Köpa ridskolehäst?!

M

Missflingan85

Hejsan!
Jag är väldigt kär i en ridskolehäst där jag rider. Brukar rida honom vid både dressyr och hoppning och jag brukar få beröm vid den mesta ridningen med honom..

Detta har ridskolan skrivit om honom:
Född: 18/3-91 Kön: valack Ras: sv. halvblod
Härstammning: e. Trofe´ u.Gambade - Bagathell
Färg och tecken: Brun med stjärn
Mankhöjd: ca:170 cm
Övrigt: Titan är helbror till Toffe´ och de köptes in till ridskolan samtidigt, de kom i februari-97. Titan är en vacker och lydig häst som kan bli lite nervös och ängslig om han inte riktigt förstår vad ryttaren vill. Han är känslig samtidigt som han är ganska stark i psyket. (Mycket bestämd vid sårvård och klippning!) Titan är välutbildad i dressyr och har vunnit flera klubbtävlingar. Han står högt i rang och är en riktig slagskämpe i hagen.

Nu har jag frågat personalen på ridskolan vad det skulle kosta att köpa honom.
65.000:- vill de ha...
Han har haft en del problem med ryggen, men är bra just nu.

Är det rimligt att köpa en 14 årig ridskolehäst för 65.000:-?

tacksam för svar!
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

hmmmm svår fråga.... men är du kär så är du ;) ... blev själv kär i ridskolehäst och kunde inte gjort ett bättre köp! iof hann han bara stå på skolan ett par månader och kostade bara halva det dom vill ha för din ögonsten....
Men ta ut vet för å kolla det med ryggen! Kan ju vara så enkelt att han bara inte haft passande sadel eller nåt och att det inte är nån "fara" egentligen, bara man har rätt sadel :crazy: :confused: ?
Annars kanske du kan få ner priset något...
Är han försäkrad och isf för hur mycket?
Och sen en "viktig" grej ang priset... är det exkl eller inkl moms?!
Önskar dig lycka till med din ev blivande pålle ;)
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Jag skulle inte stirra mig blind på det faktum att hästen vistats på ridskola en tid, utan försöka göra en objektiv bedömning av hästens utbildning, hälsa och hur bra jag passar ihop med hästen.

Hur välutbildad menar de med "välutbildad"? Att ha vunnit klubbtävlingar behöver inte betyda att hästen är särskilt konkurrenskraftig på en "riktig" tävlingsbana - men det behöver inteheller betyda att den INTE är det.

Att den har haft problem med ryggen är en tveksamhet i mina öron. Hur pass utredd är orsaken, hur har hästen behandlats, har det varit återkommande problem et.c.?

Ett litet krux med ridskolehästar är att hästen kan vara värd enormt mycket för ridskolan, medan den på marknaden för privatägda ridhästar kanske inte har samma värde. Det är nämligen enormt svårt att hitta hästar som fungerar bra i ridskoleverksamhet, vilket gör att en ridskola oftahar svårt att sälja hästar till samma pris som en privat hästägare kunde göra. Man skulle kunna säga att ridskolehästmarknaden är skild från privatridhäst-marknaden, och att priserna på respektive marknad inte alltid överensstämmer. (Likaså kan en häst vara nästan värdelös för en ridskola, men vara en toppenhäst för en ensild ryttare.)

Jag tycker du ska fundera lite på hur pass gärna du vill ha just denna häst. Känner du att det är helt rätt för dig - varför inte slå till? (Men kolla upp ryggen noga först - och övrig hälsa!) Det kostar så pass mycket att ha häst, så tyvärr försvinner de där extra tusenlapparna (om man tycker man betalar ett överpris) till slut i mängden.

Å andra sidan finns det jättemånga andra trevliga hästar till salu, och letar du kan du säkert hitta andra hästar du trivs med.

Så, som sagt, hur mycket känner du för just denna häst?
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Jo men 65.000? Hehe. Jag trodde iaf han skulle kosta typ 30.000.
Jag har inget jobb och så heller så shit pomfrit hahaha..
Men ja, jag är kär...
Vet iofs inte vilket stall jag skulle haft honom på eftersom han är ganska sur mot andra hästar.. Som sagt vill han stå högt i rang..
Hmm och på ridskolan finns inga lediga platser..
Och jag vet itne ens om jag vill ha honom där..
Men hon jag pratade med om köpet sa att de måste fixa en ny häst först som kan ersätta Titan.. och det kanske tar tid?
jag vill ju ha titan för att träna och tävla honom och han är 14 år nu.
Jag betalar ju inte 65.000 för att ha en äldre häst att rida för skojs skull liksom..
Men hur kom det sig att du köpte din?
Blev du erbjuden eller du erbjöd dig?
Det med momsen vet jag inte..
Och vad kostar det ca att ta dit vetrinär för att kolla honom?
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Hej!
Ja, det med ryggen är jag inte säker på hur länge det har hållt på..
Vet bara att hans förra skötare kom med förslaget att kolla ryggen, efter att hästen varit knepig och rida den sista tiden..
Han var sur, ville inte gå fram, och stannade hela tiden..
När han sedan fick rttare som vägde max 60 kg, tycks han ha bättrat på sig..
Han är nu pigg och glad, och den vanliga titan, igen.. =)
Så jag vet inte om det beror på fel sadel eller vad..

Min ridlärare har gett jättemkt positiv beröm den sista tiden när jag ridit honom.
Först var det i dressyren för ngn vecka sen, där jag fick honom att gå fint och avslappnat och han jobbade (t.o.m) med ryggen, jag blev stolt!
Sen hoppade jag honom i fredags och det gick super :)
Pigga, glada titan var tillbaka.
Kan man annat än älska hästen? =)
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Jag blev helt enkelt kär... han va på prov på ridskolan och råkade höra att han inte skulle stanna (hade inte steg för ridskola, dvs hade inte funkat på alla lektioner, han har för svåra gångarter för å kunna gå på nybörjarlektioner) Så jag slog till :banana: pratade med läraren och han gav ett ungefärligt pris på en 20-25 -helt ok tyckte jag... men stallchefen sa nåt helt annat, dvs 33 men då hade ju inte jag haft en tanke på att dom måste ta ut moms också :crazy: ...
Stall finns det ju gott om, oftast billigare å ha häst på inte ridskola, iallafall om man kan tänka sig att stå över att ha manege.. Och det där med rangen tror jag kan lösa sig i mindre flock..
tror besiktningen gick på 1000-lappen och den gjordes av en distriktare, men då röntgades det inte..
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

kom på en grej till oxå... har du nån hästkunnig kompis som inte rider på din ridskola?? isf kan det vara bra att ta ut denne och låta den ge en objektiv bedömning! både psyket, fysiskt och under ridning :idea:
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Okej, nu har titan stått på ridskolan längre.. Och hans syster står också där. Vet inte hur de klarar sig utan varandra men det ska nog gå bra.
Det jag är mest "rädd" för är hur hästen blir när man flyttar den från en trygg ridskola till ett annat stall, där man tvingas rida ut mkt mer osv.. Titan är en ganska nervös häst och är rädd för hundar osv..
Och jag i mig själv är ganska löjlig med sånt, rädd för en del eftersom jag trillat av en del gånger och påverkats av det. jag blir nojig om hästen blir rädd..
grejen är att jag inte har något jobb och så..
Men jag letar för fullt...
Man kanske kan få honom på avbetalning på något sätt..
Det som är bra är att min lillasyster också rider, och min mamma red som yngre..
Så jag tror och hoppas att jag kan få stöd, både ekonomiskt och tidsmässigt, av dem!! =)
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Har en gammal klasskompis till min pojkvän, som tävlar svårare klasser i hoppning. Hon skullle kanske kunna hjälpa mig:D
tack för idéen!!

Har du msn?
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Jag vet precis vilken ridskola Titan går på och jag skulle avråda dig å det bestämdaste att köpa honom för 65000:-!!!! 25-30000:- är max vad du ska ge om du ska köpa honom och då ska han vara frisk!! Tänk att han har kajkat runt i det där lilla ridhuset där ridhusbottnen är skit i ganska många år. Nä, om du tänker köpa häst för 65 000:- så vidga vyerna och ge dig ut och titta och provrid andra hästar och jag lovar dig att du kommer att bli lika kär i en annan häst....
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

jo jag håller med dig!!
och dessutom har han haft, eller har kanske fortf, ryggproblem..
Så 65.000:- är i högsta laget..
det är kanske för dem inte vill att jag köper honom?
men 25-30.000 låter mer normalt faktiskt..
ska man börja pruta nu eller?
jag vill verkligen ha honom och få bort honom från en ridskola..
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Jo det är sant..
Faaaaaaaasen också..
Vad kan man göra?
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Det är ju liksom ingen rättighet att få köpa en häst bara för att man gillar den. Det enda man kan göra är att betala så mkt att säljaren ändå vill göra sig av med hästen. Att då börja diskutera vilket marknadsvärde hästen har är inte meningsfullt.
Det är din sak om du vill betala ett överpris för en häst som egentligen inte är till salu.
PL
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Nej det är iofs sant..

Det är ju liksom ingen rättighet att få köpa en häst bara för att man gillar den. Det enda man kan göra är att betala så mkt att säljaren ändå vill göra sig av med hästen. Att då börja diskutera vilket marknadsvärde hästen har är inte meningsfullt.
Det är din sak om du vill betala ett överpris för en häst som egentligen inte är till salu.
PL
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Du behöver ju inte pruta, lägg ett bud istället, säg att så mkt ger du för honom så får de bestämma själva om de ska sälja eller inte.
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Jo men risken är ganska stor att de integår med på 30.000-40.000 även om det är maxbeloppet för vad de kööper in hästar med..
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Du kan ju som sagt alltid lägga ett bud, personligen tycker jag 65 000:- som de begärt för honom lät som att det var alldeles för mycket pengar. Du verkar ju också tycka det och då är det ju frågan om i fall det verkligen är värt det?

Om du i dagsläget går i hästköpartankar och vill köpa dig en egen häst för att utveckla din ridning, kunna rida oftare osv. så tycker jag du ska se dig om lite mer även om du är bunden vid din äkslingshäst på ridskolan. Det kan vara värt det, för det är ju inte omöjligt att du får en likvärdig häst för 40 000:-. I vilket fall som helst kan du säkert få en väldigt bra häst för de 65 000:- som de ville ha för honom annars, kanske en lite yngre (som du förmodligen då kan ha lite längre) men som ändå är relativt välutbildad och frisk.


Känner du att det är hästen för dig och att du inte vill ha någon annan så är det självfallet svårare. Då får du helt enkelt vänta tills de vill sälja honom (du kan ju alltid fråga när det blir aktuellt, eftersom han ändå gått med i verksamheten ett tag nu) säljer de honom om t.ex. 2 år borde priset ha sjunkit ganska mycket, för det är rätt så stor skillnad på en häst i pris som är 14 och en som är 16 år gammal. Men det är ju frågan om du kan tänka dig att lägga ut så mycket pengar?


Ha i åtanke också att om du nu skulle köpa honom för 65 000:- så behöver du även köpa en sadel och räkna med att den kanske kostar minst 3000:- om du ska en chans att hitta en någerlunda bra begagnad. Sedan ska du ha träns, schabrak, täcken osv.
Och sedan återstår även de "återkommande kostnaderna" för uppstallning, foder, försäkring, hovslagare, veterinär, kostnader för träning och tävling osv.


Tycker även du bör tänka igenom varför du överhuvudtaget Vill köpa häst för?
Och vad vill Du med din ridning? Vad behövs det för häst för att täcka ditt behov som ryttare? Ska du ha en vuxen utbildad häst, att träna och tävla med? Ska du ha en äldre valack eller ett sto att prommenadrida och lufsa i skogen med, kanske ta någon ridlektion med då och då, eller en häst som inte är utbildad?


Vad jag syftar på är att det är ju rätt stor skillnad på om du ska ha en häst och träna och tävla med. Då bör du kanske lägga ut minst 40 000:- på att hitta en som är skaplig.

Ska du ha en som du ska rida ut i skogen på, ta någon ridlektion på då och då osv.
Så kanske du bara behöver lägga ut 10 000:- på den hästen och individen..

Det är en himla skillnad, är det då verkligen värt att lägga ut 65 000:- ??

Tänk igenom vad du verkligen vill innan du bestämmer dig för någonting!!!!!
 
Sv: Köpa ridskolehäst?!

Om han nu har problem med ryggen så ta ut en kiropraktor istället, h*n kan tala om för dig om det är ett långvarit problem eller om det kommer att lösa sig med kanske en annan sadel, om den inte ligger bra, eller en kanske mer allsidig träning för att bygga upp honom. Problemet sitter kanske inte i ryggen utan någon annanstans.
Vi köpte vår häst för 25.000 kr, då var han 13 år, halvblod. Hoppat La och dressyr La. Han hade upptäckte vi problem med rygg och låsningar/spänningar både här och där. Idag är han frisk, men det tog ett tag. Vi bytte sadel, tog ut kiropraktor, han fick massage och tänderna åtgärdade. Allt detta gör vi fortfarande regelbundet för att underhålla honom, och för att checka av att allt är bra med honom. Jag lärde mig också att massera själv. Idag är blir han 17 i maj och vi planerar att rida honom som nu ett bra tag till.
Vi ångrade inte att vi köpte en lite äldre häst, han har ju också varit en perfekt första häst att lära sig på. 65.000 kr hade jag inte betalt för "din" häst,han kommer nog att kosta dig lite också om han har problem med ryggen och behöver en och annan behandling.
Lycka till :)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp