Merwen

Trådstartare
Min häst fick för cirka ett år sedan, knottror över bog, hals och sadelläget. De kliar inte och stör inte honom på något vis alls, han reagerar inte när man tar på dom eller så. Han fick dessa när min en yngre familjemedlem hade honom (jag flyttade så hon fick ha honom själv en tid, vi står som ägare på hästen båda två). Hon gav mer kraft än vad han behövde, egentligen skulle han inte behövt kraft alls eftersom att hon sällan red, och hon hade på honom alldeles för mycket täcken.. Hon vet nu i efterhand att hon gjort fel, så det behövs inte kommenteras tack :)

Han fick dessa knottror nån gång i februari, mars, kommer inte riktigt ihåg. Och i Maj flyttade hästen hem till mig. När han kom till mig så fick han gå på bra bete, han fick väl ungefär en näve kraft efter ridpassen, annars åt han inget annat. Han hade då fortfarande kvar dessa knottror och de hade varken blivit fler eller färre. Har rådfrågat flera kunniga personer om det här och många har gissat på att det skulle vara överskott av protein som gjort att han fått dessa. Jag trodde först att det kanske var typ värmeutslag eller nått eftersom att han stog med för många täcken, men de försvann inte, trots att han gått utan täcke länge.

Han hade även lite svårt att tappa all vinterpäls (i sommras alltså), eller, svårt och svårt, den rasade av. Men han hade kvar långa strån på bakbenen, fram på halsen, under huvudet och under magen, dessa vägrade släppa. Väldigt konstigt eftersom han aldrig haft problem med det förr, han har alltid varit superfin i pälsen, blank och fin. Det var han i och för sig nu med, förutom att de här längre stråna inte ville släppa.

Nu har han haft dessa knottor i cirka ett år, och de har fortfarande inte försvunnit, inte blivit fler eller färre. Nu för en vecka sedan så köpte jag flytande b-vitamin, eftersom det påstås hjälpa vid pälsfällning/pälssättning. Han har fått det nu i 5 dagar, och igår så märkte jag att knottrorna minskat! :crazy::eek:
Dessa jävla knottor han haft i cirka ett år, har för första gången minskat bara för att jag börjat ge honom b-vitamin.. Kan det verkligen varit brist på b-vitamin som gjort att han sett ut så här? :crazy:
Jag är såklart jätteglad för att de äntligen börjar försvinna! :banana: Men, jag har aldrig för hört talas om att hästar kan få sånna här knottror pga brist på b-vitamin? Någon annan som varit med om något liknande?

imag0335_159144479.jpg


imag0334_159144440.jpg


Jättedåliga bilder, jag vet, men det syns lite iallafall. De där bilderna är från i sommras, kan försöka fixa nya bilder på hur han ser ut nu.
 
Sv: Knottror?

Knottrorna syns tydligt tycker jag. Jag tror inte att de har minskat p g a att du har gett B-vitaminer eftersom hästen själv tillverkar B-vitaminer i tarmarna, om det nu var tjocktarmen eller tunntarmen kommer jag inte ihåg... Däremot så tror jag att din häst har en störd tarmflora och det är någon form av allergiutslag när den ser ut så här. Det KAN vara känslighet mot protein men det kan också vara precis vad som helst. Och det kan vara så att den eventuellt har problem med B-vitamintillverkningen p g a störd tarmflora, men det har jag ingen aning om.

Min häst får såna här utslag om inte magen hålls i trim varenda dag med bakjäst bl a. Han har svårt att tåla hösilage och i hans fall så beror det solklart på att det är för dåligt med fibrer i hösilaget. När stråna är grövre så klarar han sig bättre. Men tunna fjösiga strån modell mossa så blir han dålig. Äter han halm så blir han bättre.

Eftersom jag helt enkelt inte har haft något val ang stråfoder så har han fått bakjäst, linfröpellets och Quick Beet för att hålla magen i trim och då har utslagen hållt sig i schack. Ibland blommar det upp några stycken men sen försvinner de igen. Innan han fick dessa tillskott så gick de inte bort.

Det tar minst 3-4 veckor att få bort sånt här så man får ha lite tålamod när man börjar laborera för att försöka hitta en lösning. Min sprutades med Kortison p g a skada och då försvann alla utslag över natten. Men sen kom de tillbaka igen. Nu har han inga i a f, men det tog nog nästan 8 månader att bli av med dem helt.

Du känner på lukten om magen är ok eller inte. Luktar träcket surt så är det något som är fel.
 
Sv: Knottror?

Det låter mycket troligt det du skriver! Dock har jag absolut ingen aning om vad det kan vara som han reagerar på... Kan det vara att vi bytte från Kraft groov till granngårdens egna kraft? Känns inte som det eftersom vad jag vet är det i stort sett precis samma sak.. Men när jag tänker på det så var det nog kanske nån gång i samma veva han fick knottrorna som vi bytte från Kraft till grangårdens egna.. Men eftersom han hade uppehåll från allt vad kraft hette hela början av sommaren så borde ju knottrorna försvunnit då, om det nu var det han reagerade på?
När du säger bakjäst, är det alltså helt vanlig jäst? Sån som man har när man bakar typ bullar?:D Hur mycket ska man ge av det isåfall? Det är ju absolut värt att prova..

Dock känns det så himla konstigt att han skulle reagera på nått, för han äter precis samma nu som han har gjort de 5 åren vi har haft honom, och han har aldrig haft något sånt här tidigare, inte varit sjuk på annat vis heller..

Just nu får han (förutom hö) lite kraft (grangårdens) mest som krubbskrammel eftersom han blir så avis när de andra får. Han får väl ungefär 0.25 om dagen, samt lite betfor, 2 nävar tort ungefär, och nu även lite b-vitamin.
 
Sv: Knottror?

Ang del ett av det du skriver, jo det kan man ju tycka.

Sen, hästar kan utveckla allergier över natten mot det mesta. I regel finns det något som utlöser det hela, i min hästs fall så var det medicinering utan att jag gav mag/tarmmedel samtidigt. Vilket jag ångrar så in i h... Men gjort är gjort.

Han får bakjäst (den blågula) för att det stabiliserar upp tarmfloran. Han får ett paket varje dag (i samma mål) och är han lite risig så får han två paket uppdelat under dagen, alltså först ett paket och sen 1/2 o lite senare 1/2 igen. Bakjäst är en kylvara så det håller sig inte om det är för varmt. Det har samma effekt (åtminstone i min hästs fall) som mag/tarmmedel och anledningen att han får bakjäst istället är för att det är ohyggligt mycket billigare!! Det är möjligt att det finns mer effektiva medel men det här har räckt för min.

Din häst uppvisar någon form av allergi, vad det beror på får man ju försöka reda ut, så här vill ju ingen människa ha sin häst, även om det inte kliar. Det du behöver veta till att börja med är hur mycket SMRP det är i hö/hösilaget. Det kanske är jättehöga värden och då kan man ju misstänka att det är en reaktion på proteinet. Är det låga/normala värden så får man börja leta någon annanstans. De fyra första åren kanske ni hade mer proteinfattigt hö. Det kan också vara allergi emot spån, sädesslag, ja vad som helst. I vilket fall så skadar det inte att sätta den på någon form av mag/tarmbalans.

Man kan ta blodprov för att göra allergitester om ingen åtgärd hjälper. Men det tar som sagt var TID att få väck sånt här.

Min häst blev kollad av med exp vet p g a detta och det enda råd jag fick var att allt som hästen hade på sig skulle vara rent. Byt schabrak varje dag och håll täcken rena på insidan. Är man bombsäker på att det kommer ifrån magen så var det ok att smörja med t e x Nylanders hästkräm, annars fick man absolut inte smörja in utslagen för då kunde de sprida sig (om det var bakteriella). Sen skulle han såklart ha mag/tarmmedel också. Inte hålla på och tvätta för mycket heller.

Vad det gäller min egen häst så har detta ett absolut samband med vad han äter. Han måste ha mer fibrer än vad de andra hästarna i stallet behöver, fråga mig inte varför. Så du skulle ju kunna testa med en fiberrik kost och bakjäst och se om det hjälper. Då behöver du inte ge B-vitaminer heller för det får du via bakjästen. Sen är det bra om hästen får lufta pälsen också om det finns tillfälle till det. Linfrökaka känns rätt för en sån här häst med eftersom det ger en fin hårrem och har en dietistisk inverkan. Om du har tillgång till tjänlig foderhalm så skulle du ju kunna ge 2 kg per dag av det också eftersom det innehåller mer fibrer än f f a hösilage.
 
Sv: Knottror?

Jag hade liknande knottror på min häst. De kom från en dag till nästa och jag gav henne cortison och antihistaminer efter att ha kollat med vet. Jag tror hon reagerade mot arnika för jag hade masserat henne med det dagen innan knottrorna uppstod. Det hela gick över på några dagar men jag vet inte vad som hänt om jag inte medicinerat.
 
Sv: Knottror?

Hej!

Hittade liknande knottror på min islänning för några dagar sedan, endast på halsen och bogen och jag har ingen aning om vad det kan vara. Han är rakad på halsen och bogen (ungefär till frambenen) och där har han fått utslag, dagen innan utslagen dök upp hade han upp till 39.2 (ligger normalt på 37.5) i feber vilket försvann dagen efter, men utslagen är kvar nästan en vecka senare! Eftersom han bara har utslag där han är klippt (rakad för ca 1½ månad sedan), så börjar jag fundera på om det kan ha med kyla att göra, eller ev spånallergi (dock har han stått på spånbädd i box i snart 7 år)... Visst låter det som en allergisk reaktion? Jag måste nog ringa ut vet i veckan, men utslagen ser ut exakt som på din häst! Tidigare höstar har vi däremot gett b-vitamin i samband med pälssättningen, blir lite fundersam på om det kan vara det också... Kom du fram till varför din häst fick utslagen? :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 339
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 430
Senast: Fiorano
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 189
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp