Bukefalos 28 år!

Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Lona

Trådstartare
Kompisen skall köpa ny islandshäst då hon tragiskt förlorade sin bästa vän i tarmvred nyligen.
Bör man spattröntga förutom en vanlig veterinärbesiktning? Ungefär hur mycket kostar en spattröntgen?
Hon har inte hittat rätt häst än men siktar in sig på en valack i 8-11-årsåldern. Kommer huvudsakligen att användas till skogsridning och lättare träning, ej tävling om det spelar någon roll.
Om hästen är spattröntgad sedan tidigare, hur gammalt bör resultatet högst vara?

Och hur mycket tittar veterinären på hovarna? Har lite dåliga erfarenheter av hästar med dåliga hovar, kan man göra någon form av "hovslagarbesiktning"?

Något speciellt man annars skall se upp med, både vad gäller hälsan och övrigt?
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Nu vet jag inte om det görs annorlunda på något sätt när det rör just islandshästar. Ingen erfarenhet.

När mitt sto besiktigades för att lämnas ut på foder (gårdbes., distriktsvet.), tittade veterinären inte specifikt på hovarna.
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Ja, spattröntga alltid vuxna hästar. Fullständig klinikbesiktning med rtg tror jag kan kosta omkring 3000 kr

Jag skulle nog inte vara så intresserad av vad veterinären tror om hovarna. Däremot skulle jag vilja prata med någon typ av oberoende hovslagare som gärna har fått möjlighet att sko hästen. Fick jag verkligen som jag ville skulle jag vilja vara med vid skoning så att hovis kan berätta vad han/hon ser.
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Som jag har förstått det så kan spatt typ komma över en dag.
Röntgenbilderna kan alltså se bra ut ena dagen men efter en vecka kan de ha spatt. Vet inte riktigt hur bra det stämmer?

Jag spattröntagde min häst iallafall när jag köpte honom.
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Jag vet inte vad en besiktningsröntgen kan kosta, men min häst spattröntgades i somras nar han fick spatt, själva röntgen gick på ca 2500.-

Jag har inte spattröntgat nån av mina vid köp, är hästen ohalt vid ridning/på böjda spår och vid böjprov så såg jag ingen anledning att tro det fanns spatt. Det kan som nån annan skrev uppstå över en natt. Är det en dyr häst avsedd för tävling hade jag nog rontgat däremot. Min häst som fick spatt nu har jag haft sen 2004, och han blev inte ens besiktigad ;)

En negativ sak med besiktning jag vart med om rör tänderna. Min ena häst besiktigades u.a. och tänderna var u.a. två veckor efter köp åker vi till tandläkaren, 2 lösa kindtänder, bettfel, inflammationer i hela tandraden och munnen full med inälvsmask... lita aldrig på en allmänveterinärs munhåleinspektion/munhålekunskap...


Tråkigt med hennes gamla häst, hoppas hon hittar en ny kompis :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Jag had alla gånger röntagt, visst kan spatt uppstå akut, men det är även en kronisk sjukdom som syns på röntgen och där hästen kan vara helt symptomfri. Priset på hästen är ganska irrelevant så länge man tänkt rida hästen och inte bara ha den som sällskap, och det är inte billigare att ha en häst bara för att inköpskostnaden är låg. Spatt är inte så särskillt kostsamt hos veterinären, men det är en lång och osäker konvalesens vissa hästar klarar sig bra och kan användas som vanlig, andra blir aldrig normalt ridbara.

Jag är lite partisk då jag fick ta bort min pga spatt.
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

*Delvis KL*
Själv är jag också lite nojig eftersom min förra medryttarhäst fick tas bort pga spatt, det dröjde dessutom tills hon fick korrekt diagnos så hon gick och hade ont onödigt länge :(.

Skall vidarebefodra era tankar så får min kompis naturligtvis bestämma själv hur hon vill göra.
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Jag hade inte röntgat... Inte om det var en normaldyr häst.
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Tänk också på att en spattröntgen är relativt billig i förhållande till framförallt driftskostnaderna och risken att islandshästar får spatt är relativt stor. Är hästen 8 är risken betydligt mindre än om den är 11, vilket man också bör ta med i beräkningen.
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Det spelar väl ingen roll vad hästen kostar, det är samma rehab, vetrinärkostnad när det gäller spatt och en frisk häst vill väl de flesta köpa eller åtminstone veta om hästen har det och ta ställning till om man ska köpa eller ej.
Men flaggar också för tandproblem , relativt vanligt och dyrt i längden att åtgärda. När det gäller hovar så kan man kolla efter fångränder.
Eksem är också ett problem speciellt om säljaren mörkar att hästen har det.
Man kan ju också fråga säljaren om hästen har varit skadad.
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Jag tog det säkra före det osäkra och röntgade min både för spatt och för fång innan jag köpte honom. Kanske lite overkill för en 6-åring som inte visade några som helst symptom på ovanstående, men som sagt, better safe than sorry. Det kostade ungefär DKK 1600:-, varav jag betalade hälften. Säljaren erbjöd sig att betala halva kostnaden :)
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Min förra kostade jag på klinikbesiktning och spattröntgen, tror att det gick på dryga 3000kr. Ville vara säker på att få en kärnfrisk häst. Att hon sen efter ett knappt år fick enorm fettnacke-kissade jämt och fick fång är en annan femma. Så den nya jag köpte gjordes det enbart en gårdsbesiktning på plus att hovisen fick plocka bort skorna hemma och kolla om han hade tecken på fång, vilket han inte hade. Jag personligen tycker att det är viktigare att plocka bort skorna och låta hovslagare kolla efter fång och annat än att spattröntga före köp. Det tycks inte vara så väldigt vanligt med spatt som det är med fång. Men har man gott om pengar så kan man ju göra det med.
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Kolla efter fång var absolut en bra tanke!
Vi var och tittade på första hästen idag men tusan vad svårt det är att veta hur ärlig säljaren är...

*KL*
Vi var och tittade på första hästen idag, den var dock bara 6 år men kompisen gillade den ganska mycket trots det. Men det känns som om hon skulle kunna hitta en lika trevlig häst som dessutom är något äldre.
Och så blir i alla fall jag lite misstänksam när hästen varit till salu länge. Om han nu är en sådan toppenhäst, varför har ingen köpt honom:confused:?
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Det finns större utbud än efterfrågan, särskilt när det gäller unga hästar, det behöver inte betyda något alls..
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

Det står still på marknaden så många bra hästar ligger ute länge. Mao Prutläge!
 
Sv: Köpa islänning - spattröntgen och lite till

KL

Kanske inte nyaste tråden, men kändes onödigt att starta en ny med liknande frågeställning!

Hur tänker ni angående att spattröntga unghästar? Självklart kan hästen få spatt men då troligast i vuxen ålder, vilket kanske inte alls syns på plåtar som är tagna när hästen är ung. Kräver försäkringsbolagen spattröntgen?

Jag tänker att äldre hästar 8 år och uppåt känns mer angelägna att röntga än tex 4, 5 eller 6åringar.



Hur hade ni resonerat, är det lönt att röntga exempelvis en 6åring som bara töltat ett par månader?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp