Köpa unghäst , 2 åring

Sen är ju travarnas karriär slut när de är typ 12.
Ridhästar lever förhoppningsvis längre.

Jag tror inte att den tidiga träningen gynnar hållbarheten.
Det finns forskningsstudier (på galopphästar iofs) som visar motsatsen. Och även om tävlingsåldern för travare är satt till 12 så betyder det ju inte att alla hästar är trasiga efter det?

Ett annat exempel; arbetshästar. Det är inte ovanligt att föl får gå med i arbetet och vara bundna till stoets sele.
Och är det hållbarhet eller överhantering vi diskuterar, för nu känns det som om det börjar spreta iväg åt ett annat håll än vad som är "rimlig" hantering av en ung häst.
 
Det finns forskningsstudier (på galopphästar iofs) som visar motsatsen. Och även om tävlingsåldern för travare är satt till 12 så betyder det ju inte att alla hästar är trasiga efter det?

Ett annat exempel; arbetshästar. Det är inte ovanligt att föl får gå med i arbetet och vara bundna till stoets sele.
Och är det hållbarhet eller överhantering vi diskuterar, för nu känns det som om det börjar spreta iväg åt ett annat håll än vad som är "rimlig" hantering av en ung häst.

Haha, ja, vad 12-årsgränsen hade med detta att göra, vette 17 😆
 
För min del så var förtydligandet inte till ngn fördel. Det är väldigt mkt för en tvååring. För mig är det stor skillnad på hantering och jobb och en tvååring ska enligt mig inte jobba på det sättet.
Men kan du specificera vad det är jag har gjort som är så olämpligt? Det kan väl knappast vara att han gått på promenad a 20 min någon gång i veckan? Eller att han har provat sadel medan han äter sin kraft?
 
Men kan du specificera vad det är jag har gjort som är så olämpligt? Det kan väl knappast vara att han gått på promenad a 20 min någon gång i veckan? Eller att han har provat sadel medan han äter sin kraft?
Ja det kan jag absolut men då kanske moderator får bryta ut tråden eller ngt annat så det inte tar mer fokus från ts tråd.
 
Fast travarnas karriär är inte slut vid 12 pga att de går sönder då 😅
Hur mågna travare har någon form av karriär efter 12 år?
Jag skulle gissa att det är väldigt få. Av olika skäl och ett är att de inte ens har sin travkärriär tills de är 12 pga de blir skadade
 
Ett annat exempel; arbetshästar. Det är inte ovanligt att föl får gå med i arbetet och vara bundna till stoets sele.
Och är det hållbarhet eller överhantering
Både ock kan väl få diskuteras i samma tråd. Jag tror det kan hänga ihop.

Jag tror absolut inte att föl som går med sin mamma far illa av att göra det om den som håller på med det vet vad den gör.
 
Det ovannämnda är riktigt oschysst tycker jag. Finns liksom inte utbildare som kan trolla. Har själv fått hem hästar som kommit helt ohanterade från lösdrift och så förväntar sig ägaren att hästen ska vara som en polishäst på en månad.
I det avseendet är ju i så fall en häst som fått prova på olika saker och litar på människan att föredra, kan jag tycka.
 
Vad gäller ridas in och visas på treårstest så behöver man verkligen inte fokusera på ridningen. Hästen ska visas i alla gångarterna i båda varven. Jag har sett de som nöter och nöter, vilket verkligen inte behövs. Har varit funktionär vid hundratals treårstest. Kompisens häst reds för tionde gången på själva testet och fick diplom.
Förlåt, jag läste helt fel, men så roligt det blev!

Kompisens häst deltog för tionde gången på testet och fick diplom.

:D:cool:
 
Hur mågna travare har någon form av karriär efter 12 år?
Jag skulle gissa att det är väldigt få. Av olika skäl och ett är att de inte ens har sin travkärriär tills de är 12 pga de blir skadade

De FÅR ju inte tävla i trav efter 12 år, så det är väl inte så konstigt att de inte har nån karriär efter det? Men kan du visa källor/studier på att det är just pga den tidiga inkörningen de inte håller, så visst! Och att alla de dressyr/hopphästar som inte heller håller, även de blir jobbade tidigt förstås. Så jag får se det samband du påstår finns.
 
Vad menar du med big nono och ytterst lite?
Är det ytterst lite att de lär sig gå i grimma, vara uppbundna och lyfta fötter? Vad mer behöver de kunna när de är 1-2 år?

Vad de behöver kunna är en sak. Vad vissa här påstår är direkt skadligt är en annan. Det är det sista jag undrar om.
 
Vad de behöver kunna är en sak. Vad vissa här påstår är direkt skadligt är en annan. Det är det sista jag undrar om.

Det är väl ingen som har skrivit att det är skadligt?
Mer att det faktiskt inte finns någon anledning för en ridhäst att börja tränas så tidigt.
Travhästar börjar tävlas tidigt, där ligger en stor skillnad.
Jag tycker hästar ska få vara hästar så mycket som möjligt 😊
 
De FÅR ju inte tävla i trav efter 12 år, så det är väl inte så konstigt att de inte har nån karriär efter det? Men kan du visa källor/studier på att det är just pga den tidiga inkörningen de inte håller, så visst! Och att alla de dressyr/hopphästar som inte heller håller, även de blir jobbade tidigt förstås. Så jag får se det samband du påstår finns.
De travare som hållit helt tills de är 12 år upplever jag kan vara enormt stryktåliga och inte ovanligt att de sedan funkar som ridhäst ett bra tag efter det.
De som däremot tidigare tas ur träning pga skada kan inte sällan vara mindre stryktåliga.

Jag jobbade på travet för typ hundra år sedan. Tack och lov i ett stall som var ovanligt bra på häst och tog mycket mer hänsyn till psyke och var bättre på att "vara rädd om hästarna" fysiskt än i grannstallar. Jag jobbade inne på stallet på banan. Och träaren hade en gård på landet också. Vi fick in lite 1,5-åringar som skulle köras in. Det var ytterst lite fysiskt jobb för hästen och allt gick rätt fort och enkelt. Och så åkte hästen tillbaks ut på landet igen.
 
Det är väl ingen som har skrivit att det är skadligt?
Mer att det faktiskt inte finns någon anledning för en ridhäst att börja tränas så tidigt.
Travhästar börjar tävlas tidigt, där ligger en stor skillnad.
Jag tycker hästar ska få vara hästar så mycket som möjligt 😊

Jo, circus gör det. De håller sämre enligt h*n. Freazer anser att det är 'väldigt' mycket jobb för en 2-åring, vilket väl antyder att det inte är nått positivt, dvs negativt? Eller?

Det blir inte alltför sällan rätt hårda ord när folk berättar vad de gör med sina 2-åriga ridhästar, om det handlar om mer än bara lätt hanteras. Att travhästar börjar tävla tidigt må vara anledningen till att de jobbas mer tidigare, men om det nu är så viktigt att de bara får vara häst upp till 3 års ålder, borde travhästarna ta mycket stryk fysiskt alt psykiskt av att inte få det. Och vad jag sett, för de inte det. Tvärtom är de ofta mer välhanterade.
 
Jo, circus gör det. De håller sämre enligt h*n. Freazer anser att det är 'väldigt' mycket jobb för en 2-åring, vilket väl antyder att det inte är nått positivt, dvs negativt? Eller?

Det blir inte alltför sällan rätt hårda ord när folk berättar vad de gör med sina 2-åriga ridhästar, om det handlar om mer än bara lätt hanteras. Att travhästar börjar tävla tidigt må vara anledningen till att de jobbas mer tidigare, men om det nu är så viktigt att de bara får vara häst upp till 3 års ålder, borde travhästarna ta mycket stryk fysiskt alt psykiskt av att inte få det. Och vad jag sett, för de inte det. Tvärtom är de ofta mer välhanterade.
Du tänkte inte att du skulle tagga de användare du nämner?
 
Jo, circus gör det. De håller sämre enligt h*n. Freazer anser att det är 'väldigt' mycket jobb för en 2-åring, vilket väl antyder att det inte är nått positivt, dvs negativt? Eller?

Det blir inte alltför sällan rätt hårda ord när folk berättar vad de gör med sina 2-åriga ridhästar, om det handlar om mer än bara lätt hanteras. Att travhästar börjar tävla tidigt må vara anledningen till att de jobbas mer tidigare, men om det nu är så viktigt att de bara får vara häst upp till 3 års ålder, borde travhästarna ta mycket stryk fysiskt alt psykiskt av att inte få det. Och vad jag sett, för de inte det. Tvärtom är de ofta mer välhanterade.

Väldigt många travare får dock skador en hel del skador. Har dock ingen statistik på hur det ser ut med travare vs ridhästar.

Hanteringen håller jag med om när det kommer till hobby/amatörhästar jämfört med travhästar. Många är helt enkelt usla på att hantera hästar 😅
På proffsnivå är även del flesta ridhästar väldigt trevliga att hantera.

Jag har jobbat både i travstall och dressyrstall, upplevde ingen skillnad på hur hästarna var att hantera. Vissa lite mer eldiga men överlag väldigt trevliga, både de unga och de lite äldre.
 
Vad de behöver kunna är en sak. Vad vissa här påstår är direkt skadligt är en annan. Det är det sista jag undrar om.
Jo, circus gör det. De håller sämre enligt h*n. Freazer anser att det är 'väldigt' mycket jobb för en 2-åring, vilket väl antyder att det inte är nått positivt, dvs negativt? Eller?

Det blir inte alltför sällan rätt hårda ord när folk berättar vad de gör med sina 2-åriga ridhästar, om det handlar om mer än bara lätt hanteras. Att travhästar börjar tävla tidigt må vara anledningen till att de jobbas mer tidigare, men om det nu är så viktigt att de bara får vara häst upp till 3 års ålder, borde travhästarna ta mycket stryk fysiskt alt psykiskt av att inte få det. Och vad jag sett, för de inte det. Tvärtom är de ofta mer välhanterade.
Menar du mig med circus?
Ja jag hävdar att travhästar håller kortare än de flesta ridhästar pga de tränas tuffare både pga de börjar tränas tidigare och hårdare.

Stor skillnad på travhästar och ridhästar är att de flesta travhästar hanteras av proffs, det gör inte ridhästar, jag tror det kan vara en avgörande skillnad för hur välhanterade de är.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 081
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Hästvård Hej! Jag provar här, alla tips mottages. Ett fullblod från Polen född 2010, importerades 2016, gick lite 110 i Sverige och hamnade...
Svar
14
· Visningar
4 921
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp