Kobe Bryant död

Väldigt tråkigt det som hände, har ingen koppling till Kobe överhuvudtaget men visste vem han var. Svenskar verkar dock ha missat att Kobe varit åtalad för våldtäkt. Tycker därför att det är lite problematiskt att endast hylla.

”Prosecutors seemed to have a strong case. According to court documents, an examination of the woman at a hospital revealed a bruise on her neck and tears in her vaginal wall. Both her underwear and Bryant’s shirt were bloody.”

https://www.google.se/amp/s/www.nyt...rts/basketball/kobe-bryant-rape-case.amp.html

Även XXXTentacion hyllades ju i media och svensk radio genom att spela hans musik när han dog. Han var ju åtalad för kvinnomisshandel och för att ha knivhuggit 9 personer som han också erkänt.
 
Det intressanta är hur högt denna händelse värderades, jämfört med andra händelser eller frågeställningar.

Men alltså, varför finner du det så väldigt intressant? Det kan ju inte vara en nyhet för någon att det ofta uppmärksammas stort när sportstjärnor, artister och dylikt går bort, speciellt under tragiska omständigheter såsom detta. Det är absolut ett fenomen som kan diskuteras, men som ändock måste ses som vanligt förekommande? Liknande uppslag skulle ske om t ex Kajsa Bergqvist dog i en helikopterkrasch i alperna. Att Kobe Bryants död uppmärksammas ser jag inte som märkligt alls.

Och givetvis kommer det fler artiklar under dygnet. Det var trots allt en olycka. Dödsoffer, orsak och omständigheter gör att det blir ett återkommande nyhetsvärde i händelsen.
 
Jag är noll intresserad av sport om det inte involverar hästar men tom jag visste vem Kobe Bryant var. Oavsett, det hela är mycket tragiskt och fullt förståeligt att det rapporteras mycket om det.
Intressant att du visste vem han var.

Vet du själv varför du känner till honom?

Under de många år, innan jag som ett avsiktlig beslut slutade titta på sport på TV, lyssna på radio, gå på elitmatcher (mest Fotboll och Hockey), så läste jag sportsidor också, och hade rätt bra koll på spelare.
Jag kommer naturligtvis ihåg många namn från dem som var aktiva då, och jag har svårt att motstå vissa idrottsevent än idag, men den här personen, som bör ha varit aktiv innan jag "slutade med sport", har jag inte hört talas om.

Fotnot:
Jag slutade stödja allt vad idrott heter, utom ungdoms- och breddidrott, eftersom jag anser att den moderna sportcirkusen är en mycket tärande näring, som är fylld av korruption (fotbolls-VM i gulfstat med slavarbete köper sig ett mästerskap t.ex.), där vidriga diktaturstater försöker vissa hur duktiga dom är genom att deras (ofta dopade) idrotssmän vinner medaljer, därför att herrfotbolls- herrishockey m.fl. cirkusen består av överbetalda spelare (de bästa får en miljard kronor om året i lön - en stor del av dessa pengar kunde göra mycket bättre nytta), "cirkuslagen" ägs av ägare som har allt annat än samhällets goda för ögonen, och så används "sport" för att få folk att tänka på annat än hur samhället fungerar, spel- och bettingsajter behöver också sporten för att klå av folk pengar, och så uppstår matchfixning....
Jag har många skäl för varför jag "avstår sport" numera.
 
Jag slutade stödja allt vad idrott heter, utom ungdoms- och breddidrott, eftersom jag anser att den moderna sportcirkusen är en mycket tärande näring, som är fylld av korruption (fotbolls-VM i gulfstat med slavarbete köper sig ett mästerskap t.ex.), där vidriga diktaturstater försöker vissa hur duktiga dom är genom att deras (ofta dopade) idrotssmän vinner medaljer, därför att herrfotbolls- herrishockey m.fl. cirkusen består av överbetalda spelare (de bästa får en miljard kronor om året i lön - en stor del av dessa pengar kunde göra mycket bättre nytta), "cirkuslagen" ägs av ägare som har allt annat än samhällets goda för ögonen, och så används "sport" för att få folk att tänka på annat än hur samhället fungerar, spel- och bettingsajter behöver också sporten för att klå av folk pengar, och så uppstår matchfixning....
Jag har många skäl för varför jag "avstår sport" numera.

Du har nog mer nytta av en egen tråd.
 
Men alltså, varför finner du det så väldigt intressant? Det kan ju inte vara en nyhet för någon att det ofta uppmärksammas stort när sportstjärnor, artister och dylikt går bort, speciellt under tragiska omständigheter såsom detta. Det är absolut ett fenomen som kan diskuteras, men som ändock måste ses som vanligt förekommande? Liknande uppslag skulle ske om t ex Kajsa Bergqvist dog i en helikopterkrasch i alperna. Att Kobe Bryants död uppmärksammas ser jag inte som märkligt alls.

Och givetvis kommer det fler artiklar under dygnet. Det var trots allt en olycka. Dödsoffer, orsak och omständigheter gör att det blir ett återkommande nyhetsvärde i händelsen.
Tror du att om Foppa, Stenmark eller Kluft, skulle avlida i en olycka, att BBC, FOX, CNN etc, skulle ha många och långa inslag? Eller att de stora internationella tidningarna skulle ha med en rubrik på förstasidan?
Jag tror att det snare skulle bli en notis på sportsidorna.

Det är för mycket uppmärksamhet runt "kändisar", och på amerikaner, och för lite på det mesta av allt annat.
 
Tror du att om Foppa, Stenmark eller Kluft, skulle avlida i en olycka, att BBC, FOX, CNN etc, skulle ha många och långa inslag? Eller att de stora internationella tidningarna skulle ha med en rubrik på förstasidan?
Jag tror att det snare skulle bli en notis på sportsidorna.

Det är för mycket uppmärksamhet runt "kändisar", och på amerikaner, och för lite på det mesta av allt annat.

Jag tror absolut att flera internationella tidningar hade haft rubrik på förstasidan om det. Utan tvekan. Det sker, som sagt, ofta vid sådana här händelser. Vilken svensk tv-kanal menar du har haft "många och långa inslag"?
 
Tror du att om Foppa, Stenmark eller Kluft, skulle avlida i en olycka, att BBC, FOX, CNN etc, skulle ha många och långa inslag? Eller att de stora internationella tidningarna skulle ha med en rubrik på förstasidan?
Jag tror att det snare skulle bli en notis på sportsidorna.

Det är för mycket uppmärksamhet runt "kändisar", och på amerikaner, och för lite på det mesta av allt annat.
Foppa skulle iaf ha fått uppmärksamhet internationellt och framförallt i USA. Han har ju spelat många år i NHL.
 
Det är skillnad på "många och långa inslag", och rimlig uppmärksamhet, t.ex. i sportnyheter.
Fast även svenska stjärnor blir uppmärksammade när de dör. Claes Ingesson var uppmärksammat både på sportnyheterna i usa och överallt i europa när han gick bort och hans storhet kan inte överhuvudtaget mätas med Cobe Bryant. Nu senast har Marie Fredriksson blivit uppmärksammad i hela världen. Samma Avicii. Cobe är en av de största, kanske den största, i sin sport och basket är nog större än du tror, finns det någon skola idag som inte har en basketkorg uppsatt? Bara för att du inte är intresserad av sport i allmänhet eller basket i synnerhet, innebär det inte att det inte har ett stort nyhetsvärde. Jag läser sällan sporten och har ingen tv. Är helt ointresserad av basket. Trots det visste jag vem Cobe bryant är. Och man kan ju vända på det - att en så ointresserad människa som jag ändå vet vem det är bevisar ju att han har gjort nåt rätt i sin sport...
 
Fast även svenska stjärnor blir uppmärksammade när de dör. Claes Ingesson var uppmärksammat både på sportnyheterna i usa och överallt i europa när han gick bort och hans storhet kan inte överhuvudtaget mätas med Cobe Bryant. Nu senast har Marie Fredriksson blivit uppmärksammad i hela världen. Samma Avicii. Cobe är en av de största, kanske den största, i sin sport och basket är nog större än du tror, finns det någon skola idag som inte har en basketkorg uppsatt? Bara för att du inte är intresserad av sport i allmänhet eller basket i synnerhet, innebär det inte att det inte har ett stort nyhetsvärde. Jag läser sällan sporten och har ingen tv. Är helt ointresserad av basket. Trots det visste jag vem Cobe bryant är. Och man kan ju vända på det - att en så ointresserad människa som jag ändå vet vem det är bevisar ju att han har gjort nåt rätt i sin sport...
Nja, jag tror att du missuppfattar mig.

Jag är mycket, mycket intresserad av sport. Jag har själv idrottat på elitnivå i en lagsport.
Och just för att jag är så intresserad, så är jag också mycket kritisk mot hur "sport" har blivit ett slags moderna Gladiatorspel (dock med få dödsfall under själva sportandet), där "bröd och skådespel" åt folket är så viktigt.

Om folk ägnar sig åt att dyrka olika sportstjärnor, ägnar sin tid åt att vara fans åt lag, eller att fundera på hur de ska spela på idrottsevent, så har de ju inte tid att analysera det politiska systemet, protestera mot nedskärningar i välfärden, eller bry sig om klimatförändringar.
Jättebra, för då kan makten bevara status quo, och slippa en massa viktig granskning.

Idag är sport, av den sorten som den kablas ut i medier, en big business, och en lönsam sådan.
En business som är kopplad till ekonomisk brottslighet, bristande hänsyn till människorätt, och olika slags fusk.

Att röra på sig, att känna glädje i tävla, och att ge sådana som har extra talang rimligt betalt för den tid de offrar, har jag absolut inget emot, men att någon ska få en miljard om året för att sparka boll, när vederbörandes lagkamrat inte får en tiondel ens har jag emot. Eller att damer inom många (lag-)idrotter även på landslagsnivå, får betala delar av sitt idrottande själva, medan killarna får betalt.

De där stora pengarna pengarna borde ju gå till att ge massor med ungdomar av båda könen möjligheten att idrotta, och t.o.m. kunna fortsätta med idrott på hobbynivå som vuxna/äldre, inte till att bygga privata förmögenheter som inte ger något tillbaka till samhället.

Vet du själv hur det kommer sig att du visste vem Kobe Bryant var?

Och nu menar jag stort utrymme på sidor för allmänna nyheter, inte på sportsidor.
 
Nja, jag tror att du missuppfattar mig.

Jag är mycket, mycket intresserad av sport. Jag har själv idrottat på elitnivå i en lagsport.
Och just för att jag är så intresserad, så är jag också mycket kritisk mot hur "sport" har blivit ett slags moderna Gladiatorspel (dock med få dödsfall under själva sportandet), där "bröd och skådespel" åt folket är så viktigt.

Om folk ägnar sig åt att dyrka olika sportstjärnor, ägnar sin tid åt att vara fans åt lag, eller att fundera på hur de ska spela på idrottsevent, så har de ju inte tid att analysera det politiska systemet, protestera mot nedskärningar i välfärden, eller bry sig om klimatförändringar.
Jättebra, för då kan makten bevara status quo, och slippa en massa viktig granskning.

Idag är sport, av den sorten som den kablas ut i medier, en big business, och en lönsam sådan.
En business som är kopplad till ekonomisk brottslighet, bristande hänsyn till människorätt, och olika slags fusk.

Att röra på sig, att känna glädje i tävla, och att ge sådana som har extra talang rimligt betalt för den tid de offrar, har jag absolut inget emot, men att någon ska få en miljard om året för att sparka boll, när vederbörandes lagkamrat inte får en tiondel ens har jag emot. Eller att damer inom många (lag-)idrotter även på landslagsnivå, får betala delar av sitt idrottande själva, medan killarna får betalt.

De där stora pengarna pengarna borde ju gå till att ge massor med ungdomar av båda könen möjligheten att idrotta, och t.o.m. kunna fortsätta med idrott på hobbynivå som vuxna/äldre, inte till att bygga privata förmögenheter som inte ger något tillbaka till samhället.

Vet du själv hur det kommer sig att du visste vem Kobe Bryant var?

Och nu menar jag stort utrymme på sidor för allmänna nyheter, inte på sportsidor.
Tja, det är väl samma som hur man känner till Dennis Rodman eller Magic Johnson. Bryant är ju samma kaliber, kanske till och med större än dem. Tycker du verkligen det är så konstigt att svenskar vet vilka de största idrottsmännen i usa är?

Jag har också beundrat idrottare och gör fortfarande. Jag har inga problem att läsa andra nyheter alls. Ser inte varför det ena ska utesluta det andra. Som om det vore dålugt att ha folk att se upp till oavsett schanger? Förstår inte alls resonemanget faktiskt.

Stora pengar finns det på elitnivå i alla sporter. Att zlatan tjänar stora pengar tar inte ut att min son kan spela fotboll. Att Bryant tjänade pengar gör inte att det inte finns knatteligor. Att Avicii tjänade miljoner på sitt DJande eller vad han nu gjorde gör inte att det inte finns ungdomskörer. Snarare att barn och ungdomar tar det som en mprot att man faktiskt kan tjäna pengar på sin sport. Och jo. Jag är rätt säker på att de blev stora nyhetsrubriker när Avicii tog sitt liv i rätt många länder t.ex. Ett tragiskt avslut på en känd personlighet ger de konsekvenserna. En annan är Stefan Liv vars plan krashade. När det begav sig var jag utomlands. Det blev stora nyheter trots svensk B-idrottskändis i ett land som inte har hockey. Samma Göran Kropp.
 
Väldigt tråkigt det som hände, har ingen koppling till Kobe överhuvudtaget men visste vem han var. Svenskar verkar dock ha missat att Kobe varit åtalad för våldtäkt. Tycker därför att det är lite problematiskt att endast hylla.

”Prosecutors seemed to have a strong case. According to court documents, an examination of the woman at a hospital revealed a bruise on her neck and tears in her vaginal wall. Both her underwear and Bryant’s shirt were bloody.”

https://www.google.se/amp/s/www.nyt...rts/basketball/kobe-bryant-rape-case.amp.html

Det här hade jag ingen aning om, men det är väl ganska typiskt. Jag tror att USA också hade "glömt bort det" men det lyfts i ganska stora svängar nu efter en påminnelsetweet.
Det är så förbannat jävla jobbigt att så fort man tror gott om någon språksperson ska det finnas någonting liknande i garderoben. :(
 
Det här hade jag ingen aning om, men det är väl ganska typiskt. Jag tror att USA också hade "glömt bort det" men det lyfts i ganska stora svängar nu efter en påminnelsetweet.
Det är så förbannat jävla jobbigt att så fort man tror gott om någon språksperson ska det finnas någonting liknande i garderoben. :(

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/WbBdar/reportern-stangdes-av-efter-tweet-om-kobe-bryant


Sjukt att hon blir dödshotat, osv för en tweet. Folk blir som galna när det gäller sina idoler.


"
Detta påminde Washington Posts politiska reporter Felicia Sonmez världen om kort efter olyckan när hon twittrade en länk till en artikel om fallet, skriven 2016 av The Daily Beast.

Tweeten möttes av massiv kritik från personer som menade att det var alldeles för tidigt efter dödsfallet. Det tyckte även hennes arbetsgivare, Washington Post.

”Felicia Sonmez har tillfälligt arbetsbefriats från sin roll som politisk reporter medan Post undersöker om hennes tweet om Kobe Bryants plötsliga död bryter mot Posts sociala medie-policy”, säger Tracy Grant på tidningen.

Själv skriver Felicia Somnez så här om kritiken:

”Till alla 10 000 (bokstavligen) som har kommenterat och mejlat mig med dödshot och verbala övergrepp, ta lite tid och läs storyn – som skrevs för 3+ år sedan, och inte av mig. Alla stora offentliga personer är värda att kommas ihåg i sin helhet även om de är omtyckta och helheten är omskakande”."
 
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/WbBdar/reportern-stangdes-av-efter-tweet-om-kobe-bryant


Sjukt att hon blir dödshotat, osv för en tweet. Folk blir som galna när det gäller sina idoler.


"
Detta påminde Washington Posts politiska reporter Felicia Sonmez världen om kort efter olyckan när hon twittrade en länk till en artikel om fallet, skriven 2016 av The Daily Beast.

Tweeten möttes av massiv kritik från personer som menade att det var alldeles för tidigt efter dödsfallet. Det tyckte även hennes arbetsgivare, Washington Post.

”Felicia Sonmez har tillfälligt arbetsbefriats från sin roll som politisk reporter medan Post undersöker om hennes tweet om Kobe Bryants plötsliga död bryter mot Posts sociala medie-policy”, säger Tracy Grant på tidningen.

Själv skriver Felicia Somnez så här om kritiken:

”Till alla 10 000 (bokstavligen) som har kommenterat och mejlat mig med dödshot och verbala övergrepp, ta lite tid och läs storyn – som skrevs för 3+ år sedan, och inte av mig. Alla stora offentliga personer är värda att kommas ihåg i sin helhet även om de är omtyckta och helheten är omskakande”."

Det är absolut vidrigt.

Tack och lov får WP också mycket kritik för hennes avstängning. Det är inte mycket på det stora hela, men det är någonting.
 
Jag tror att det till stor del beror på att Kobe var en av världen absolut största genom tiderna i en global sport - NBA är enormt stort inte bara i USA utan internationellt. 'Alla' vet vem Michael Jordan är tex. Dels beror det på sättet han dog på, en tragedi som alla kan identifiera med. Han var ung och hade just börjat en ny framgångsrik karriär, bl.a den första NBA spelaren som vann en Oscar, han skrev barnböcker, mm. Att hans 13 åriga dotter som han dyrkade och som älskade basketboll lika mycket som han dog bidrog också, liksom att det var flera andra unga flickor och deras familjer. Han hade en magnetisk personlighet, det är bara att kolla intervjuer med honom även innan han dog så hade han stort 'crossover' appeal.

Ställ detta även mot att han var kontroversiell, så att även innan så visste folk vem han var. Det var inte bara våldtäktsanklagelserna - och han dömdes aldrig eftersom offret vägrade att vittna. Om det kan man misstänka både det ena och det andra, en nittonårig mot en superstjärna och hans armé av advokater och en lokal åklagare. Det många glömmer är att han tidigare också fick böta och tvingades till samhällstjänst efter att ha skrikit fucking faggot till en domare. Och att han efter det var en högljudd supporter av LGBT rättigheter. En syndare som sedan genom handling och ord visade att han ångrade sig ger en feelgood känsla.

Läser man artiklarna som strömmar ut just nu så fokuserar många på just hans personlighet inte bara hur många bollar han kunde hänga under en match. Kareem Abdul-Jabbar som anses som nummer 2 genom tiderna efter Jordan gissar jag att mycket färre vet vem han är. Och hans död kommer absolut inte att generera samma uppmärksamhet. Trots att han varit en aktiv samhällsdebattör, försvarat islam (han konverterade när han var 24 för att han inte ville ha ett slavnamn), skrivit böcker, drivit att NCAA atleter som generar enorma vinster för sina universitet ska få betalt. Men absolut när han dör så kommer det inte att vara någon större uppmärksamhet förutom hos baskeboll fans och NBA.

Om en celebritet dör ung och tragiskt så blir det automatiskt mycket större (James Dean, Marilyn Monroe etc), När John Lennon mördades så fick det en enorm genomslagskraft, mångdubbelt mer än Ringo Starr och George Harrison och om/när Paul McCartney dör i sin säng som en gammal man. Detta gäller även politiker och statsmän/kvinnor. JFK:s död är fortfarande ett, 'var var du när du hörde att han dött' liksom Palme. Däremot när Reagan dog var det mer en obit och kanske någon om artikel om hans inflytande på USA. Likaledes Margret Thatcher. Palmes död var fö enormt stort även utomlands och det skrevs spaltmeter, internationell press var som en gräshoppssvärm och det var dagliga presskonferenser med förvirrade svenska poliser. När Ingvar Carlsson går bort så kommer det bli en notis i utländsk media om att Sveriges fd statsminister har avlidit. Namn och ålder.

Live fast, die young and make a beautiful corpse så blir du odödlig, liksom Kobe Bryant nu är det.
 
Intressant att du visste vem han var.

Vet du själv varför du känner till honom?

Under de många år, innan jag som ett avsiktlig beslut slutade titta på sport på TV, lyssna på radio, gå på elitmatcher (mest Fotboll och Hockey), så läste jag sportsidor också, och hade rätt bra koll på spelare.
Jag kommer naturligtvis ihåg många namn från dem som var aktiva då, och jag har svårt att motstå vissa idrottsevent än idag, men den här personen, som bör ha varit aktiv innan jag "slutade med sport", har jag inte hört talas om.

Fotnot:
Jag slutade stödja allt vad idrott heter, utom ungdoms- och breddidrott, eftersom jag anser att den moderna sportcirkusen är en mycket tärande näring, som är fylld av korruption (fotbolls-VM i gulfstat med slavarbete köper sig ett mästerskap t.ex.), där vidriga diktaturstater försöker vissa hur duktiga dom är genom att deras (ofta dopade) idrotssmän vinner medaljer, därför att herrfotbolls- herrishockey m.fl. cirkusen består av överbetalda spelare (de bästa får en miljard kronor om året i lön - en stor del av dessa pengar kunde göra mycket bättre nytta), "cirkuslagen" ägs av ägare som har allt annat än samhällets goda för ögonen, och så används "sport" för att få folk att tänka på annat än hur samhället fungerar, spel- och bettingsajter behöver också sporten för att klå av folk pengar, och så uppstår matchfixning....
Jag har många skäl för varför jag "avstår sport" numera.

Jag läser och ser på nyheter... och saker fastnar.
 
Jag tycker det är lite fascinerande att det skrivs så otroligt mycket om hans starka band till dottern som var med med tanke på att han har fler barn.

Spelade inte de andra döttrarna basket eller varför verkar det som att hans band till just den här dottern var så starkt?
 
Jag tycker det är lite fascinerande att det skrivs så otroligt mycket om hans starka band till dottern som var med med tanke på att han har fler barn.

Spelade inte de andra döttrarna basket eller varför verkar det som att hans band till just den här dottern var så starkt?

Gissar att delvis var det att just den dottern dog (en av de andra är väl bara några månader?) så naturligt nog fokuserar media på just henne. Sedan verkar hon ha varit 'pappas flicka' som hade som målsättning att bli professionell basketbollspelare. Det var väl två eller tre av hennes lagkamrater och deras familjer som dog i samma krasch. Han var uppenbarligen otroligt stolt över henne. Hon verkar ha varit en stark personlighet.

 
Senast ändrad:
Jag tycker det är lite fascinerande att det skrivs så otroligt mycket om hans starka band till dottern som var med med tanke på att han har fler barn.

Spelade inte de andra döttrarna basket eller varför verkar det som att hans band till just den här dottern var så starkt?
Gianna var mycket lovande som basketspelare, enligt många experter.

Tycker ifrågasättandet av uppmärksamheten om detta här i tråden är hårresande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp