Köpa häst utomlands

Qwuanto

Trådstartare
Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna inför breeders. Jag behöver inte gå in på alla detaljer, men vår älskade häst fick tas bort pga en bencysta som satt illa och orsakade mycket smärta och inte gick att operera (vi gjorde givetvis allt som stod i vår makt för att få honom bra innan det fruktansvärda beslutet togs och veterinärerna ansåg att det var etiskt fel att fortsätta med mer behandlingar och operationer). Både jag och min dotter har tagit detta väldigt hårt och gjorde i all hast ett dumt hästköp med hästhandlare.. Hästen vi köpte fick vi lämna tillbaka efter att jag tagit reda på info om dess historia och då kommit fram till att den hade skador som gjorde att den med all sannolikhet inte kommer hålla som tävlingshäst. Helst av allt skulle jag vilja få mina pengar tillbaka och välja en ny häst (helst svensk) själv, men har ett kontrakt med säljaren som gör att vi får byta häst och istället få en ny av säljaren. Jag har begått ett misstag genom att köpa häst på detta sättet och ångar mig givetvis, men nu är det som det är och mitt inlägg och kommande fråga handlar inte om att älta köpet och min dumhet, utan min fråga är: Har någon annan här på Buke erfarenhet från att köpa häst utomlands och vad har ni vidtagit för åtgärder för att det skulle bli ett lyckat hästköp? Hästhandlaren som vi har handlat av köper in hästar från tyskland, irland, holland och belgien och då det inte har tagits hem någon häst de senaste två månaderna som har passat oss, har vi nu blivit tillfrågade att själva följa med ner till Holland för att få ett större utbud (köpet måste fortfarande ske genom den svenska handlaren, då hon fortfarande har våra pengar).
Vi kommer besikta och röntga nere i Holland, går besiktningen igenom där skall hästen fraktas till Sverige. I Sverige skall hästen besiktas och röntgas igen (denna gång ska jag som köpare stå för röntgen) Jag kommer inte heller köpa någon häst som det inte går att söka information om (tidigare ägare etc.. Vill exempelvis veta om tidigare skador och hur den är uppfödd) Finns det något mer vi kan göra för att förhoppningsvis genomföra ett lyckat hästköp utomlands? Jag vet att det är många som sågar dessa typ av köp, dvs köp av importhäst via hästhandlare och tro mig, jag hade önskat att jag inte försatt oss i denna situationen... Men eftersom situationen ser ut som den gör, får vi göra det bästa utav den! Skulle därför tacksamt ta emot tips och även höra från någon som köpt häst på ett liknande sätt och faktiskt blivit nöjda! Kanske bra att berätta att vi söker en ung (3-5 år), frisk, häst med god hoppteknik och budgeten ligger på 120000kr.
 
Har ni möjlighet när ni är där nere så var med på besiktningen.

Annars hoppas jag att ni hittar rätt trots allt & beklagar bortgången av er andra häst.
 
Det du kan försöka göra är att få kontakt med uppfödaren / tidigare ägare samt få insyn i försäkringshistoriken . Vägrar säljaren / förmedlaren lämna ut uppgifter så dra öronen åt dig. Jag har köpt en häst i samma prisklass som din i Tyskland -direkt av uppfödaren dock - utan några problem! Den största utmaningen var att skriva köpekontrakt på tyska! övrigt gjorde jag på samma sätt som jag skulle ha gjort här hemma!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 482
Senast: bobbbo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 766
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp