Knorrsvansade hundar...

Fibusen

Trådstartare
Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga andningssvårigheter, exem, hälta, eller annat jox och hon är med på både långa, korta, långsamma och snabba promenader. 5,5 år gammal.

I dag dock kände jag en konstig syrlig/jäst lukt från henne, (jag har extremt bra luktsinne sen jag slutade röka, ingen annan kände nått) , kastade in henne i duschen om det vore så att hon rullat sig på något snusk. Doften var fortfarande kvar och jag sniffade mig till att det kom från bakändan, och ser där hur hon är alldeles röd under/i knorren! :eek::cry:

Jag tvättade med koksalt och första bommulstussarna var alldeles mörkbrunröda och en mindre pälstuss hamnade på tussen i en ihopkleggad brunröd klump så nu har hon en bar fläck där...

Jag har självklart tagit hand om och kollat alla veck på henne så länge hon varit i min ägo, men det är bara ett veck under ögat som kan bli sunkigt om det blåser mycket ute så hon blir lite rinnig i ögonen, men 99 ggr av 100 så räcker det att torka torrt direkt efter promenaden sen är det inget mer med det. Vid svansen har det aldrig varit besvär! Jämt torrt och rent där. Duschar henne en gång varannan vecka och sist (snart 2 v sen) var det inget där. Är supernoga vid torkning efter dusch så det vet jag 100!

Det har varit väldigt blött ute nu en vecka (vi är ute jättemycket) och dumhuvudet jag har ju inte kollat nått extra vid svansen! :banghead: Gissar att det blivit fuktigt, fuktexem/svamp?

Vad gör jag nu? Är det veterinär? Eller fortsätta hålla rent och torrt? (Lukten försvann iaf så fort jag tvättade rent ordentligt!) Smörjer med något? Hon är ju röd i huden, men samtidigt kanske riskabelt att kleta på nån salva och stänga in mer fukt i vecket? Har lagt en kompressbit nu så det inte ligger hud mot hud och får luftas lite.

Nu är jag ju livrädd att det här bara är början på nått, att jag startat igång en låååång procedur där det slutar med infektion sövning och op av knorren pga infektion. Vill verkligen undvika sövning så långt det bara går pga rasen!

Nån här som opererat svansknorren på sin hund?

Min älskade donna, måste ju gjort jätteont... :cry:

Mvh jordens sämsta matte...
 
Har ni "knorrar"? Smörjer/pudrar ni i förebyggande syfte då och då, eller bara när det blir fuktigt?
 
Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga andningssvårigheter, exem, hälta, eller annat jox och hon är med på både långa, korta, långsamma och snabba promenader. 5,5 år gammal.

I dag dock kände jag en konstig syrlig/jäst lukt från henne, (jag har extremt bra luktsinne sen jag slutade röka, ingen annan kände nått) , kastade in henne i duschen om det vore så att hon rullat sig på något snusk. Doften var fortfarande kvar och jag sniffade mig till att det kom från bakändan, och ser där hur hon är alldeles röd under/i knorren! :eek::cry:

Jag tvättade med koksalt och första bommulstussarna var alldeles mörkbrunröda och en mindre pälstuss hamnade på tussen i en ihopkleggad brunröd klump så nu har hon en bar fläck där...

Jag har självklart tagit hand om och kollat alla veck på henne så länge hon varit i min ägo, men det är bara ett veck under ögat som kan bli sunkigt om det blåser mycket ute så hon blir lite rinnig i ögonen, men 99 ggr av 100 så räcker det att torka torrt direkt efter promenaden sen är det inget mer med det. Vid svansen har det aldrig varit besvär! Jämt torrt och rent där. Duschar henne en gång varannan vecka och sist (snart 2 v sen) var det inget där. Är supernoga vid torkning efter dusch så det vet jag 100!

Det har varit väldigt blött ute nu en vecka (vi är ute jättemycket) och dumhuvudet jag har ju inte kollat nått extra vid svansen! :banghead: Gissar att det blivit fuktigt, fuktexem/svamp?

Vad gör jag nu? Är det veterinär? Eller fortsätta hålla rent och torrt? (Lukten försvann iaf så fort jag tvättade rent ordentligt!) Smörjer med något? Hon är ju röd i huden, men samtidigt kanske riskabelt att kleta på nån salva och stänga in mer fukt i vecket? Har lagt en kompressbit nu så det inte ligger hud mot hud och får luftas lite.

Nu är jag ju livrädd att det här bara är början på nått, att jag startat igång en låååång procedur där det slutar med infektion sövning och op av knorren pga infektion. Vill verkligen undvika sövning så långt det bara går pga rasen!

Nån här som opererat svansknorren på sin hund?

Min älskade donna, måste ju gjort jätteont... :cry:

Mvh jordens sämsta matte...
En bulldog ska egentligen ha en rak svans formad som en morot - tyvärr är det ett fåtal som ser ut så idag.
Inte helt ovanligt med allt för tättslutande svansar som måste kuperas pga att den inte kan lyftas tillräckligt högt.

Förhoppningsvis har hunden bara fått svamp pga att det är trångt och fuktigt under svansen och då bör du kunna få bukt med det :) Tvätta rent, torka helt torrt och ha på t ex Pevarylpuder - det tar död på svamp. Troligtvis är det något du kommer få fortgå med med jämna mellanrum.
 
En bulldog ska egentligen ha en rak svans formad som en morot - tyvärr är det ett fåtal som ser ut så idag.
Inte helt ovanligt med allt för tättslutande svansar som måste kuperas pga att den inte kan lyftas tillräckligt högt.

Förhoppningsvis har hunden bara fått svamp pga att det är trångt och fuktigt under svansen och då bör du kunna få bukt med det :) Tvätta rent, torka helt torrt och ha på t ex Pevarylpuder - det tar död på svamp. Troligtvis är det något du kommer få fortgå med med jämna mellanrum.

Ja... Usch, det är så himla tråkigt att dessa hundar är så sönderavlade! :cry:
Vi har alltid haft hund i min familj, och jag har hunnit med några stycken egna i vuxen ålder också, men det här med engelsk bulldog har jag aldrig upplevt tidigare! Jag ÄLSKAR rasen, och herregud, hon är perfekt på alla sätt och vis! I min värld så finns det ingen annan ras för mig längre, trevligare, roligare och lojalare hund har jag aldrig mött,och så himla himla go hon är åt barnen,det här är en match in heaven! :love:

MEN, jag tror nog aldrig jag kommer våga köpa en till! Mollan blev jag tillfrågad av en bekant om jag hade möjlighet att ta över henne, kände alltså till både hund och ägare sen innan och visste att hunden var frisk och i full kondition. Endå var jag väldigt tveksam. Tror tom jag startade en tråd här och blev i princip avrådd av alla.

Nu har hon hunnit blivit 5,5 år och man läser ju skräckhistorier om att dom inte blir så mycket äldre då dom får ledproblem, hjärtat, andningen osv.

Nu är hon väldigt aktiv med mig och håller bra vikt och rör sig på varierat underlag och mycket över stock och sten ute i skogen. Jag hoppas så jag får ha henne kvar i flera flera år till.

Men som sagt, jag sörjer att jag nog aldrig kommer våga köpa en till när jag äntligen hittat min ras... "Alla" verkar få stora problem.

Tillbaka till svansen så är den "torr" igen tack och lov. Ska smörja ett tag till sen pudra med jämna mellanrum. Hon kan få upp sin svans utan problem, den är alltid uppe och viftandes när hon busar (vilket hon gör nästan all vaken tid...:p) men måste ha blivit något nu när det varit så blött ute...
 
Det finns en milt anticeptiskt sårpuder som heter Vetzyme Antibacterial Powder som borde kunna fungera bra i ditt fall. Jag använder det på mina chowar om de får fukteksem och det får ett sådant att snabbt läka ihop. Jag köper detta på nätet och Häromi har det. Ett måste i mitt hundapotek.
 
Jag har in och har aldrig haft en knorrsvans, men vän har och använder oftast samma prylar som man har till bebisar. De har lite samma problem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 874
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 050
Senast: cambodia
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 045
Senast: sandrafors
·
B
Hundhälsa Min hund har fått röda tassar och trampdynorna är svullna men bara på frambenen, mest på höger sida där jag tror att det började. Han...
Svar
9
· Visningar
10 285
Senast: Huffsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp