättesvårt. Men vad jag förstått så kan den ligga dolt hos en fux, rätta mig om jag har fel. Min egen hingst Baron är visserligen red factor testad. Men dom avkommor som varit isabeller efter honom, har inte den där vanliga isabellfärgen, utan mörkare ungefär som en silverbrun/silversvart. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om hans färg egentligen.
I Holland har man både isabell och palomino. Palomino = vad vi kallar isabell. Isabell = silverbrun/svart. Jag vet dock inte om dom gjort några färgtester på dom. Jag vet att Kismet v Bunswaard, Gletness Rockall, en del Houllandhingstar i stort sett alltid är förekommande i stammen när det blir en silverfärg.
/Anne/
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Oj, interessant!
Korleis var det med red factor på Baron, då? Har han rød/gul (isabell) som grunnfarge?

Eg la ut link til Kellas-siden på eit bra farge-forum på internett
http://www.equinecolor.com/forum/viewforum.php?f=2&sid=0f260a5e213eb3ed55a8df013f76b550

Eg fekk nokre svar. Nokon meiner at "mushroom"-fargen kan vere ein slags mutasjon av sølv (silver), som virker "motsatt" i forhold til det meir kjente sølvgenet. Det vanlege sølvgenet virker på svart farge, og kan dermed gi sølvsvart, sølvbrun, sølvborket..... Men det kan bæres "skjult" hos røde og isabeller.
"Mushroom" ser ut til å virke motsatt. Det påverker rødt, gult (isabell), rødblakk osv, men kan bæres skjult hos svarte, brune osv.

Om det i så fall er "sølv" eller "mushroom" som er den opprinnelege sølv-mutasjonen, er vanskeleg å seie.
Dei to bleike-variantane (sølv og mushroom) er like, men likevel ulike....

Om sølv-varianten "mushroom" er dominant eller recessiv, er heller ikkje godt å vite. Det er visst veldig mange shetlandsponnier som er registrert feil i forhold til farge. Så ein vert ikkje alltid så mykje klokare av å sjå på stamtavler.
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Hej!

Jag undrar om ni kan luska ut vad min shettiskorsning är för färg!
Det kluriga är att hon har ål längs ryggen, och det har jag läst gör färgen till black? Men hon är så mörk?
Har läst om "silver" färger men blir inte klok, svårt när man inte har en bild att gå efter?
Mamman är skimmel, okänd härstammning kan vara imp. Hon är 106 cm.
Pappan är mer "tvättäkta" shettis med kort o grov kropp, okänd härstammning, mörkbrun, 95 cm.

Stoet som är i ovanlig färg har växt (vid tre års ålder) om mamman med två cm, så hon har kanske fått anlag från mormor el dylikt därav färgen??
JPESDPPMDOLOI.jpg

JPESDQEQKPNPM.jpg


Mvh Lisa
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

_L_ skrev:
Hej!

Jag undrar om ni kan luska ut vad min shettiskorsning är för färg!
Det kluriga är att hon har ål längs ryggen, och det har jag läst gör färgen till black? Men hon är så mörk?
Har läst om "silver" färger men blir inte klok, svårt när man inte har en bild att gå efter?

Av bilderna att döma ser det ut som en vanlig svart, möjligtvis gulsvart. För att det ska gå att säga något mer konkret vore det bra med bilder där man ser ryggen, insidan av öronen samt ögonen.

Silveranlaget kan hon inte bära på eftersom hon har svart man och svans.
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Vanlig svart!! :eek:

Mörkgrå är det ju, på ben o i man, svans o ål o huvud!
Nu fungerar ju inte kameran men då kan jag ta fler bilder.

Tycker inte om att man kallar en mörk häst för svart!
Svart är svart, rapp, annars ska det vara bleksvart, gråsvart, rödsvart brunsvart mm
Men det är ju ingen som gör så, ser man en mörk häst är den svart hur brun den är det struntar man visst i...

Länkar:
Inte svart mörkbrun!
Inte svart svartbrun
Även Frieserhästar är inte helt svart vissa är ju riktigt svarta med de felsa svarta med brunröda inslag.
http://www.pferdewelten.de/shire3.jpg

Min ponny är troligen musblack:
http://www.malou.se/hastar/images/primus15.jpg
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Visst är det svårt att se på ett foto men jag tycker också att den ser svart ut.

Här är ett foto på ett av mina ston:
fixy_utst_040724.jpg


Hon ÄR svart men kan se lite gul/brun-aktig ut i pälsen, hon har bara svart i stamtavlan i hur många led tillbaka som helst och kan inte vara annat. Hennes son är likadan: http://www.hannasponnyer.com/firenze.htm
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

_L_ skrev:
Tycker inte om att man kallar en mörk häst för svart!
Svart är svart, rapp, annars ska det vara bleksvart, gråsvart, rödsvart brunsvart mm

En svart häst ska kallas svart och ingenting annat. Varken bleksvart, gråsvart, rödsvart eller brunsvart finns med i den svenska färgnomenklaturen.

_L_ skrev:

Hästen ovan är mycket riktigt mörkbrun.

_L_ skrev:

Hästen ovan är däremot svart och inte svartbrun.
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Hej!

Jag har läst på och det godkänns både röda, bruna och gula inslag i den "svarta" färgen...
Hästen ÄR eg inte helt svart utan bara betecknas så enligt, tja antagligen, "svenska färgnomenklaturen"...
Själv tycker jag det känns helt fel men det får ju stå för mig!

Ja det jag kan hitta om färgen på min ponny så är det en black färg då hon har ål, och den mörkaste av de blacka färgerna är ju musblack. Fast för mig är en musblack häst mer grå...:p

Denna häst hittade jag på en sida där mamman är mörkbrun, alltså det musblacka kommer från den mörkbruna färgen?
Uj uj nu är man inne i detta med anlag o nedärvning oxå...
 
Sv: Knepig färg - hjälp mig!

Blakk er eit dominant anlegg, så blakk farge kan ikkje komme frå ein mørkbrun hest.

Ponnien din kan godt sjå ut som han er gråblakk. Men isåfall må mora (skimmelen) ha vore blakk før ho vart skimmel.

Det kan vere vanskeleg å sjå forskjel på blakk og andre fargar.
Dei blakke har som regel ål. Men det finnes veldig mange ikkje-blakke med ein slags ål og. Nokre blakke har sebrastriper på beina, men mange har det ikkje. Ein del blakke har mørk "maske", men ikkje alle (ikkje fjordhestar (og som regel ikkje fjordhestkrysningar heller).
Glansen i hårlaget er meir "matt" på ein blakk. Ein blakk hest har pigmentet (fargestoffet) liggande i utsida av kvart hårstrå. Innsida er lys/kvit.
Viss hesten din har vinterpels no, kan du prøve å stryke opp pelsen slik at du ser undersida. Viss den er lys/kvit, og ein heilt annen farge enn oversida av pelsen, kan du vere nokså sikker på at hesten er blakk.

Prøver å vise på ein av mine fjordhestar:

haar1.JPG


haar2.JPG
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp