Bukefalos 28 år!

Köttgryta utan lök

Shaggy

Trådstartare
Numera brukar jag inte göra köttgrytor men häromdagen hittade jag grytbitar med kort datum till lågt pris och slog till. Frågan är nu hur jag ska tillreda dem. Mina kära föräldrar kommer och besöker mig i helgen och då tänkte jag bjuda på en god lunch.
Tidigare gjorde jag gärna någon variant på Borgundisk gryta men den bygger ju på att man har mycket lök i och det är inte aktuellt. Även grädde är bannlyst.
Finns det någon som har något gott recept som kan passa in på de här kriterierna?
 
Jag brukar i och för sig ofta ha i både någon sorts lök och grädde, men annars öser jag i det jag springer ihop med hemma.
Svamp,kålrot, palsternacka, morot, soja buljongtärning, vin. Ibland bönor eller potatis, även om jag gärna äter ris till istället. Reder lite på slutet om jag tycker att det behövs.
Jag gör ju grytor på älg men det borde väl bli ätbart på nöt också
 
Kalops där du utesluter lök?
Jag brukar slänga i lite extra morötter och när allt är klart fiskar jag upp kött och de flesta morötter men lämnar några i grytan som jag sen mixar och sen i med köttet och morötterna igen.
 
Numera brukar jag inte göra köttgrytor men häromdagen hittade jag grytbitar med kort datum till lågt pris och slog till. Frågan är nu hur jag ska tillreda dem. Mina kära föräldrar kommer och besöker mig i helgen och då tänkte jag bjuda på en god lunch.
Tidigare gjorde jag gärna någon variant på Borgundisk gryta men den bygger ju på att man har mycket lök i och det är inte aktuellt. Även grädde är bannlyst.
Finns det någon som har något gott recept som kan passa in på de här kriterierna?

Av vilken anledning fungerar inte grädde?
Det finns både sojagrädde och havregrädde att ersätta med ifall det är allergi/intolerans eller kalorierna som ska undvikas. Men självklart går det att göra grytor även utan detta!
Rödvin och svamp tycker jag höjer de flesta mustiga grytorna. Koka länge, länge så vinet kan reduceras.
 
Av vilken anledning fungerar inte grädde?
Det finns både sojagrädde och havregrädde att ersätta med ifall det är allergi/intolerans eller kalorierna som ska undvikas. Men självklart går det att göra grytor även utan detta!
Rödvin och svamp tycker jag höjer de flesta mustiga grytorna. Koka länge, länge så vinet kan reduceras.
Jag lagar för mycket mat med grädde i och försöker bryta den trenden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp