Köpare varnar för oseriös hästförmedlare från Sundsvall – nu utreds hon

En ung kvinna från Sundsvall har förmedlat hästar från utlandet till svenskar som trott sig köpa välfungerande ridhästar. Men i flera fall har hästarna haft brister och på sociala medier varnar nu hästköpare från hela landet för hästförmedlaren.
SVT Nyheter Västernorrland har granskat kvinnan och varit i kontakt med flera personer som köpt hästar som inte är vad hon utlovat.
 
Jag förstår faktiskt inte hur någon vågar köpa häst osedd från utlandet, eller köpa häst utan att ha provridit innan.

Sen att acceptera att hästen man får hem är ett sto och inte en valack övergår mitt förstånd. Det är ju så otroligt uppenbart att hästen man fått hem är en annan än den man tittat på.
 
Jag förstår faktiskt inte hur någon vågar köpa häst osedd från utlandet, eller köpa häst utan att ha provridit innan.

Sen att acceptera att hästen man får hem är ett sto och inte en valack övergår mitt förstånd. Det är ju så otroligt uppenbart att hästen man fått hem är en annan än den man tittat på.
Här var det väl hästen på filmen men fel info. Vill inte på något sätt försvara den här luredrejaren, men är väl därför de valde att behålla hästen.
Jag har nu för tredje gången köpt häst osett från Tyskland, men då köper jag via min tränare och hans kontakt i Tyskland. Hade aldrig vågat köpa på film från random människa på hästnet.
 
@ufot Det finns helt rimliga förmedlare också. Jag köpte min osedd och importerade. Allt stämde inte vad som sagts, men det var inte på förmedlaren utan från ett tidigare led bland ägarna hästen haft. Hästen är i övrigt exakt allt jag drömde om. Jag kommer garanterat köpa osett igen men håller mig till de säljare jag vet vilka dom är. Google är ens bästa vän vid alla hästaffärer.
 
Det jag inte förstår är hur man vet om man klickar med hästen om man inte ens träffat den. Personligheten.
För många är inte det första klicket det viktiga utan man vet vad man vill ha och jobbar sig fram därefter.

Kl
Köpt alla våra osedda. Men då vet jag vilka hästar dottern funkar med och vad hon vill ha. Något klick är inte viktigt för oss och det har ändå blivit rätt varje gång. Dock aldrig köpt av förnedrade, det skulle jag inte göra.
 
Det jag inte förstår är hur man vet om man klickar med hästen om man inte ens träffat den. Personligheten.
Jag tycker att det är att lägga för stort ansvar på hästen🙈. För mig har kärleken växt fram med mina hästar. Även om just den jag köpte osedd och importerade nog landade i hjärtat ganska omedelbart. Har gjort betydligt sämre affärer när jag träffat häst innan och gjort fullständig felbedömning om huruvida hästen skulle passa mig. En lär inte känna hästen på ganska lång tid ändå.
 
Jag förstår faktiskt inte hur någon vågar köpa häst osedd från utlandet, eller köpa häst utan att ha provridit innan.

Sen att acceptera att hästen man får hem är ett sto och inte en valack övergår mitt förstånd. Det är ju så otroligt uppenbart att hästen man fått hem är en annan än den man tittat på.
🙋‍♀️ köpte min osedd genom uppfödare, som dock är väldigt känd och har såld otroligt många hästar till Sverige. Allt han har sagt om denna hästen har stämd och jag köpte från honom på tips från en bukefalist som själv köpt flera hästar genom honom.
 
Jag tycker att det är att lägga för stort ansvar på hästen🙈. För mig har kärleken växt fram med mina hästar. Även om just den jag köpte osedd och importerade nog landade i hjärtat ganska omedelbart. Har gjort betydligt sämre affärer när jag träffat häst innan och gjort fullständig felbedömning om huruvida hästen skulle passa mig. En lär inte känna hästen på ganska lång tid ändå.
Same. Har haft två hästar innan, som båda köptes efter ha träffat dom flera gånger. Ingen av dom passade mig som denna hästen. Visst vi har haft våra utmaningar, men det har aldrig känts hopplöst, vilket det verkligen gjorde med min förre häst. Blev så rädd för henne i vissa lägen och gråtit mycket tårar över den hästen, även om jag saknar henne idag. Men den känslan har jag inte alls haft med min nuvarande, utan hon passar mig så bra.
 
Same. Har haft två hästar innan, som båda köptes efter ha träffat dom flera gånger. Ingen av dom passade mig som denna hästen. Visst vi har haft våra utmaningar, men det har aldrig känts hopplöst, vilket det verkligen gjorde med min förre häst. Blev så rädd för henne i vissa lägen och gråtit mycket tårar över den hästen, även om jag saknar henne idag. Men den känslan har jag inte alls haft med min nuvarande, utan hon passar mig så bra.
Ja alltså jag bröt ju nacken pga den svenskfödda hästen jag köpte direkt från uppfödaren. Den hade ett beteende som uppfödaren bedyrade att den inte hade. Betydligt värre än överraskningarna med min lilla import.
 
För min del är det så illa att jag inte ens låter folk komma och provrida som pratar i termer om klick och att deras ungar inte klickat med ponnyer. Det slår oftast inte fel - för det är ofta de som provrider 150 ponnyer och hittar aldrig någon som det klickar med liksom så varför skulle just min ponny vara den de klickar med? Bättre att bespara ponnyn den provridningen. Ytterst, ytterst få hästar klickar man ju med liksom från första början. Magkänsla är något annat, men det kan jag ofta se utifrån filmer.
 
Jag vet inte om man måste ha varit med om det där klicket för att sätta stort värde på det. När jag återupptog hästlivet hösten -99 och började på ridskola fick jag tredje gången ett sto som det klickade med så fort jag började interagera med henne. Efter denna första träff som var en uteritt där hon inte skötte sig exemplariskt var jag hopplöst fast, och tre och ett halvt år senare köpte jag henne. Det var 20 år sedan och jag ångrade mig inte en enda dag trots att hon på pappret inte alls var den häst jag letade efter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ung kvinna från Sundsvall misstänks ha tagit in slakthästar från utlandet och sålt dem som ridhästar i Sverige. Nu varnar köpare från...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I en serie artiklar granskar SVT Nyheter Västernorrland en ung kvinna från Sundsvall som förmedlat hästar med brister till svenskar som...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp