Körtel på svansen?

C

ChristinA

Någon som känner till vad det är för körtel som sitter på svansen?
Den lär sitta (på en stor hund, GD) ca 15cm från svansroten och kan ibland ge upphov till svullnad.
Jag hade inte hört talas om det tidigare, är det någon som vet mer om funktion mm?
/Christin
 
På min hund (Rhodesian) kan man se var körteln sitter, för där är håret kortare och mörkare.
Vet dock inte vad den har för funktion, men den finns också på katter.
Visst är det bara hanar som får körteln, eller :confused:
 
Nova är tik och hon har en viss svullnad på det stället.
Nu har det även kommit ett par vita hår där över.
Christin
 
vad jag har förstått är den ganska tillbakabildad på tamhundar, ska vara betydligt mer framträdande på vargar. jag kommer dock inte ihåg vad den hade för funktion, det är möjligt att man inte vet.
 
Jag ringde veterinären och frågade.
Denna körtel är till för att ge doft-signaler hundar emellan. Att den var svullen nu berode troligtvis på åldern (8,5mån) och de könshormoner som är i svängning nu.
Om man vill kan man tvätta med något som är bakteriedödande (atamon eller liknande).
Så jag behövde inte vara orolig!!!
Christin
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 719
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 543
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 591
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Sminktråden
  • Vad äter ni för sill i påsk`?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp