Köpare varnar för oseriös hästförmedlare från Sundsvall – nu utreds hon

En ung kvinna från Sundsvall har förmedlat hästar från utlandet till svenskar som trott sig köpa välfungerande ridhästar. Men i flera fall har hästarna haft brister och på sociala medier varnar nu hästköpare från hela landet för hästförmedlaren.
SVT Nyheter Västernorrland har granskat kvinnan och varit i kontakt med flera personer som köpt hästar som inte är vad hon utlovat.
 
Nä, men jag får iaf en känsla för vilken typ av häst det är. Vissa individer tilltalar mig mer än andra utan att jag kan sätta fingret på vad det är.
Det brukar åtminstone jag kunna se redan på bild-om hästen har ett uttryck jag fastnar för. Bara det skapar direkt en känsla för hästen och i efterhand kan jag faktiskt säga att det stämt med alla hästar jag haft.

Bilden som jag köpte min på, han ser så otroligt vänlig ut och det är han med råge🩷.
20230521_110618.jpg
 
Jag tycker också att vet man vad man vill ha kan man bilda en uppfattning utan problem utefter bild och film. Jag vet ju till exempel att dottern gillar hyperkänsliga och vassa ponnyer, det kan jag bilda mig en uppfattning om redan på film. För mig är klick något som är förmänskligande av hästar.
 
Jag ser inga problem med att köpa häst på postorder, känner till många som gjort det, både från utlandet och inom Sverige.

För mig personligen så är det inget för mig, är för orutinerade på att köpa häst för att avgöra om det är någon häst för mig och jag är långt ifrån att tycka om alla eller ens många hästar utan tycker om ganska få.
Är inte att jag behöver provrida en massa eller komma flera gånger utan sist visste jag att det var en häst för mig efter klappat lite i hagen på henne, fanns fler hästar till salu i den hagen men ingen jag kände för på samma sätt.
 
Jag köpte Fumo på en 30 sek video och ett par varv i trav och galopp, han var nyss inriden så det fanns inte så mycket att testa. Däremot så fick jag en känsla direkt att det här kan jag utveckla till exakt det jag vill ha. Sen kunde jag inte tänka på nån annan så det blev honom.
 
Jag köpte Fumo på en 30 sek video och ett par varv i trav och galopp, han var nyss inriden så det fanns inte så mycket att testa. Däremot så fick jag en känsla direkt att det här kan jag utveckla till exakt det jag vill ha. Sen kunde jag inte tänka på nån annan så det blev honom.
Just det där att inte kunna sluta tänka på hästen känner jag verkligen igen! Så var det definitivt med Dio. Vill egentligen ha en mer barock modell men fastnade helt för hans uttryck.
 
Intressant det där med ”klick” eller ej.
Inser att jag färälskar mig ganska fort i hästar och ser potentialen. Sen har jag till 99% köpt oinridna unghästar så har ändå inte provridit.
Provridit EN häst o henne funka de inte alls med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ung kvinna från Sundsvall misstänks ha tagit in slakthästar från utlandet och sålt dem som ridhästar i Sverige. Nu varnar köpare från...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I en serie artiklar granskar SVT Nyheter Västernorrland en ung kvinna från Sundsvall som förmedlat hästar med brister till svenskar som...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp