Köpa och få hem häst från Danmark?

S

sudden123

Har hittat en unghäst jag verkligen vill köpa, men förutom köpesumman, vad tillkommer?
Får man som privatperson köra travnsport i Danmark med vanligt körkort precis som i sverige?
Hälsointyg antar jag att säljaren fixar så det är klart när man kommer dit och ska hämta hästen?
Kostar det mkt att köra över bron?

Hur mkt extrakostnader tillkomemr egentligen? låter ju enkelt att åka över,betala hästen,få med sig hälsointyg som man visar när man ska köra över bron? och sen är det klart??

eller är det enklare att be hästägaren köra över med hästen till sverige? det var ngn som skrev till mig och sa att det var billigaste sättet??? vet inte vad hon menade med det?
 
Sv: Köpa och få hem häst från Danmark?

Mig veterligen är det samma regler som gäller för privatpersoner i Danmark. När vi hämtade hem min pålle hade visserligen föraren BE-körkort men jag tror det hade räckt med B. Danmark har samma regler som i Sverige att transporten måste vara märkt med "Hästtransport" eller "Djurtransport".

Det som tillkommer är ett exportintyg från en Embedsdyrelæge (motsv. distriktsveterinär). Det är bara giltigt i 48 timmar efter utfärdandet så det bör ordnas tidigast dagen innan. Intyget kostar ca DKK 600. Är man lite fräck kan man istället för ett slutligt exportintyg välja ett som tillåter utförsel ur landet för t.ex. tävling/utställning. Det är många tävlingshästar som "råkar" bli kvar i Sverige ;) Då kostar det ca DKK 200.

Är bil + transport under 6 meter kostar broöverfarten bara som för en vanlig bil, dvs. 395:-. Känner du någon som har en brobizz kostar samma ekipage 188:-. Kör du med brobizz på helgen är det ännu billigare.
 
Sv: Köpa och få hem häst från Danmark?

När jag köpte min unghäst i Dk så ordnade säljaren med besiktning, där även exportintyget skrevs.
Behövde dock aldrig visa upp det vid överfarten, tullen var så ointresserad som de bara kunde vara...
:)

Det var verkligen hur enkelt som helst att köpa häst utomlands, mycket enklare än jag trodde.
Tänk bara på att kontakta försäkringsbolag i förväg, så hästen är försäkrad redan från det att du hämtar den. (fast det är ju iofs samma sak om du köper den i Sverige.)
:)

Lycka till!
 
Sv: Köpa och få hem häst från Danmark?

Hämtade min foderponny i Danmark. Det enda jag behövde var ett friskhetsintyg och så kostade överfarten över bron också.


Kom på en grej som skiljer med transporten. I danmark är det lag på att ha strö i transporten, i alla fall sa ägaren till ponnyn det så hon la in lite halm när vi skulle lasta honom. Men det behövde inte vara några mängder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 526
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 610
Senast: Ridinglady
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 395
Hästhantering Hej Har ett litet problem, kommer troligtvis att få köpa en häst som står i finland. men jag har ingen anning om hur man får hästen...
Svar
1
· Visningar
913
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp