Bukefalos 28 år!

Köpa begagnad transport

Sparrisen123

Trådstartare
Vad ska man tänka på då?
Att kolla så golv, ramp, väggar etc. är i bra skick, inget i transporten hästen kan skada sig på, bra ventilation, att vikten är godkänd för bilen och sånt fattar jag såklart att man ska kolla.
Men finns det till exempel något ungefärligt om hur ofta golv/ramp/bromsar/el/annat behöver bytas på en transport? Sådär mellan tummen och pekfingret...

Vad för golv är bäst? Trä eller aluminium? Varför är det bäst?
Aluminium är väl hållbarare eftersom det inte ruttnar, men samtidigt är det lättare att kolla trägolvet själv...
Och gjuten gummimatta eller lös? Lös går att byta, ta ur och lufta och så. Fast bör väl minska risken för läckage av urin eller så till golvet, men samtidigt kan det bli söndertrampat kanske och släppa igenom ändå? Och det är svårare att kolla golvet...

Och sedan det här med märken, det skrivs massor om alla och vissa hävdar att de är skit, andra att de är bra.
Jag tänker mig en boggi med ganska låg totalvikt (b-kort), för runt 35000 kr. Gärna med inbyggd sadelkammare men utanpåhängande sadelskåp går också. Säkerhetsbommar vill jag ha, och gärna dörrar bak, men sånt går väl att fixa till senare om det inte finns?
Att jag inte får en nästan ny transport med den begränsade budgeten förstår jag, men jag bör väl kunna få en som inte kräver några stora renoveringar de närmsta åren iallafall? Är det några speciella märken jag ska kolla efter då?
 
Sv: Köpa begagnad transport

Vad gäller golv så är det ett plyfagolv av bra kvalite är väl hållbarheten 10-15 år om släpet sköts som det ska.
Rampen är olika, allt beror på hur mycket man använder släpet.
Bromsarna beror helt och hållet på hur väl man sköter släpet, hur ofta man lämnar in det på service, minst en gång om året.
El vid behov, finns ingen generell tid på det.
Plyfagolv tycker jag är det bästa, men kan lätt se om det börjar bli dåligt.
Aluminium är ett väldigt mjukt och skört material som töjer sig väldigt lätt, titta under många släp som bara har en vanlig aluplåt till golv så ser man hur golvet buktar neråt. Aluminium är svårt, näst intill omöjligt att se när det börjar bli dåligt, man upptäcker i regel det när det är för sent.
Vad gäller beläggning inne i transport så finns det 3 olika varianter.

Lös gummimatta, enkelt att ta ut och lufta golvet, enkelt att kolla status på golvet.
Har man limmad matta eller liknande kollar man enklast golvet underifrån med kniv eller skruvmejsel.

Limmad gummimatta, tätt skikt mellan vägg och golv kommer inte ner nån fukt under matta om man har koll på skarvarna mellan vägg och matta. Tänk dock på att ALDRIG ställa in en broddad häst på denna matta då broddarna perforerar mattan och gör att det kommer ner fukt under mattan. Skaffa en lös bit matta och lägg ovanpå om man kör med broddar.

Gjutet gummigolv, typ Christ, Atec och BOJ. Lite grand samma egenskaper som limmad gummimatta men lite ömtåligare i mitt tycke. Svårt att få tätt mellan golv och vägg. Lika känsligt för broddar som limmad matta.

Det finns mängder av olika sorters märken ute på marknaden, ta med en kunnig på släp för att titta och titta på flera olika släp.
 
Sv: Köpa begagnad transport

Hur mycket lastvikt behöver du? Dörrar, sadelkammare mm väger en del. Väg transporten innan du köper, på äldre plyfa släp är det inte ovanligt att det väger uppemot 100kg mer än vad som står på pappret. Det kan stå dig dyrt vid kontroll.
 
Sv: Köpa begagnad transport

Hästen väger bara runt/lite över 450 så om inte transporten är väldigt tung i sig själv finns det nästan alltid en del säkerhetsmarginal :)

Var kan man väga transporter?
 

Liknande trådar

Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
972
Senast: Buzzter
·
Utrustning Har köpt en christ concord-07 vars golv (trä) behöver bytas, visar sig att gummimattan är gjuten och är på något vis fastlimmad i...
Svar
4
· Visningar
1 919
Senast: Marrsan
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 654
Senast: Ajda
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp