KNott,microfilarier, manmask, exem??!!

R

racerkorv

Någon som har tankar? Hänger inte allt detta egentligen ihop?

KNOTT..... cullicoides biter i man, svans samt hovskägg.... de sprider dessutom den lilla äckliga microfilarien som sedan gräver gångar i mankammen och huden. Förr kallad manmask.
På ett amerikanskt forum såg jag det diskuteras att symptom på microfilarieinfektion är klåda i man/svans givetvis SAMT ökad känslighet och lite mjällighet på bogen.(Där rekommenderades dubblerad dos av ivomec med två veckors mellanrum gånger tre som motmedel) men hästen blir återinfekterad direkt vid knottbett...(samma behandling som jag sett diskuteras till fotskabb för övrigt...
Jag har undrat mycket över varför mina hästar mjällar på bogarna om sommaren och verkar tycka att det är obehagligt med beröring där och ändå kliar de sig.
En av dem har exem (kom vid 10 år ålder efter en sommar där hon plötsligt utsattes för enorma mängder knott) och återkommande vintertid klådattacker i hovskäggsregionen men har numera inga symptom på fotskabb. Kliandet leder förstås till muggliknande problem också....

det känns som alla dessa symptom hänger ihop med just knotten och att det inte går att skilja det ena från det andra.

Jag har sett att man i början när isisarnas exem uppdagades diskuterades om det hängde ihop med microfilarierna men sedan verka de ha fallit glömska...
 
Sv: KNott,microfilarier, manmask, exem??!!

Mikrofilarierna är från hästens Nackband-mask. Knotten sprider mikrofilarierna. Dubbel dos ivermektin med 2v mellanrum har jag också läst, men inte 3ggr. Det är heller inte bevisat eller prövat om det räcker med en dubbel dos, om det räcker med enkel dos, vissa påstår att det behöver vara prazikvantel i också vad nu det skulle göra, osv.

Jag har sett två hästar med verifierad nackbandmask och det på snart 30 år med hästar. Ytterligare en jag misstänker hade det, men inte bekräftat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp