Köpa unghäst , 2 åring

Menar du mig med circus?
Ja jag hävdar att travhästar håller kortare än de flesta ridhästar pga de tränas tuffare både pga de börjar tränas tidigare och hårdare.

Stor skillnad på travhästar och ridhästar är att de flesta travhästar hanteras av proffs, det gör inte ridhästar, jag tror det kan vara en avgörande skillnad för hur välhanterade de är.
Nja det finns runt 400 A-tränare och cirka 3000 B-tränare. Så en gissning är att de flesta hästar tränas av amatörtränare (alltså inte proffs).
 
Jo, circus gör det. De håller sämre enligt h*n. Freazer anser att det är 'väldigt' mycket jobb för en 2-åring, vilket väl antyder att det inte är nått positivt, dvs negativt? Eller?

Det blir inte alltför sällan rätt hårda ord när folk berättar vad de gör med sina 2-åriga ridhästar, om det handlar om mer än bara lätt hanteras. Att travhästar börjar tävla tidigt må vara anledningen till att de jobbas mer tidigare, men om det nu är så viktigt att de bara får vara häst upp till 3 års ålder, borde travhästarna ta mycket stryk fysiskt alt psykiskt av att inte få det. Och vad jag sett, för de inte det. Tvärtom är de ofta mer välhanterade.
Jag jobbade på Solvalla när det var fullt och de största namnen fortfarande fyllde stallarna. Vårt stall var lite känt för att ta "knäppgökarna" som folk kallade det. Andra stallar stressade sönder en del hästar som sedan hamnade hos oss iom att både huvudtränaren och stallchef var kanon på knepiga hästar och fick dem att funka. Då var det främst de som man visste kunde bli snabba om allt klaffade. Resten hamnade hos sämre tränare eller skrotades.
Det var rätt många travhästar som var paj eller som mentalt inte pallade i grannstallar som man ständigt försökte leta nytt icketrav-liv åt.
En av våra absolut största namn genom tiderna kallades "vinna eller försvinna" iom att man pressade hästarna så hårt att de om de tålde det fysiskt eller psykiskt vann eller så försvann de för att de gick sönder eller ballade ur totalt mentalt. Det kunde ske redan med 2-åringar.
Även i dag kan det tyvärr gå till lite enligt ovan.

Och så fanns/finns det bra stallar där man tar det i hästens takt och varvade vistelse på lantgård med att komma in och träna väl avvägt på banan etc.

Att de är välhanterade är väl lite så att dels får de blåsa ur regelbundet. Men hästar som körs måste hanteras på ett visst vis för att det inte ska bli farligt att köra. Plus att många hanteras av proffs.
 
Jag har varit en hel del på ett stuteri där man har unghästbeten/unghästlösdrifter och folk kan vara med på unghästkurser i hantering etc i samband med det för tränare. Man lär dem normal hantering och tex tar 2 till 3-åringarna i flock och går tex ut i varierad terräng, lär dem stå uppbundna i grupp när de är lite lagom trötta/avslappnade efter promenaden.
De brukar få fram väldigt trygga, sunda hästar som har koll på kroppen. Det tycker jag är en rätt lagom nivå på det hela, att göra något sånt då och då. Och kanon för amatörer att få hjälp att göra rätt och lagom mycket.
 
Nja, kvalitén på amatörtränarna är lika bred som inom ridsporten. Allt från duktiga till riktiga lallare.

Jo, klart det finns stolpskott där med och deras hästar och deras hästar lär ju vara därefter 🙄
Men det är ju så det är, alla travhästar är inte fantastiska att hantera precis som att alla ridhästar inte är knäppa och totalt vilda 😁
 
Jo, klart det finns stolpskott där med och deras hästar och deras hästar lär ju vara därefter 🙄
Men det är ju så det är, alla travhästar är inte fantastiska att hantera precis som att alla ridhästar inte är knäppa och totalt vilda 😁
Håller helt med!
 
Jag har köp en ohanterad 3 åring på sensommaren/ tidig höst. Aldrig mer om det inte är en liten ponny för min del oavsett hur billig.

Tog över 30 min att leda henne från transporten till hagen på ett avstånd av 40m, stackarn visste ju inte vad vi ville då hon aldrig gått i grimma och grimskaft och till råga på allt borta från sin trygga flock som hon levt med hela livet.
 
Jag har köp en ohanterad 3 åring på sensommaren/ tidig höst. Aldrig mer om det inte är en liten ponny för min del oavsett hur billig.

Tog över 30 min att leda henne från transporten till hagen på ett avstånd av 40m, stackarn visste ju inte vad vi ville då hon aldrig gått i grimma och grimskaft och till råga på allt borta från sin trygga flock som hon levt med hela livet.
Det är ju något helt annat än det som jag och flera med mig beskriver. Det är inte schysst mot vare sig hästen eller de som ska hantera den i framtiden.
 
Det är ju något helt annat än det som jag och flera med mig beskriver. Det är inte schysst mot vare sig hästen eller de som ska hantera den i framtiden.
Det finns en hel del som förespråkar att unghästar bara ska gå i hage med jämnåriga och inte hanteras.

Min egna uppfödning var inkörd och van att gå som handhäst på hösten som 2 åring. Ingen hårdträning utan mest skritt och lite trav.

Problemet är inte hanterade hästar utan felhanterade.
 
Det finns en hel del som förespråkar att unghästar bara ska gå i hage med jämnåriga och inte hanteras.

Min egna uppfödning var inkörd och van att gå som handhäst på hösten som 2 åring. Ingen hårdträning utan mest skritt och lite trav.

Problemet är inte hanterade hästar utan felhanterade.
Men inte i den här tråden. Alla förespråkar att de ska kunna ledas i grimma, stå uppbundna och lyfta fötter. Och gå i hage med åtminstone en jämngammal.
 
Jag tycker det är väldigt mycket ytterligheter i tråden, från noll hantering till sönderträning.

Jag har själv en unghäst som är tre nu och vi "tränar" ca 3 ggr i veckan. Det kan vara allt från backträning för hand, skogspromenader, lastträning, tömkörning, bomarbete, miljöträning. Korta pass där vi alltid slutar på topp. Jag ser det bara som positivt då vi kan jobba proaktivt med hennes kroppsliga svagheter och samtidigt vänja henne av livet som häst här. Skulle något oförutsett hända vet jag att vi kan lämna flocken, lasta till veterinär, ha henne själv osv.

Om man ser det som att inte låta hästen vara häst, tja då är det väl mer problematiskt att man inte anser att man erbjuder hästen ett "riktigt" hästliv när den tränas.
 
Ja, varmblodstravarna brukar köas in året de fyller två, de jag känt till har skickats till tränare för inkörning och kommer sedan tillbaka där de skrotar lite i sin gamla grupp, tas ut och motioneras lite och sedan sätts i träning för att starta året de fyller tre. De flesta är tre när de startas, ganska få tvååringar tävlas.
 
Ston för tävla tills det fyller 12 år numera och vallackar och hingstar tills det fyller 15 år efter ändring. Ett gott exempel på en äldre häst som tävlar och tycker det är roligt fortfarande som vann för knappt en vecka sedan är Sorbet. Många travhästar ( inte alla ) får nya karriärer efter det kliver av travbanan. Det jag upplever med våra travhästar vs det ridhästar vi haft genom åren är att våra varmblod är mer tåliga för saker som händer i deras närhet. Det är vana vid traktorer, vatten osv redan från tidig ålder.
 
Hur mågna travare har någon form av karriär efter 12 år?
Jag skulle gissa att det är väldigt få. Av olika skäl och ett är att de inte ens har sin travkärriär tills de är 12 pga de blir skadade
Jag har haft två varmblod som jag tävlade i hoppning. Den ena tjänade hyfsade pengar på travet innan och den andra var "talanglös" och blev ridhäst lite tidigare. Många kallblod som avslutar karriären säljs för 40-50k som ridhästar. De kanske inte håller för trav på högsta nivån men håller utmärkt som ridhästar på hobbynivå.

Jag har hjälpt till att köra in ett gäng travhästar som varit 1,5-2 år gamla. Det handlar om ett fåtal pass, sen 4 månader på bete, då de får äta, leka och växa. Sen börjar träningen lite försiktigt genom att de får jogga några kilometer i vagn någon gång i veckan. Jag skulle önska att fler ridhästar skulle få den starten, jag tror det skulle vara positivt.
 
Jag har köp en ohanterad 3 åring på sensommaren/ tidig höst. Aldrig mer om det inte är en liten ponny för min del oavsett hur billig.

Tog över 30 min att leda henne från transporten till hagen på ett avstånd av 40m, stackarn visste ju inte vad vi ville då hon aldrig gått i grimma och grimskaft och till råga på allt borta från sin trygga flock som hon levt med hela livet.
Det är inte schysst mot hästen tycker jag.
 
Det lutar mer åt den 13 åriga hästen då hob var fantastisk att rida. Dock har hon haft förlossnings fång då efterbörden inte släppte samt fick livmodersinflamation. Men har hört detta ej är som vanlig fång och ska påverka?
Jag tror (obs tror) inte det är samma fång som belastnings- eller foderfång. Fång är ett samlingsbegrepp för liknande symtom som utlöses av olika orsaker.

Vad roligt att du hittar en ridbar häst som du gillar!

Det är ganska stor skillnad i hästliv om man har en äldre och utbildad häst jämfört med en tvååring.

Jag är själv väldigt svag för unghästar och tycker att det är så kul med alla framsteg man gör, men det tar mycket tid och det är långt tills man kan träna och utveckla sin egen ridning.

Med det sagt, så tror jag att du kan ha lika roligt eller roligare med en vuxen häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 081
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Hästvård Hej! Jag provar här, alla tips mottages. Ett fullblod från Polen född 2010, importerades 2016, gick lite 110 i Sverige och hamnade...
Svar
14
· Visningar
4 921
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp