Köpa hus i Sverige från utländsk mäklare

bettysmatte

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av ovanstående? Många fastigheter i mitt område säljs av en dansk mäklarfirma, och hur jag än tänker på hur det ska gå till så känns det mer omständigt... Annonserna skrivs både på svenska och danska på hemnet, men mäklarens kontaktuppgifter är i Danmark. Har mejlat i söndags men inget svar (förutom ett autosvar) hittills. Något man ska tänka på? Förhoppningsvis har de ju en representant här, även om jag inte kan hitta något sådant någonstans, för tänk om man vill titta på huset mer än en gång? Ska mäklaren köra från Danmark varje gång då för att visa huset? Något "lagmässigt" man bör tänka på? Antar att om huset finns i Sverige, och köpet görs upp i Sverige, att det bara är svenska lagar och regler som gäller?
 
@bettysmatte: Nu har jag ingen erfarenhet av just fastighetsköp men i kontrakten vi har (jag jobbar för utländska företag som har svenska underleverantörer) står det alltid att en ev tvist ska lösas i svensk domstol enligt svenska lagar. Kolla om de har något sådant i sina kontrakt.
 
Spontant kan det inte spela någon roll i vilket land mäklaren har sitt kontor. Så länge köpeavtalet är på svenska, följer svensk lag och allt det där. Rimligen kan även en dansk mäklare lära sig svenska regler för att sälja fastigheter.
 
Som köpare har du ju i det fallet bara en affärsuppgörelse med säljaren, som också är svensk. Det innebär ju att affären blir "helsvensk". Säljaren har däremot ett avtal med den danske mäklaren, men det ska ju inte påverka köparen alls. Om mäklarföretaget mäklar helsvenska affärer måste de självklart kunna och följa svensk lagstiftning.
 
Som köpare har du ju i det fallet bara en affärsuppgörelse med säljaren, som också är svensk.

Hur vet du att säljaren är svensk?

Uppdraget (att sälja fastigheten) är ju uppenbarligen i danmark. Jag hade tagit reda på mer vad som gäller för affären, mäklaren har ju en hel del ansvar enligt svensk lag, men gäller det även för denna affären?
 
Hur vet du att säljaren är svensk?

Uppdraget (att sälja fastigheten) är ju uppenbarligen i danmark. Jag hade tagit reda på mer vad som gäller för affären, mäklaren har ju en hel del ansvar enligt svensk lag, men gäller det även för denna affären?
Ska mäklaren köra från Danmark varje gång då för att visa huset? Något "lagmässigt" man bör tänka på? Antar att om huset finns i Sverige, och köpet görs upp i Sverige, att det bara är svenska lagar och regler som gäller?
Tolkade detta så.
 
Huset finns i Sverige, men jag frågade om antagandet att säljaren är svensk. Jag vet många danskar som äger fastigheter i Sverige.
Ja är det så (vilket nu naturligtvis kan vara fallet) så är det ju bra att ha ett kontrakt där det framgår att det är svensk lagstiftning och svensk skiljedomstol som gäller.
 
Tror att jag vet vilken mäklare det gäller. När vi varit intresserade av ett objekt så har de skickat nycklarna via post. Riskabelt för dem ja, men verkar som att det fungerar för dem.
 
Något som kan kanske vara lurigt är tillgängligheten till mäklaren om något strular om det inte finns ett bemannat kontor här i Sverige.

Det mesta går ju oftast att lösa via telefon men jag personligen brukar tycka att vissa saker löses lättast öga mot öga.
 
Nuvarande ägare är INTE svensk, utan dansk, enligt utdrag från lantmäteriet. Så dansk mäklare och dansk säljare.
 
Tror att jag vet vilken mäklare det gäller. När vi varit intresserade av ett objekt så har de skickat nycklarna via post. Riskabelt för dem ja, men verkar som att det fungerar för dem.

Du får gärna pma vilken mäklare det gäller och vad du har för erfarenhet av dem :) .
 
Fick mejlsvar att de ska försöka ordna så att vi kan få se huset... :crazy: Finns ingen nyckel vid huset, mäklaren kan inte visa inom snar framtid, och ägarna har precis varit där... Man måste väl kunna visa för att kunna sälja????
 
Antar också att det är rätt vanligt att husspekulanter kanske till och med vill titta mer än en gång, att man vanligtvis vill ta ut en besiktningsman, osv. Förstår inte riktigt hur allt sådant ska vara möjligt utan en lokal person som kan visa objekten....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp