Köket snart ett minne blott?

IKEA's designchef i artikeln beskriver det ju som ett korridorsboende, typ studentkorridor, med gemensamt kök. Frågan är var mat och köksattiraljer ska placeras; många studenter har ju hittat sin mjölk urdrucken genom tiderna. Kan det vara något för gemene man? Eller ska var och en ha kylskåp i sin lägenhet?

Bara lite OT, när min syster fick det hällde hon blå karamellfärg i sin mjölk. Sen fick hon ha den ifred.
 
I kristallkulan ser jag svårhanterade konflikter kring olika människors olika nivåer av hygien/renlighet/städning - tvättstugekonflikter i kubik. Sen känns logistiken kring livsmedelsförvaring mm också som en... utmaning. Jag säger Diss.
 
Boende i lägenhet innebär ofta delad tvättstuga. Kommer framtidens lägenhetsboende innebära även delat kök? Kanske det.

https://www.businessinsider.com.au/ikea-kitchen-future-alternative-2018-6

För min del är jag tacksam för att jag bor i hus och kan vingla iväg efter kaffet ostörd på morgonen.

coffee3.jpg


Som nagon som bor i "kollektiv" pga dysfunktionell marknad snarare an sjalvvalt alternativ kan jag kanske flika in med lite perspektiv.
Jag delar lagenhet med 3 andra, och vi delar ett ganska litet kok pa kanske 7-8kvm (svart o gissa, men tror inte koket ar 3 m brett, men def mer an 3m langt), men det ar langt fran kaoset i en studentkorridor. Alla diskar direkt och koket (och andra allmanna ytor) storstadas 1ggr/vecka - vi ar anda alla vuxna som uppskattar en trevlig miljo.
Aven jag som ar ganska introvert uppskattar mojligheten att smaprata lite nar jag e.g. lagar mat - dessutom ar det sallan vi alla ar hemma samtidigt, sa lagenheten kanns sallan full!

Att stulen mat skulle vara ett problem ar inte heller nagot jag hort om sedan studentdagar.

MEN, det ar en livsstil med ett "Bast fore" datum. Det passar singlar i 20/30-arsaldern med aktiva liv. Leva med barn eller dar man vill ha mycket vanner pa besok - da gar det mindre bra
 
Jag är mycket inne på att vi borde dela många fler saker än vi gör. I lägenhetshus sker det ju redan i ganska hög grad. Dels tvättstugorna (jag fattar inte varför inte folk i villaområden går ihop om gemensamma tvättstugor), dels egentligen trädgårdsredskap och -maskiner. Fastighetsskötaren ansvarar ju för mycket mer än motsvarande ett hushålls utomhusyta, och har ju även diverse utrustning för olika former av underhåll inne i husen. Personer som bor i lägenhet slipper sitta på varsin komplett samling av saker som används rätt sällan, såsom elektriska häcksaxar och snöslungor. Inte heller har folk i lägenhet en massa studsmattor och annat utomhus åt barnen, var och en sin egen, utan man har gemensamma lekplatser i området och på gården. Sammantaget blir det ju viss resursbesparing.

Sen delar man ju även på värmen i lägenhet, eftersom inte alla väggar är ytterväggar.

Men dela kök? Det görs ju i studentkorridorer. Men. Jag har sällan hört folk säga att det de saknar från studenttiden är det delade köket.

Varianter av kollektivhus, kanske, där det både finns gemensamt kök och man har egna? Och då använder man väl det egna köket när det bara gäller mat till ens eget hushåll.

Jag håller med om att fler sällananvändningssaker borde delas!

*kl*
Däremot blir jag fundersam över det här med tvättstugor, jag tror att vad som är gemensamt utvecklas i en pendelrörelse snarare än åt ett alltmer gemensamt håll. Vårt område till exempel (byggt till största delen under sent 70-/tidigt 80-tal) var i tidernas begynnelse hyresrätter, och både lägenhetshusen och radhusen är byggda utan tanke på att man skulle ha tvättmaskin hemma - det finns gemensamma tvättstugor. Numer (sedan slutet av 00-/början av 10-talen) är större delen av området ombildat till bostadsrätter/friköpt och åtminstone i radhusen tror jag att ungefär 99 % har skaffat sig tvättmöjligheter hemma. Tvättstugorna finns kvar men flera samfälligheter tar betalt per användningstillfälle om man bokar dem.
 
Som nagon som bor i "kollektiv" pga dysfunktionell marknad snarare an sjalvvalt alternativ kan jag kanske flika in med lite perspektiv.
Jag delar lagenhet med 3 andra, och vi delar ett ganska litet kok pa kanske 7-8kvm (svart o gissa, men tror inte koket ar 3 m brett, men def mer an 3m langt), men det ar langt fran kaoset i en studentkorridor. Alla diskar direkt och koket (och andra allmanna ytor) storstadas 1ggr/vecka - vi ar anda alla vuxna som uppskattar en trevlig miljo.
Aven jag som ar ganska introvert uppskattar mojligheten att smaprata lite nar jag e.g. lagar mat - dessutom ar det sallan vi alla ar hemma samtidigt, sa lagenheten kanns sallan full!

Att stulen mat skulle vara ett problem ar inte heller nagot jag hort om sedan studentdagar.

MEN, det ar en livsstil med ett "Bast fore" datum. Det passar singlar i 20/30-arsaldern med aktiva liv. Leva med barn eller dar man vill ha mycket vanner pa besok - da gar det mindre bra

Instämmer! Jag blir gråtfärdig bara jag tänker på kombinationen magsjuka barn + gemensam tvättstuga till exempel :p. Gemensamt kök vore ännu värre i den (och flera andra) situationen!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Ja det blir ju ett slags kollektivtänk; vilket förstås har sina fördelar när allt fler tränger ihop sig i städerna, byggbehovet är stort och ytan begränsad.
Precis! Hela staden är ju som ett kollektiv! Vi delar yta med varandra hela tiden. "Min gata" är ju min, och jättemånga andras. "Min närmaste uteservering" är ju också min, och jättemånga andras. Ett urbant och resurssmart liv, talar för att vi inte bygger in för mycket symboliska och emotionella värden i att äga en egen av allting.

Men som sagt, köket känns svårt.

Fast ibland drömmer jag om att bo i en liten, elegant takvåning med terass och så äta nästan alla måltider ute på lokal. Det vore ju underbart! Men mina inkomster förslår inte riktigt.
 
I kristallkulan ser jag svårhanterade konflikter kring olika människors olika nivåer av hygien/renlighet/städning - tvättstugekonflikter i kubik. Sen känns logistiken kring livsmedelsförvaring mm också som en... utmaning. Jag säger Diss.
Jag har bott med tvättstuga i exakt hela mitt liv. Dvs över 50 år. Jag har inte upplevt en enda tvättstugekonflikt. Jag har aldrig sett en enda arg lapp.

Då har jag bott i socioekonomiskt ganska varierade områden under livet. Men det ändrar ingenting. Det har alltid varit helt konfliktfritt att dela tvättstuga. Jag har aldrig hört talas om tvättstugebråk annat än av folk som bor i villa.
 
Instämmer! Jag blir gråtfärdig bara jag tänker på kombinationen magsjuka barn + gemensam tvättstuga till exempel :p. Gemensamt kök vore ännu värre i den (och flera andra) situationen!

Nu har vi tur att vår tvättstuga är tillgänglig (men inte bokningsbar) på nätterna. Så behöver man akuttvätta kan man göra det mellan kl. 22-06. Dessutom finns det flera på området och alla på området får tvätta i vilken tvättstuga man vill. Alla går att spontantvätta i på nattetid eftersom de är fristående hus så det stör ingen.
 
I kristallkulan ser jag svårhanterade konflikter kring olika människors olika nivåer av hygien/renlighet/städning - tvättstugekonflikter i kubik. Sen känns logistiken kring livsmedelsförvaring mm också som en... utmaning. Jag säger Diss.
Jag ser det också kristallklart, sen om man är matallergiker är det ju nästan omöjligt.
 
Jag har bott med tvättstuga i exakt hela mitt liv. Dvs över 50 år. Jag har inte upplevt en enda tvättstugekonflikt. Jag har aldrig sett en enda arg lapp.

Då har jag bott i socioekonomiskt ganska varierade områden under livet. Men det ändrar ingenting. Det har alltid varit helt konfliktfritt att dela tvättstuga. Jag har aldrig hört talas om tvättstugebråk annat än av folk som bor i villa.

Jag har bott i hyresrätt i stort sett hela mitt liv och dessutom i studentkorridor i några år. Konflikterna i studentköket har varit betydligt fler än konflikterna i tvättstugan. Tvättstugan bokar man och sen har man den för sig själv den tiden och man förvarar inga av sina egna grejor där när man inte tvättar. Köket måste man ju vara i samtidigt och där förvarar man ju all sin mat och sina köksgeråd. Det går inte att jämföra de två alls!

Har inte varit med om någon riktig konflikt i tvättstugan faktiskt. Folk är trevliga och sköter sitt. Rent och fint är det dessutom.
 
Som nagon som bor i "kollektiv" pga dysfunktionell marknad snarare an sjalvvalt alternativ kan jag kanske flika in med lite perspektiv.
Jag delar lagenhet med 3 andra, och vi delar ett ganska litet kok pa kanske 7-8kvm (svart o gissa, men tror inte koket ar 3 m brett, men def mer an 3m langt), men det ar langt fran kaoset i en studentkorridor. Alla diskar direkt och koket (och andra allmanna ytor) storstadas 1ggr/vecka - vi ar anda alla vuxna som uppskattar en trevlig miljo.
Aven jag som ar ganska introvert uppskattar mojligheten att smaprata lite nar jag e.g. lagar mat - dessutom ar det sallan vi alla ar hemma samtidigt, sa lagenheten kanns sallan full!

Att stulen mat skulle vara ett problem ar inte heller nagot jag hort om sedan studentdagar.

MEN, det ar en livsstil med ett "Bast fore" datum. Det passar singlar i 20/30-arsaldern med aktiva liv. Leva med barn eller dar man vill ha mycket vanner pa besok - da gar det mindre bra
Lite som de här hotellkedjorna som bygger upp verksamhet ytterst centralt, men med minimala ytor; "för du är ändå bara här och sover/mellanlandar". Bodde på ett mkt fräscht hotell i Soho en gång, med den sloganen. Och det var promenadavstånd till allt, så smidigt.
 
Precis! Hela staden är ju som ett kollektiv! Vi delar yta med varandra hela tiden. "Min gata" är ju min, och jättemånga andras. "Min närmaste uteservering" är ju också min, och jättemånga andras. Ett urbant och resurssmart liv, talar för att vi inte bygger in för mycket symboliska och emotionella värden i att äga en egen av allting.

Men som sagt, köket känns svårt.

Fast ibland drömmer jag om att bo i en liten, elegant takvåning med terass och så äta nästan alla måltider ute på lokal. Det vore ju underbart! Men mina inkomster förslår inte riktigt.
Bilpooler, kom jag att tänka på, finns ju redan.
 
Tvättstugan bokar man och sen har man den för sig själv den tiden och man förvarar inga av sina egna grejor där när man inte tvättar.
Om ingen har fulsnott tvättiden från start. Eller dröjt en timme eller två med att plocka ur sin tvätt. Eller kommit in och tömt en torktumlare på din tvätt för att köra sin egen. Jag har också bott i hyresrätt många år, och helt uppenbart är kollektivtvättstugeanvändare ingen homogen grupp... :meh:
 
Om ingen har fulsnott tvättiden från start. Eller dröjt en timme eller två med att plocka ur sin tvätt. Eller kommit in och tömt en torktumlare på din tvätt för att köra sin egen. Jag har också bott i hyresrätt många år, och helt uppenbart är kollektivtvättstugeanvändare ingen homogen grupp... :meh:
Om du är den enda av oss om har erfarenhet av tvättstugor som har upplevt konflikter, så öppnar det så klart för tolkningar. (Att någon har missat att ta ut sin tvätt händer väl, men det blir det ju ingen konflikt av. Det tar ju högst två minuter att flytta på den tvätten då. Något utrymme att lägga den på brukar alltid finnas.)
 
Jag har bott i hyresrätt i stort sett hela mitt liv och dessutom i studentkorridor i några år. Konflikterna i studentköket har varit betydligt fler än konflikterna i tvättstugan. Tvättstugan bokar man och sen har man den för sig själv den tiden och man förvarar inga av sina egna grejor där när man inte tvättar. Köket måste man ju vara i samtidigt och där förvarar man ju all sin mat och sina köksgeråd. Det går inte att jämföra de två alls!

Har inte varit med om någon riktig konflikt i tvättstugan faktiskt. Folk är trevliga och sköter sitt. Rent och fint är det dessutom.
Ja! Troligen mer välstädat än jag hade orkat hålla det om jag haft en egen! Med delad tvättstuga blir det ju sopat och avtorkat flera gånger om dagen.
 
Om ingen har fulsnott tvättiden från start. Eller dröjt en timme eller två med att plocka ur sin tvätt. Eller kommit in och tömt en torktumlare på din tvätt för att köra sin egen. Jag har också bott i hyresrätt många år, och helt uppenbart är kollektivtvättstugeanvändare ingen homogen grupp... :meh:

Tvättstugan kan låsas med låskolv (alla lägenheter har en egen låskolv som bara de kan låsa upp) när man tvättar. Ingen annan än jag kommer in där när jag har tvättid. Nä, ingen har snott tiden innan jag hunnit dit, ingen kommer in mitt under min tvättid för då är det låst och bara jag kommer in där. Ingen har dröjt med att hämta sin tvätt heller. Skulle det hända hade jag bara kollat på lägenhetsnumret på låskolven och gått dit och påminnt om att min tid börjar nu. Men det har inte hänt än.

Däremot har den som har tiden efter mig nån enstaka gång kommit och ringt på när jag haft en timme kvar av min tid och frågat om de kan få sätta igång två maskiner tvätt redan då. Helt ok för mig eftersom all min tvätt vid det laget är i torktumlare/torkskåp. Men de har alltid frågat snällt och allt har funkat bra.
 
Jag får gå mot strömmen och säga att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att dela kök med andra. När jag åker utomlands för att arbeta gör jag det och köken, som är gamla och anpassade efter en tid då det var betydligt billigare och där med vanligare att äta ute, fungerar som en mötesplats då den som vill kan vara social och utbyta idéer, småprata mm. Det finns det städpersonal (och att låta ett kollektivt kök ingå i städningen av allmänna utrymmen tror jag är en bra idé), men det är ändå otroligt ovanligt att någon stökar till i köket. Matstöld har jag aldrig varit med om och jag har bott återkommande på samma ställe sedan 2004.

Jag lever såhär tillfälligt, några veckor i taget. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att leva på det sättet till vardags också. Däremot förstår jag att det inte är en livsstil som passar alla människor. Kan dock tänka mig att det finns fler i min ålderskategori som skulle vara intresserade, trots att jag inte är ung utan ensamstående kvinna på 50+.

Jag har varit intresserad av kollektivboende, men hittills inte hittat något som passar till 100 %. Det som inte lockar mig är att det ofta tycks vara förenat med matlag och gemensamma middagar. Jag vill helst inte binda upp mig för sådant utan helt enkelt dela kök och sociala ytor.
 
Jag får gå mot strömmen och säga att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att dela kök med andra. När jag åker utomlands för att arbeta gör jag det och köken, som är gamla och anpassade efter en tid då det var betydligt billigare och där med vanligare att äta ute, fungerar som en mötesplats då den som vill kan vara social och utbyta idéer, småprata mm. Det finns det städpersonal (och att låta ett kollektivt kök ingå i städningen av allmänna utrymmen tror jag är en bra idé), men det är ändå otroligt ovanligt att någon stökar till i köket. Matstöld har jag aldrig varit med om och jag har bott återkommande på samma ställe sedan 2004.

Jag lever såhär tillfälligt, några veckor i taget. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att leva på det sättet till vardags också. Däremot förstår jag att det inte är en livsstil som passar alla människor. Kan dock tänka mig att det finns fler i min ålderskategori som skulle vara intresserade, trots att jag inte är ung utan ensamstående kvinna på 50+.

Jag har varit intresserad av kollektivboende, men hittills inte hittat något som passar till 100 %. Det som inte lockar mig är att det ofta tycks vara förenat med matlag och gemensamma middagar. Jag vill helst inte binda upp mig för sådant utan helt enkelt dela kök och sociala ytor.

Jag tror absolut att det kan finnas en nisch för sånt boende här i Sverige men inte som den dominerande formen av lägenhetsboende.
 
Alltså. Jag tror jag skulle ha svårt att dela kök med andra.
Tvättstugan har jag inga problem med, även om jag ville ha egen tvättmaskin när jag flyttade hit. Nu har jag vant mig och kan uppskatta att kunna köra två maskiner samtidigt, kunna torktumla täcken och kuddar, en grovtvättmaskin för mattor och ett torkrum för de tillfällen då det inte går att torka tvätten på balkongen. (Det jag saknar är att centrifugen togs bort vid renoveringen...)

Så kanske ändå om delat kök innebär ordentlig utrustning, diskmaskin osv...
Men jag vill inte behöva boka köket utan kunna använda det när jag vill. Jag vill inte behöva klä på mig och lämna min lägenhet för att äta utan bara kunna hämta frukost, lunch eller vad som och äta direkt. Så åtminstone en kokvrå i lägenheten vill jag ha. Men helst ett eget kök, där jag kan göra som jag vill, när jag vill.

Men man kanske vänjer sig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp