Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Nordthor

Trådstartare
Vi har hittat det perfekta huset (gården) och har möjlighet att slå till samt stooor chans att faktiskt "få" den. Både jag och sambon är nybörjare när det gäller husköp, så det är mycket att sätta sig in i.

Vad jag funderat mest över är besiktningen som man ska/bör/kan göra innan köp. Hela gårdags kvällen spenderades med att läsa diverse om besiktningar, och var jag kluven innan, så är jag helt förvirrad nu!

Det jag fick fram var i stort sätt vad en besiktningsman INTE gör samt hur ofta besiktningsmännen faktiskt inte ens gör vad de ska göra. :crazy:

Jag förstår att en bra besiktningsman kan hindra en från att göra en katastrofal affär, samt att man genom en besiktning kan få ett hum om hur mycket som behövs göras på huset i form av renovering. Men jag tycker mig även ana att en besiktning kan bli något av en falsk säkerhet om den inte görs på rätt sätt. (Har läst en hel del skräckhistorier.)

Så, ni erfarna husägare, knuffa mig åt rätt håll! Besiktning med certad besiktningsman eller inte? Eller räcker en noga genomgång av huset tillsammans med någon av våra byggerfarna släktingar?

(Nu är det säkert många som sitter och skakar på huvudet över min okunskap, men som sagt, jag är nybörjare så det bara dundrar om det när det gäller hus!)

Är möjligen ute på fel forum, om så är fallet får moderatorn flytta på mig.


MVH//Nordthor
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Men kanske räkna på det ... Vad kostar byte av taket... Vad kostar mögel i grunden ?

Om du har besiktning och då kanske får någon slags försäkring ... Vad kostar då motsvarande fel.

Samla ihop alla eventuella fel som kan vara och gör en sammanställning.

Det är inte hokus pokus... Jag kan tycka att anser man att man har råd att köpa en gård så är väl knappast de stackars 4 000 kr som en besiktning kanske kostar det som fäller lastet ??? eller ???

Du lägger ett ansvar på din släkting och naturligtvis som tidigare det är väl ditt beslut.....
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Den största fördelen med besiktning är väl att det ger en extra säkerhet juridiskt sett. Om huset visar sig ha ett fel så är det enklare att visa att man fullgjort sin undersökningsplikt om man använt sig av en besiktningsfirma. Skulle det vara ett fel som borde ha upptäckts vid besiktningen kan man istället väcka anspråk gentemot besiktningsfirman, som väl rimligen bör ha en försäkring i ryggen.

Därutöver får man väl ta hänsyn till vad huset kostar och vad besiktningen kostar när man bedömer värdet.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Och hur nytt huset är mm, på ett gammalt hus så är det svårare att hävda konstruktionsfel i efterhand.
Besiktningen ger en trygghet i sig.
Men jag kollade gula sidorna och hittade en bra.
Som sagt så har du lite ner på fötterna med en besiktning om fel hittas.
El och avlopp och sånt tror jag inte ingår i en besiktning men kolla :)
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Jag hade aldrig köpt ett hus utan beskting genomförd av besiktningsman. Eftersom att man som köpare har en rätt omfattande undersökningsplikt (alla fel som kan upptäckas vid en besiktning är köparens ansvar) så kan en besikting vara till stor nytta, om den utförs på rätt sätt.

Jag är rätt övertygad om att det vid de flesta skräckexemplen varit så att köparen på ett eller annat sätt inte gjort så som man borde göra, om man som köpare är påläst och vet sitt eget ansvar samt känner till besiktningsmannens ansvar så tror jag att en besikting alltid är till köparens fördel.

Sådant man ska tänka på:

Nöj er inte med gamla protokoll som säljaren kan uppvisa, som köpare ska man alltid göra sin egen besiktning. Väl desstom er egen besiktningsman: någon med rätt utbildingen för ändamålet och som är ansvarsförsäkrad. Ta aldrig en besiktningsman på rekomendation från mäklare utan fråga efter referenser av människor ni litar på.

Köparens undersökningsplikt kvarstår vid besiktning och kan dessutom anses utökad, så följd med vid besiktningen och sätt er noga in i besiktningsprotokollet. Ta reda på vad besiktningsmannen undersöker och inte. Det finns ett antal saker som besiktingsmännen normalt inte undersöker, så som vvs, el och ventilation, och tänk på att besiktningmän inte har någon skyldighet att påtala brister i sådant som inte ingår i deras undersökning. De områden som besiktningsmannens inte undersöker har ni ansvar för att undersöka på annat sätt.

Tänk på att beisktningsmannen bara gör en riskanalys och att det är ni som köpare som ansvarar för att gå vidare med undersöknigen av eventuella problem. Ställ mycket frågor och be vid behov andra fackmän om utlåtande.

Och se till att ha med en besiktningsklausul i köptekonstraktet.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Det finns inte på min karta att köpa hus utan att besiktiga.

Vi anlitade Anticimex och fick superbra hjälp och info.
Utan besiktningen (och mätningarna som besiktningsmannen gjorde) hade inte vattenskadans omfattning upptäckts och vi hade inte fått ett nyrenoverat badrum lagom till inflyttning (renoveringen kostade 120 000 spänn, besiktningen kostade typ 8 000. Det är argument nog för mig.)

Vad med på besiktningen, fråga massor av saker och sug åt er av informationen. Det är lättare att prata med och få förklaringar av den som utför besiktningen än att tolka protokollet efteråt.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Ja och sen tar de ju upp sånt som måste fixas och hur akut det är.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Vi köpte gård för flera år sedan och valde att inte besiktiga. Gården var gammal och gedigen byggd. Att det alltid finns saker att renovera och reparera är något man måste räkna med, besiktigad eller inte. Vi har ett par kompisar som valde besiktning innan köp för mycket pengar. När köpet var gjort och så visade det sig att köket var svampangripet, något som besiktningsmannen missat.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Håller till 100 % med Sedna. Skulle aldrig köpa hus utan besiktning och utan att vara med vid besiktningen själv. Det allra bästa är att dessutom ta med en byggnadskunnig närstående, som kan hjälpa dig att ställa rätt frågor. Det är småpengar det handlar om i det stora hela och det kan rädda en från dyrköpta misstag. Man kan också få underlag för att inleda en förhandling med säljaren om prisavdrag, ifall det visar sig att huset har någon brist som man inte borde ha räknat med. Kontentan av reglerna om fastighetsköp, som är stränga, är att man ska göra vad man kan för att ta reda på vad man köper.

Om besiktningsmannen gör fel eller missar att kolla något som ingår i dennes uppdarg, finns det en ansvarsförsäkring som kan tas i anspråk. Det är en trygghet för er.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Vi köpte hus som var besiktigat med några kommentarer som krävde ytterligare utredning.
När vi vann budgivningen och ville ta in besiktningsman för att kolla upp det så var det tvärstopp. Antingen köpte vi huset nu eller så skulle de sälja det till näste man på kö.

Unga, dumma och naiva köpte vi huset ändå och renoveringen gick på över 500.000 kr.

Men idag är jag så otroligt nöjd med vårt hus, så jag känner att det kanske var värt det ändå.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Dessutom kan det vara bra att ta dit en skorstensfejarmästare (heter det så?)
De som bodde i mitt hus hade eldat hej vilt i braskaminen. Jag fick eldningsförbud tills vissa saker var åtgärdade och godkänd besiktning efter detta.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Vill bara inflika att en besiktning troligtvis är dyrare än så. Vi fick hosta upp 8000 kr senast i februari. Besiktning utförd av anticimex. Det är deras grundpris. Inte enbart riktat dig dig utan rent allmänt.

Till TS, skulle aldrig köpa ett hus obesiktigat!
Det är bättre att betala besiktningen än att stå där med renoveringar för flera hundratusen om det går så illa.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Kl (och svar till alla):
Tack för att ni delar med er av tankar och erfarenheter. Buke är verkligen en stor tillgång när man, som jag, inte har sådär jättemånga närstående med erfarenhet av att köpa hus.

Vill tillägga att jag inte är emot en besiktning och att de 7000-8000 som vi troligt kommer att behöva lägga ut på en inte kommer att stjälpa vår budget totalt.

Jag är mest fundersam över hur olika utslagen (från besiktningsman till besiktningsman) kan bli och lite orolig för att fel helt och hållet kan förbises.

Vid en besiktning kommer jag (och sambon) självklart att vara med. (Och jag kommer att vara som en jobbig hök...)

Fortsätt gärna att ösa in era erfarenheter!

Mvh//Nordthor
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Vi har hittat det perfekta huset (gården) och har möjlighet att slå till samt stooor chans att faktiskt "få" den. Både jag och sambon är nybörjare när det gäller husköp, så det är mycket att sätta sig in i.

Vad jag funderat mest över är besiktningen som man ska/bör/kan göra innan köp. Hela gårdags kvällen spenderades med att läsa diverse om besiktningar, och var jag kluven innan, så är jag helt förvirrad nu!

Det jag fick fram var i stort sätt vad en besiktningsman INTE gör samt hur ofta besiktningsmännen faktiskt inte ens gör vad de ska göra. :crazy:

Jag förstår att en bra besiktningsman kan hindra en från att göra en katastrofal affär, samt att man genom en besiktning kan få ett hum om hur mycket som behövs göras på huset i form av renovering. Men jag tycker mig även ana att en besiktning kan bli något av en falsk säkerhet om den inte görs på rätt sätt. (Har läst en hel del skräckhistorier.)

Så, ni erfarna husägare, knuffa mig åt rätt håll! Besiktning med certad besiktningsman eller inte? Eller räcker en noga genomgång av huset tillsammans med någon av våra byggerfarna släktingar?

(Nu är det säkert många som sitter och skakar på huvudet över min okunskap, men som sagt, jag är nybörjare så det bara dundrar om det när det gäller hus!)

Är möjligen ute på fel forum, om så är fallet får moderatorn flytta på mig.


MVH//Nordthor


Krasst, du är skyldig att undersöka huset. Du anlitar en expert. Om han inte fixar jobbet kan du stämma honom.

Så i första ledet är ansvaret ditt, du måste betala. I andra ledet är det mäklaren eller säljaren, visste de visste de inte. I tredje led är det besikningkvinnan, som borde sett.

Men generellt, om du inte yrkesmässigt sysslar med att bygga hus ska du ha besiktningsman. Från ett företag så du kan stämma företaget.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

KL

Gillar man att ta risker, ska man så klart inte ha en besiktning av huset. Det gör man ju lite som man vill och får man kickar av det okända, så är det heller ingen nackdel till att utesluta en besiktning sas.

Har man väldigt gott om pengar, så kan man sprida dom, oftast väldigt många av dom, när felen börjar visa sig på huset.

Lite som rysk roulette kanske?

Men jag som trivs med överraskningar inom ramen av lagom proportioner skulle aldrig köpa ett hus utan besiktning.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Ovissheten är min värsta fiende, att bli pank och utblottad en av mina större rädslor. Jag får acceptera att en besiktning aldrig kommer att ge mig 100% säkerhet och kan även konstatera att tråden hittills varit väldigt nyttig för mig.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Vi har hittat det perfekta huset (gården) och har möjlighet att slå till samt stooor chans att faktiskt "få" den. Både jag och sambon är nybörjare när det gäller husköp, så det är mycket att sätta sig in i.

Vad jag funderat mest över är besiktningen som man ska/bör/kan göra innan köp. Hela gårdags kvällen spenderades med att läsa diverse om besiktningar, och var jag kluven innan, så är jag helt förvirrad nu!

Det jag fick fram var i stort sätt vad en besiktningsman INTE gör samt hur ofta besiktningsmännen faktiskt inte ens gör vad de ska göra. :crazy:

Jag förstår att en bra besiktningsman kan hindra en från att göra en katastrofal affär, samt att man genom en besiktning kan få ett hum om hur mycket som behövs göras på huset i form av renovering. Men jag tycker mig även ana att en besiktning kan bli något av en falsk säkerhet om den inte görs på rätt sätt. (Har läst en hel del skräckhistorier.)

Så, ni erfarna husägare, knuffa mig åt rätt håll! Besiktning med certad besiktningsman eller inte? Eller räcker en noga genomgång av huset tillsammans med någon av våra byggerfarna släktingar?

(Nu är det säkert många som sitter och skakar på huvudet över min okunskap, men som sagt, jag är nybörjare så det bara dundrar om det när det gäller hus!)

Är möjligen ute på fel forum, om så är fallet får moderatorn flytta på mig.


MVH//Nordthor
Spelar ingen roll om du har besiktningsman eller vad man nu har till sin hjälp. Det är du som köpare som har det yttersta ansvaret ändå. Det finns ingen besiktningskvinna/man i världen som kan besiktiga ett hus korrekt utan att riva väggar golv o tak för att se om det är mögel eller konstruktionsfel :meh:
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Du är som köpare skyldig att besikta ditt köp, antingen själv eller genomen inhyrd sakkunnig.

Om det är en äldre kåk(minst 100 år) som det inte läkt in vatten i och det står torrt så är nog risken ganska liten
Kolla runt skorstenar efter frost o vattenskador. Ta en kniv och stick i fönsterträ o andra strategiska ställen.
Men låt för säkerhets skull någon sakkunnig kolla en extra gång, det är väl använda tusenlappar..
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Du är som köpare skyldig att besikta ditt köp, antingen själv eller genomen inhyrd sakkunnig.

Om det är en äldre kåk(minst 100 år) som det inte läkt in vatten i och det står torrt så är nog risken ganska liten
Kolla runt skorstenar efter frost o vattenskador. Ta en kniv och stick i fönsterträ o andra strategiska ställen.
Men låt för säkerhets skull någon sakkunnig kolla en extra gång, det är väl använda tusenlappar..

Fast eftersom Sossarna vinner valet som kommer allt privat ägande att upphöra och vargarna får ockupera landet, så är allt det där obsolet.
 
Sv: Köpa hus utan besiktning -helt idiotiskt eller ganska vanligt?

Vi har haft besiktningsman på två hus som vi tittat på.... dels ett vi valde att inte köpa och dels det vi bor i idag.

Jag tyckte att det var otroligt bra för vår del... vi hade två olika gubbar som båda var toppenbra, vi gick med och fick lära oss supermycket om både byggnadsvård, risker med olika lösningar och annat smått och gott och jag tycker att det var värt pengarna.

Ett par saker att ha i bakhuvudet.

När du väljer besiktningsman, se till att hen har en försäkring ifall att hen missar något som borde ha upptäckts.

När du går runt med besiktningsmannan så kommer du antagligen att få reda på MASSOR med fel och risker på huset, och det kan lätt bli "överväldignade". Om det är ett nytt hus så skulle jag kanske vara mer restrektiv, men ett gammalt hus dras helt enkelt dras med en massa små skavanker som faktiskt inte är speciellt farliga.
En gammal rötskada behöver till exempel inte vara ett dugg farlig så länge den är gammal och har torkat ut så att säga, mark som lutar in mot huset behöver inte per automatik vara ett stort problem osv....
Prata med besiktningsmannen och fråga om ni är osäkra på hur "farlig" en viss anmärkning är...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 822
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp