Bukefalos 28 år!

Köpa begagnad "paketbil", hur välja?

skogaliten

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en begagnad paketbil, t.ex. en VW Caddy, Citroen Berlingo, Peugeot Partner eller liknande.
Tänkt användningsområde är: "reservbil" när den ordinarie bilen är trasig, men framförallt som transportbil vid inköp av foder, annat djurmaterial eller byggmaterial, även inom gården och till hagarna där rimlig väg finns. Den ska kort sagt få lov att vara skitig, men göra att vi slipper köra med släpkärra eller hästsläp så ofta som vi gör nu.
Tänker att det skulle vara enkelt att kunna slänga in ett gäng höbalar direkt i bilen när man behöver tillskottsfodra i hagen,köra hem ett halt lamm i skåpet, eller kunna ha verktyg för stängsellagning redo i en låda i bilen, istället för att alltid behöva vara rädd om personbilen, eller behöva lasta om...

Jag tänker mig att bilen ska få kosta någonstans mellan 30.000 upp till 60.000.
Det är inte bråttom med köpet, så jag ligga och vänta på att ett rätt exemplar dyker upp.

Få mil är ju alltid vettigt men hur få vill man att den ska ha?

De olika tillverkarnas modeller, hur skiljer de sig åt egentligen?

Vilka modeller är tämligen problemfria trots några år och mil?

Vilka är bekväma att åka i när man "åker till stan" (har 4,5 mil till större stad) för inköp?

Hur ser markfrigång och köregenskaper ut (mycket grusvägar och en del skogsbilvägar till hagarna)?

Får man bara "skit" för 30.000 kr, så att det är snarare 60.000 man får räkna med att ge för att få en bil som fungerar för oss i kanske 5-6 år utan större problem?
 
De olika bilarna har olika rostställen som man kan se upp med. Som framvagnsbalk tex.
Nåt nummer större blir dyrare i skatt men är därför inte lika poppis så de kan gå att få tag i bättre för samma pris.
Mycket skumt lurendriarförsök har jag råkat ut för när jag letade - mer än med personbilar av någon anledning. Bromsrör som bara var bytta där de syntes och remmar som var torrsspruckna etc
 
Vi har ingen, däremot en ganska nära bekant till familjen. Han har en VW *skåpbil* från 1997, som gått typ 60-70k mil med ett 10-tal olika ägare. Den köpte han för ett par 3-5 år sedan för kanske 7 000 kr eller något sånt. Jättebra, inga större problem! (Har själv åkt i den några gånger). Det var något mindre problem med bromsarna för något år sedan, som han typ fick lägga 3-4 000 kr på, men annars har den funkat helt utan konstigheter. Den är inte rostig heller eller något sånt.
Så för 30-60k lär du få rätt mycket skåpbil. :)
 
De olika bilarna har olika rostställen som man kan se upp med. Som framvagnsbalk tex.
Nåt nummer större blir dyrare i skatt men är därför inte lika poppis så de kan gå att få tag i bättre för samma pris.
Mycket skumt lurendriarförsök har jag råkat ut för när jag letade - mer än med personbilar av någon anledning. Bromsrör som bara var bytta där de syntes och remmar som var torrsspruckna etc
Menar du att det finns ännu lurigare "begagnade bilhandlare" som försöker sälja usla men "uppsminkade" skåpbilar/hantverkarbilar, än de "begagnade bilhandlare" som säljer personbilar?

Ska man alltså leta paketbil direkt från en enskild hantverkare, från märkessäljare eller köpa från t.ex. Kvarndammen med besiktningsprotokoll?
 
Jag har för mig att caddy inte är så tacksam i vinterväglag. Jag har för mig att den var lite för lätt så det hade jag undersökt innan jag köpt en sådan.
 
Nja - men var kritisk.
Påstår de att alla bromsrör är bytta, så får de hissa upp bilen och visa det. Fattas det någon bit som ser obytt ut så peka på det och försöker de då säga att där rostar de aldrig så åk därifrån. Det de uppger i annons, telefon och på plats ska stämma, annars får de behålla bilen.
Det har inte att göra med om de är stora och väletablerade utan snarare om de är någon som vill sälja en bil eller om det är en slemmig försäljare som vill göra klipp.
""enkla fel" som de erbjuder sig att fixa fort och lätt kan mycket väl vara ett försäljningsknep för att få en köpare att köpa skiten. I värsta fall preparerat och som av en händelse hade "grannen" en sådan reservdel liggande.
Här har vi köpt både av bilhandlare, av privatpersoner samt av företagare direkt. Från företagarna har det varit välanvända bilar och företagaren har angivit det men ville sälja för han har annat att bry sig om - helt okej även om det var lite mer att göra än vi tänkt.
Från bilhandlarna har nog bilen hamnat där för att ägaren inte vill sälja skiten direkt, varje gång har där vart fel under skalet som det hållits käft om.
Bland privatpersonerna har det varit mycket blandat, ett antal gånger har bilarna varit på verkstad och fått fel grejer bytta. Dvs ägaren har blivit lurad men har inte haft för avsikt att luras i sin tur.
 
@skogaliten: Särbon hade en Berlingo som han tyckte mycket om (gick under namnet "apambulansen" av oklara skäl...). Den klarade kassa skogsvägar a la Norrland, särbon åkte ut på jakt med den. Trevlig att köra och drog praktiskt taget ingen soppa (en diesel). När han sålde den ringde köparen tillbaka efter ett tag och frågade hur sjutton han kunde ha sålt en så bra bil :D

Att han sålde den var för att han ville ha en bil med flera säten.
 
Men räcker det med en Caddy eller en Berlingo för det du vill göra?

Hade jag varit du hade jag köpt mig en billigare större pick up eller en stor skåpbil, tex Mercedes Sprinter.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Men räcker det med en Caddy eller en Berlingo för det du vill göra?

Hade jag varit du hade jag köpt mig en billigare större pick up eller en stor skåpbil, tex Mercedes Sprinter.
Vill inte ha en så pass stor bil.

Via kompisar (som ger motstridiga uppgifter om vilket märke/modell som är "bäst") så vet jag att 8-10 fodersäckar, 5-6 småbalar med hö, och/eller ett bagglamm ryms utmärkt.
Att kunna få in en lastpall eller en mindre foderhäck för får fungerar också bra.

Så så liten som möjligt är bra för mig. Drar generellt mindre bränsle, smidigare att parkera, och, inte minst ryms på små smala vägardär det kan vara bökigt att vända.

Pickup går helt bort, dyrt i drift, och ingen inomhusmiljö för djuret vid körning av levande djur, och har rejält höga lasttrösklar.
Större paketbilar är så stora, och i normalfallet behöver jag inte så stort.

De flesta av märkena/modellerna av mindre paketbil finns med fyrhjulsdrift, så hittar jag en sådan inom min budget så är det naturligtvis plus.

Vi har dessutom både en en Avant (kompaktlastare), en fyrhjulsdriven traktor med lastare, och en Subaru Forrester som dragbil, så det som behövs ska vara driftsäkert, kunna lasta enkelt och vädersäkert, och ta sig in i stan och parkeras enkelt.
 
@skogaliten: Särbon hade en Berlingo som han tyckte mycket om (gick under namnet "apambulansen" av oklara skäl...). Den klarade kassa skogsvägar a la Norrland, särbon åkte ut på jakt med den. Trevlig att köra och drog praktiskt taget ingen soppa (en diesel). När han sålde den ringde köparen tillbaka efter ett tag och frågade hur sjutton han kunde ha sålt en så bra bil :D

Att han sålde den var för att han ville ha en bil med flera säten.
Många har pratat väl om Berlingon, bland annat eftersom de nyare är tresitsiga, och dessutom har något slags lastlucka för lång last.

Har de dessutom bra kvalitet, så kanske det är en sådan jag ska söka efter?
 
Aha!

Ska kollas upp. Kanske olika årsmodeller är olika på den fronten.

Jag har verkligen inte mycket erfarenhet av Caddy men den jag körde hem efter jag hade kraschat King Caben var sämre än Berlingon i vinterväglag (det var snöstorm över berget vid Los när jag skulle hem... :meh:).

Särbon röstar på att köpa en Family (en Berlingo med rutor runt om) för den har lägre skatt (det är som sagt exakt samma bil i grunden). Är den slö är det något som är fel och låt dem inte skylla på att det bara är en 1,6 motor. Särbons var en sådan och det var bra drag i den.
 
Vill inte ha en så pass stor bil.

Via kompisar (som ger motstridiga uppgifter om vilket märke/modell som är "bäst") så vet jag att 8-10 fodersäckar, 5-6 småbalar med hö, och/eller ett bagglamm ryms utmärkt.
Att kunna få in en lastpall eller en mindre foderhäck för får fungerar också bra.

Så så liten som möjligt är bra för mig. Drar generellt mindre bränsle, smidigare att parkera, och, inte minst ryms på små smala vägardär det kan vara bökigt att vända.

Pickup går helt bort, dyrt i drift, och ingen inomhusmiljö för djuret vid körning av levande djur, och har rejält höga lasttrösklar.
Större paketbilar är så stora, och i normalfallet behöver jag inte så stort.

De flesta av märkena/modellerna av mindre paketbil finns med fyrhjulsdrift, så hittar jag en sådan inom min budget så är det naturligtvis plus.

Vi har dessutom både en en Avant (kompaktlastare), en fyrhjulsdriven traktor med lastare, och en Subaru Forrester som dragbil, så det som behövs ska vara driftsäkert, kunna lasta enkelt och vädersäkert, och ta sig in i stan och parkeras enkelt.
Bränsleförbrukningen beror mer på hur man kör än mindre skillnader i storlek på bilen.
 
Vi har en liten Renault kangoo, ärvd från svärfars pensionerade elfirma, med minsta dieselmotorn och enklast tänkbara utrustning. Den har en riktig vägg bakom hytten, för att kunna reggas som lätt lastbil - vilket gör det lite knöligare när man ska hitta en billig försäkring till den...
Jag hämtar hö i den när det krisar, får in 15 stora (12-15 kg) hårdpressade höbalar i skåpet om jag stuvar väl. Och till vardags används den mest som gårdstraktor, för transport av allt från redskap till ved.
Den drar inte särskilt mycket diesel när man kör vanligt, men den lilla motorn gör att den istället slukar bränsle om man hänger ett släp bakom.
Och visst finns det bekvämare bilar att köra, man får ju lite vad man betalar för...

tillägg:
Bilen är som en liten tom plåtburk. Den väger "ingenting" och man får gasa med förstånd på vinterväglag. Jag skulle tro att detsamma gäller för alla små skåpbilar.
 
Senast ändrad:
En kompis har en caddy och han har mycket fel på den med el detaljer så vi får sätta på datorn rätt ofta på den . Har haft in några med trasig egr och den är småtrist att byta då den sitter monterad mot torpedväggen och så några med trasig multirem och den här kommit in i kamremmen med skrotad motor som följd verkar vara ett vanligt fel på wv då vi har en Skoda som väntar på motorbyte på jobbet och en kompis har en amarok som det blev samma fel på så kolla remmen
 
På ett tidigare jobb hade vi Caddy och Berlingo. Jag tyckte Berlingo var bullrig och kändes billigare än Caddyn. Caddyn tog sig utan problem fram på små oplogade och isiga skogsvägar. Berlingo körde jag aldrig på vintern så den kan jag inte utala mig om.
Var aldrig några fel på någon utav dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp