Köpa begagnat släp, hjälp!

banani

Trådstartare
Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll!
Jag har en stor (ca 180 mkh, 155 i täcken) häst som tidigare har haft tendenser att gå över bommen (gjort en gång) och därför är panikbommar eller lättanvända säkerhetsbommar viktigt! Han är en rätt känslig häst så jag får för mig att bra ventilation och att det inte är allt för skramligt är viktigt. Ett stabilt boogie släp med enkla och bra lösningar för ett bra pris då budgeten är snäv (max 40k). Vad kan vara värt att kolla på?
Har tittat lite på Star, Thule och Kylinge (nu senast en kylinge apollo 03a) är det någon som har erfarenhet av dessa? för/nackdelar? Vågar man köpa ett så pass gammalt släp och vad ska man titta efter? självklart golv osv men mer än det?

Vet att det finns 100 tals trådar men de jag hittat om just dessa släp är rätt gamla
 
Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll!
Jag har en stor (ca 180 mkh, 155 i täcken) häst som tidigare har haft tendenser att gå över bommen (gjort en gång) och därför är panikbommar eller lättanvända säkerhetsbommar viktigt! Han är en rätt känslig häst så jag får för mig att bra ventilation och att det inte är allt för skramligt är viktigt. Ett stabilt boogie släp med enkla och bra lösningar för ett bra pris då budgeten är snäv (max 40k). Vad kan vara värt att kolla på?
Har tittat lite på Star, Thule och Kylinge (nu senast en kylinge apollo 03a) är det någon som har erfarenhet av dessa? för/nackdelar? Vågar man köpa ett så pass gammalt släp och vad ska man titta efter? självklart golv osv men mer än det?

Vet att det finns 100 tals trådar men de jag hittat om just dessa släp är rätt gamla

Var väldigt nöjd med mitt Thule jag hade förut. Stabilt, tyst, lätt och mycket bra ventilation (bättre på den fronten än det Boj jag har numer). Finns med panikbommar (spak på utsidan man fäller upp). Min systers häst på 180+ och 720 kg åkte gärna och bra i det. Var gott om plats både på längden och bredden samt framför bommarna för honom. Brukar finnas runt eller under 40.000 beg.
 
Var väldigt nöjd med mitt Thule jag hade förut. Stabilt, tyst, lätt och mycket bra ventilation (bättre på den fronten än det Boj jag har numer). Finns med panikbommar (spak på utsidan man fäller upp). Min systers häst på 180+ och 720 kg åkte gärna och bra i det. Var gott om plats både på längden och bredden samt framför bommarna för honom. Brukar finnas runt eller under 40.000 beg.
Ok :) Vilken modell var det?
 
Det var en Horseliner men den har inte panikbommar utan bara sk säkerhetsbommar. Snäppet över (dyrare samt ytterligare lite mer finesser) hade däremot det minns jag :)
 
jag har en thule royal -10. jättenöjd med den. den har panikbommarna, skitsmidigt när man ska plocka ur inredningen och köra annat än häst. har ingen stor häst, den största är 1,64 . men tycker det är gott om plats i hela kärran. även mellan häst och sadelkammare, många transporter gick bort för mej för jag tyckte det var alldeles för trångt där.
 
Jag har star trailer diamant. Extra bred och hög och min väldigt känsliga kille som varit otroligt svårlastad och lika stor som din slutade krångla när jag bytte detta mot mitt förra som va ett boj.
Gott om plats och smidiga bomlösningar. De enda jag inte är nöjd med är att sadelkammaren är trång.
 
jag har en thule royal -10. jättenöjd med den. den har panikbommarna, skitsmidigt när man ska plocka ur inredningen och köra annat än häst. har ingen stor häst, den största är 1,64 . men tycker det är gott om plats i hela kärran. även mellan häst och sadelkammare, många transporter gick bort för mej för jag tyckte det var alldeles för trångt där.
Hade Thule Royal innan, men fick sälja då det blev på tok för kort mellan bommarna för min nya häst (174 cm i mkh, täcken 155cm). Så den skulle jag inte rekommendera till större hästar. Är ca 180 cm mellan fram och bakbom. Nyare modellen Royal XT är dock längre, ca 190 cm mellan fram o bakbom vilket är samma som på de flesta boj.

TS: hade tittat efter Thule excellent (2 m mellan fram och bakbom), Boj EH.
 
Svarar alla. Thule royal åkte han i hos förra ägaren och verkade trivas bra i men de jag hittat ligger runt 55-60 begagnat och det är lite mer än vad jag har möjlighet till just nu. Cheval har inte de säkerhetsbommar jag vill ha och de jag sett har varit rätt trånga fram då sadelkammaren tar plats.
Star/Thule diamant är jag intresserad av. Men där undrar jag mer om de har några kända problem som man ska kolla efter när man tittar på ett begagnat?
 
Hade Thule Royal innan, men fick sälja då det blev på tok för kort mellan bommarna för min nya häst (174 cm i mkh, täcken 155cm). Så den skulle jag inte rekommendera till större hästar. Är ca 180 cm mellan fram och bakbom. Nyare modellen Royal XT är dock längre, ca 190 cm mellan fram o bakbom vilket är samma som på de flesta boj.

TS: hade tittat efter Thule excellent (2 m mellan fram och bakbom), Boj EH.
Excellent är också den dyr begagnad. Men har för mig att den är lik Ringo star?
 
Excellent är också den dyr begagnad. Men har för mig att den är lik Ringo star?
Det är den! Om jag inte minns fel är ena modellen motsvarande Thule Premium (också stor) och andra motsvarar excellent. De tycker jag absolut du ska kolla på! Trägolv så var extra noga med golvet, annars är det väl inget särskilt förutom bromsar etc som ofta behöver bytas på äldre släp.
 
Hade Thule Royal innan, men fick sälja då det blev på tok för kort mellan bommarna för min nya häst (174 cm i mkh, täcken 155cm). Så den skulle jag inte rekommendera till större hästar. Är ca 180 cm mellan fram och bakbom. Nyare modellen Royal XT är dock längre, ca 190 cm mellan fram o bakbom vilket är samma som på de flesta boj.

TS: hade tittat efter Thule excellent (2 m mellan fram och bakbom), Boj EH.

min drar ca 145-155 i täcken och hon har gott om plats. men det är klart jag skulle inte ställa nån större häst där. då skulle jag byta till en större modell
 
Jag köpte min Thule (Safir?) 2007 årsm. för 39.000 kr.
Är så himla nöjd med alla lösningar och hästen (155 i täcken, 168 hög) åker superbra i det.
Älskar lösningen med det öppningsbara fronten, även på min modell som inte har fronturlastning. Så lätt att alltid se till att det är bra luft i släpet. Panikbommarna är lättare än på mitt Boj Bravo, och easy-lock bommarna är super. :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: fio
·
Utrustning Hej Gubben här hemma har nu börjat fundera mer på släp efter helgens akuta trip till kliniken och vi inte hade ett ända släp hemma utan...
Svar
5
· Visningar
869
Senast: Ketrawzc
·
V
Utrustning Vad har ni för erfarenheter av olika märken? Vi ska kanske köpa en transport för första gången och jag får verkligen erkänna min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 432
Senast: Vimsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp