knyck på svansen?

S

starwars

vad betyder det att katten har en knyck på svansen? lider den av det? kan man avla/ställa ut om den har det?
borde det sänka priset?
 
Svansknick är för det mesta helt ofarligt och katten märker inte av det (en extrem knick kan vara lite känslig, men det är inte farligt)
Man får inte avla på katter med svansknick, men det kan gå bra att ställa ut dem som kastrater, även om det inte är formellt korrekt.

Jag sänker priset lite på en unge med knick, men inte särskilt mycket, alla katter säljs ju i första hand som sällskapsdjur, utställningar är bara en bonus...
 
jag har 2 norska skogkatter med knick på svansen! Ställer ut dem som kastrater, fungerar alldeles utmärkt. Ingenting som syns, men känns när man känner på svansen! :)
 
Jag har också en kastrat som med knick som inte syns men känns, och när dom ställs som kastrater spelar det ingen roll om den har knick eller inte. Min har slagit flera icke knickade katter.
 
(allmänt svar)

Kan någon definiera "svansknick"? Bilder kanske? :)
 
lite svårt med bilder eftersom det inte syns. massa päls ivägen :)

Men om jag skulle förklara vad det var så skulle jag nog säga att det är svanstippen som är lite böjd!
 
:bow:

Var lite nyfiken, för min kise har en "knyck" nästan mitt på svansen, och vi har debatterat huruvida det är en klämskada eller en medfödd defekt, och om det är en medfödd defekt, om det då kan bero på att han ev. har Manx i blodet.

Kan inte för mitt liv komma ihåg om han hade den där knycken när vi var och hälsade på honom vid 2 och 5 veckors ålder. Det var förra ägaren som upptäckte den samma dag han kom till oss vid 8 v. ålder, och ägaren i sin tur har inte haft så mycket koll på katterna eftersom de är halvvilda utekatter.

*babbel* :confused:
 
de kanske kan ha knick mitt på svansen också? :confused:
eller så kanske han har blivit klämd i en dörr då kan det också bli så :)
 
Oavsett hur den har uppstått så lider han i vilket fall som helst inte av den, mer än att vi har fastställt att han inte är hälften så känslig i svansen som katter brukar vara. ;) :devil: ;)
 
Vår granne har en liten kattkille med knick mitt på svansen som är medfött, så visst kan de finnas. :)
 
oho... då är det nog som jag misstänkt, att min ena kisse har en liten liten knick :)
 

Liknande trådar

Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 399
Senast: Migo
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
453
Senast: ufot
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: monster1
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
852
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp