Köpare som inte frågar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar trots det vad som är obehagligt med att jag en gång efter försäljning hör av mig?

Det kan vara massor av saker.

Har man sålt hästen så är den såld. Man har ingen bestämmande rätt över den längre. Att som köpare bli kontaktad av en säljare är inte något som alla vill eller är bekväma med.

Alla är inte som du, och man får respektera det.
 
Åh jag förstår dig, men här är det tvärt om - önskar säljaren skulle vilja haft mer kontakt. Håller dock med övriga, är ju bara att släppa..
 
En gång hörde jag av mig?
Ja? Din trådstart går att tolka som att du undrar om du kan höra av dig igen/vad du ska göra med köparen som vägrar ta emot dina tips. Folk berättar att de skulle upplevt det lite obehagligt om säljaren hör av sig många gånger som svar på detta - dvs - var medveten om att den risken existerar om du väljer att höra av dig till köparen igen. Det verkar viktigt för dig att köparen/omvärlden inte uppfattar dig negativt så om jag var du skulle jag försöka tänka "sålt är sålt" och inte lägga mig i om det inte blir uppenbart att hästen far illa - då hade jag å andra sidan lagt mig i oavsett om jag ägt hästen tidigare eller ej.
 
Sålde i somras min häst och har varit helt öppen kring allt rörande hästen och sa vid hämtningen att köparen mer än gärna fick höra av sig närsomhelst om det var några frågor.

Istället frågar köparen i Facebookgrupper,frågor om hästen som folk bara sitter och gissar i sig till.

I september hörde jag av mig och sa återigen till köparen att den mer än gärna får fråga mig men jag fortsätter att se hur köparen skriver om hästen i Facebookgrupper och hur folk sitter och gissar.


Det handlar bara om småsaker så det är absolut inget allvarligt men hade köparen hört av sig till mig direkt hade jag kunnat svara på det mesta.

Ska jag släppa det eller höra av mig igen?
Tror att köparen tycker att det är kul att fråga saker i Facebookgrupper och kanske är mer intresserad av möjligheten att få fråga saker än intresserad av att använda svaren till någonting.

Facebook verkar göra att vissa vill interagera och då letar orsaker för att få interagera.
 
Väldigt trevligt att flera personer här tycker jag är obehaglig.
Fast nu är det ju faktiskt inte det som sägs, det är din egen fria tolkning.

Vad som sägs och hintas om är att en fd hästägare som hör av sig igen när man redan ignorerat den (vilket verkar vara två gånger i det här specifika fallet) kan väcka obehagskänslor. Rent krasst blir det liksom stalkervarning på det.

För att dra en parallell ligger det ungefär på samma nivå som tjejer och killar som inte blockar ut sina fd partners från sociala medier utan MÅSTE fortsätta ha koll på vad de gör. I grund och botten är det inte ett sunt beteende. Blocka ut och move on liksom!
 
Fast nu är det ju faktiskt inte det som sägs, det är din egen fria tolkning.

Vad som sägs och hintas om är att en fd hästägare som hör av sig igen när man redan ignorerat den (vilket verkar vara två gånger i det här specifika fallet) kan väcka obehagskänslor. Rent krasst blir det liksom stalkervarning på det.

För att dra en parallell ligger det ungefär på samma nivå som tjejer och killar som inte blockar ut sina fd partners från sociala medier utan MÅSTE fortsätta ha koll på vad de gör. I grund och botten är det inte ett sunt beteende. Blocka ut och move on liksom!
Okej?
Jag ser verkligen ingen anledning till att jag skulle blocka personen?
Och blocka ex vet jag inte om jag gjort heller är vän med flertalet av mina ex?
 
Jag är i samma grupper som en säljare. Hon skriver ibland när jag skriver i dessa grupper, men jag är faktiskt inte intresserad av hennes svar. Först är att jag inte riktigt litar på henne, hon har sagt saker som inte stämmer och det andra är att det finns fler infallsvinklar på saker och jag är alltid nyfiken på andras erfarenheter osv.
 
Sålde i somras min häst och har varit helt öppen kring allt rörande hästen och sa vid hämtningen att köparen mer än gärna fick höra av sig närsomhelst om det var några frågor.

Istället frågar köparen i Facebookgrupper,frågor om hästen som folk bara sitter och gissar i sig till.

I september hörde jag av mig och sa återigen till köparen att den mer än gärna får fråga mig men jag fortsätter att se hur köparen skriver om hästen i Facebookgrupper och hur folk sitter och gissar.


Det handlar bara om småsaker så det är absolut inget allvarligt men hade köparen hört av sig till mig direkt hade jag kunnat svara på det mesta.

Ska jag släppa det eller höra av mig igen?
Jag tror det blir lättare att betrakta nya ägaren som ägare och inte köpare av din häst så länge hon inte hör av sig om hästen. Den som äger hästen kan givetvis fritt välja vem som den tar hjälp av.

Är ni med i samma grupper kan du svara där om du vill - köparen har ju hört av sig på sitt vis, men det är onödigt att skriva "eftersom jag känner hästen väl" men kanske inbjuda till ett privatmess (men bara en gång - nappar inte personen så gör den inte det), jag antar att hen vet vem du är. Det kan vara så enkelt att personen av någon anledning inte känner sig bekväm att kontakta dig.
 
Tror att köparen tycker att det är kul att fråga saker i Facebookgrupper och kanske är mer intresserad av möjligheten att få fråga saker än intresserad av att använda svaren till någonting.

Facebook verkar göra att vissa vill interagera och då letar orsaker för att få interagera.
Jag håller med, är man med i ett gäng olika grupper på samma tema är det tex inte ovanligt att samma person postar relativt enkla frågor på ett par olika ställen. Då känns det som om man kanske inte riktig är intresserad av svaret.
Eller de som frågar och sen inte är intresserad av diverse svar och infallsvinklar.
 
Jag tror det blir lättare att betrakta nya ägaren som ägare och inte köpare av din häst så länge hon inte hör av sig om hästen. Den som äger hästen kan givetvis fritt välja vem som den tar hjälp av.

Är ni med i samma grupper kan du svara där om du vill - köparen har ju hört av sig på sitt vis, men det är onödigt att skriva "eftersom jag känner hästen väl" men kanske inbjuda till ett privatmess (men bara en gång - nappar inte personen så gör den inte det), jag antar att hen vet vem du är. Det kan vara så enkelt att personen av någon anledning inte känner sig bekväm att kontakta dig.
Väldigt bra att tänka att nya ägaren faktiskt är ägare.

Men jag kan se båda perspektiven. Det är plågsamt att se sina före detta hästar. Jag kan vara glad att hästen har det bra, men saknaden svider.

Men det är lättare om man vänder på det.

Vill jag ha en efterhängsen säljare?

Jag har erfarenhet av en säljare som lade sig i lite för mycket, och jag kände instinktivt att jag hade nog.

Så jag försöker hålla mig återhållsam när jag har sålt.
 
Det är ingenting som skaver och jag "saknar " inte hästen jag blev bara förvånad över att nya ägaren inte frågar mig frågor jag hade kunnat svara på.

Det var bara det.

Är det någon som förstår utan att dra tusen egna slutsatser 😅
Jag tycker inte alls det är konstigt att nya ägaren väljer att vända sig till "utomstående" källor. Hen vill kanske lära känna sin nya häst på sitt eget vis och utforska sitt hästägande på egen hand helt enkelt , jag säger som andra att det bara är att släppa och inte ta kontakt på det viset igen. Det räcker med att du sagt (en gång) att hen är välkommen att höra av sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 470
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp