Bukefalos 28 år!

Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Har du nån koll på hur stort själva rummet är??
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Min och sambons första lägenhet var på 28 kvm ;) + en katt..

Gick jätte bra, visste det är trångt med det funkar! Det går att göra det mysigt och funktionellt bara man tänker till:)
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Jag bor på 18 kvadrat och trivs utmärkt. Jag har visserligen ingen hund men ändå.
Man får egentligen plats med allt man behöver här, en 1.20 säng, köksbord, tre stolar, en fåtölj, två bokhyllor, garderober samt ett trinettkök som kanske är i minsta laget men ändå funkar fint.
Jag har bott i större ägenheter också, den största på 65 kvadrat och egentligen har jag aldrig trivts så bra som i den här. Det enda jag kan sakna är det stora fina kök jag hade i den stora lägenheten.
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Jag har en etta på 25 kvm med kokvrå, dock ingen hund.
Får plats med två bokhyllor, garderober, säng, sängbord, soffa, fåtölj, två kaninburar, skrivbord och litet köksbord utan att det blir alltför övermöblerat.

Kan ladda upp bilder sen, om jag kommer åt dem från den här datorn.
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Det vore jättegulligt med bilder! Jag har en 120 säng som ska med,samt en bokhylla,som dock är rätt så ful,så den kanske inte ens kommer med,se om jag satsar på vanliga hyllor i stället,har ju inget att ställa i bokhyllan endå..

Köksbord har jag tänkt mig ett litet barbord med 2-3 stolar istället,det räcker gott och väl åt mig. det som jag har funderingar på är om jag kan lösa det med soffa/soffbord på något sätt,vill ju gärna ha en soffa,men vet inte om det får plats...Känns inge roligt att bjuda hem folk och sätta dom i sängen,och bäddsoffa (enbart) vill jag inte ha. Nån som kan tipsa om en liiiiten soffa?

Sen har jag en tv,måste köpa nån mindre tvbänk bara,alt köpa en billig vägg-tv,så då blir det lite mer yta på golvet.

Så det som jag vill få plats med är då följande: 120 säng,soffa,soffbord,litet barbord med 2-3 stolar,tv/tvbänk. Kan det gå?
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Haha ja, jag och sambon delar på 25 kvm och det funkar jättebra :)
Vi har i och för sig ingen hund men jag gissar att min sambo är något större än en hund...
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

vet inte riktigt. Kan visa lite bilder, jag äter i soffan ;)
Tänk på förvaring, i den klädkammen kommer det nog inte rymmas så mkt, jag har förutom byråerna 7 lådor med kläder under sängen o fullproppat i min klädkammer. Sängkläder, handdukar mm måste ju oxå få plats.
Sängen på bilderna är 120 nu är den som sagt utbytt mot en 180cm o det lilla bordet har flyttat ner i källaren.

http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/10863_1221722258.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/27189_1221722301.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/43591_1212422942.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/76228_1221722236.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/89061_1212422997.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/95461_1221722292.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/96714_1212423104.jpg
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Nog går det att överleva på 21 kvadrat. Det är ju så små korridorsrum brukar vara t.ex. Jag har många kompisar som bor i korridor och de brukar få plats med 90-säng, skrivbord, bokhylla, garderober och eventuellt TV och/eller byrå. Mitt sovrum är lika stort som rummet i lägenheten du visade. Jag har plats för 90-säng, skrivbord, 3 feta garderober, bokhylla och en fåtölj utan att det känns det minsta trångt (mitt skrivbord är stooort).
Min blivande lägenhet är också liten, 27,5. Jag tror att det kommer att gå bra. Men man får nog välja vilka möbler man vill ha, för man får nog inte plats med både matsalsmöbler, soffa, skrivbord...

Jag startade förresten en tråd om compact living för ett tag sedan. Där kanske du kan få något tips:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=918227
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Du gillar rosa va? ;)

Vad mysigt du hade! :love:
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Min lägenhet är väl runt 20kvm

Sovdelen


Vardagsrumsdel/matdel


En planlösning


Min soffa är en bäddsoffa
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Vi bor två personer + hund på 26 kvadrat.
sovrum.jpg

Till höger kokvrån, byrån som TV:n står på står numera vid fotänden av sängen och på byråns plats står numera en fåtölj. Bredvid fåtöljen står bordet/lådan som på bilden står mitt på golvet.

Också vid sängens fotände står en hög hylla. Efter den, mittemot sidan av köksbänken som syns i bildens hörn, står en frys och ovanpå frysen står ett köksskåp.

I ryggen har jag en liten hall. Från hallen når man toalett och kontor.

fatolj.jpg

Fåtöljen.

kontor1.jpg

Vy från dörren/hallen.

kontor2.jpg

Vy från skrivbordet.

bathroom.jpg

Duschrum.

uteplats.jpg

Uteplatsen.
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Låt inte ytan avskräcka. Lär dig istället om compact living och hur du smartast utnyttjar ytorna. Tex: på små ytor är en säng på golvet inte att fördra. Hellre då loftsäng som därmed frigör ytor.

Kokskåp är en typ av pentry som kallas trinett. Köksutrustningen består av ett mindre kylskåp med frysfack, två kokplattor och en liten diskbänk.
 
Senast ändrad:
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

IKEAs soffa Klippan är en liten soffa som är rätt vanlig i smålägenheter. Finns många överdrag till den också, och är faktiskt rätt så bekväm. Men det kanske är värt att kolla upp mindre bäddsoffor också, ifall du tror dig få nattgäster då och då.

Ta endast med möbler du har behov av. Om allt ditt pyssel ryms i de skåp som finns i lägenheten, så tar du inte med bokhyllan t ex. Behöver du extra skåpförvaring för böcker, dvder och annat löst så rekommenderar jag att du tar ett litet skåp (ca 70 cm högt) och har som tvbänk/förvaring.
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Jag har bott på 19 kvm med kokskåp. Kokskåpet låg i hallen och lämpade sig kanske inte direkt för några kulinariska utsvävningar. Fördelen med skåpet var ju att det alltid såg välstädat ut även om jag inte hade diskat - det var ju bara att stänga luckorna! Perfekt!

Min lilla etta hade en sovalkov och var förvånansvärt rymlig (troligen pga kokskåpet, samt att den hade bra planlösning med sovalkov i vinkel i förhållande till resten av rummet). När jag senare flyttade till en etta på 31 kvm så var den till min stora förvåning inte ett dugg större än den på 19 kvm. Åtminstone inte själva rummet, i den större lägenheten hade jag dock ett riktigt kök och ett badrum med badkar.

I den första lägenheten hade jag inte hund, vilket jag hade i den andra. Men om det kan fungera för dig beror kanske på planlösning och hur din hund är inomhus (och hur han aktiveras i övrigt).
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Jag har bott själv med katt på 12kvm*, samt med sambo på 19kvm. Lägenheten på 19kvm vad dock så illa planerad att en mkt stor del utgjordes av badrum. Vi funderade på att hyra ut badrummet i andra hand ;).

På 12 kvm hade jag säng, skrivbord, bokhylla, en stor byrå och en tv, ungefär samma som i fick plats med på 19 (illa planerade) kvm.




*Innan någon börjar skrika i högan sky så var det "bara" akuthems katter. Alltså bara för en kortare tid då både jag och katt organisationen resonerade som så att det var bättre än inget.
 
Sv: Kokskåp vs. kokvrå! Att överleva på 21 kvm...

Jag bodde på 24m2 i 2½ år med två medelstora hundar och sambo på helgerna. Jag tyckte inte att det var trångt. Hundarna hade sin stora säng i hallen och sen låg de i min säng när jag inte var hemma. Min ena hund var ändå alltid vid mina fötter, hur stort vi än bott, så för hennes del var det ju bara mer praktiskt att matte inte kunde byta rum så ofta :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Några här läste kanske min tråd om att jag och barnen ska flytta så fort vi får lägenhet på närliggande orten. Jag har 7 år efter min...
2
Svar
27
· Visningar
3 389
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp