Kolik. Igen.

Kenzo2019

Trådstartare
Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen.

Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) - oktober, november och december. Första gången var han på klinik i fem dagar. Han gick ute 24/7 till november förra året. Under vintern gick han i lerig hage 9-16 utan tillgång till hö eller vatten. Stod på halm och fick dåligt hö (analys visade att det inte innehöll någonting) och inte tillräckligt med hö. Inget kraftfoder.

Jag var medryttare på honom tills ägaren gick med på att sälja honom till mig i januari. Han var då rätt utmärglad. Jag började ge honom kraftfoder (Dynavena Activ Protect) två gånger om dagen, mer hö och mash två gånger i veckan. Fick även övertalat stallägarna om att ha vatten i hans hage. Han har vaccinerats och avmaskats som han skall.

Som tur var fick han inte kolik igen den vintern. Han gick upp i vikt. Glansig päls. Bra humör och pigg etc.

I februari fick vi EHV4-smittan i stallet och så i maj fick han två fästingsjukdomar och var anemisk. Tuff behandling etc men allt gick bra.

Från maj var de sedan ute igen 24/7. Det var en torr sommar och redan i juli fick vi stödfodra med hö (fri tillgång). Han fick också sitt kraftfoder en gång om dagen. Jag tog blodprov i juli som återigen visade på anemi så han fick tillskott av veterinären och värdena blev bättre.

Jag var orolig inför vintern. Vi hade stallmöte med ägarna för att tala om vatten i hagarna igen och kvalité och kvantitet på hö. Vi bad om bättre hö och hö under lunchen i hagarna. Det blev nej så jag bestämde mig för att flytta.

31oktober flyttade vi till ett stall i Schweiz. Väldigt välordnat och fint. Hästarna utfodras tre gånger per dag. Är ute 10-15.30 varje dag. Rutiner och tider hålls. Väldigt fint hö. Vattenkopp i boxen (som han dricker ur) och stort vattenkar i hagen.

Innan flytten fick min häst stora sår på bakbenen pga chorioptes-kvalster (vanligt hos IC-hästar). Veterinären gjorde biopsi som bekräftade chorioptes men också två sekundära infektioner så det fick bli tio dagars kur med antibiotika. Sista dagen var 2 december.

Såren har läkt fint. Han är i gott hull. Glansig i pälsen och pigg. Han får fortfarande Dynavena men också mineraler och linfröolja. En gång i veckan får han Dynavena Mash.

Förra torsdagen kom tandläkaren och raspade hans tänder. Inget anmärkningsvärt.

Lördag tog jag in hästarna och min var väldigt olik sig. Han frustade och hoppade runt och försökte rusa in. Han brukar alltid vara kolugn. Jag blev orolig men väl inne åt han som vanligt och lugnade ned sig. Söndag släppte jag ut dem och han var som vanligt. Tog in dem som vanligt. Märkte då att han pruttade lite vatten. I övrigt var han som vanligt. Energisk och åt

Jag hade en konstig känsla så jag åkte ut till stallet vid 21-tiden för att kolla till honom och då låg han ned vilken han inte brukar göra. Han hade bajsat - lite lösare än vanligt. Han var lugn men huvudet gick mot magen och han pruttade en del. Jag fick upp honom och såg hur magen liksom drog ihop sig vid inandning och han la sig ned igen. Jourveterinären kom och undersökte honom. Han hörde fullt med ljud på höger sida men inget på vänster sida. Han fick paraffinolja, smärtstillande och kramplösande. Efter ca 30 min piggnade han till och vi gick en snabb promenad. Han bajsade sedan flera gånger under natten och var pigg. Han fick sedan bara några tussar hö i två dagar efter. Sedan igår får han äta normalt och han är som vanligt.

Jag grubblar dock över varför han fått kolik igen. Vill göra allt jag kan för att undvika ytterligare ett anfall.

veterinären sa att det kunde bero på vädret. Temperaturerna har gått mycket upp och ned den senaste veckan men jag vet inte.

Kan det bero på tandraspningen? Kan det bero på att han betade gräs i ca tio minuter längs utsidan av hagen söndag morgon? Kan han ha haft ont redan lördag eftersom han betedde sig så konstigt.

Alla tankar och råd hjärtligt välkomna!
 
Just kolik är ju fruktansvärt svårt att veta. Stora temperaturskillnader utomhus KAN ha med saken att göra, så helt otroligt är det inte.

Lera och hö som ligger kvar i leran som "sysselsättning" är också ett stort problem om det inte finns gräs eller annat att göra. Det kan resultera i gaser.

Sedan finns det stora anledningar till att det är mer höst- och vinterrelaterat och med största sannolikhet har det med mängden vatten de dricker.
Man rekommenderar t.ex inte vatten i vattenkopp utan i hink. Hästar dricker mycket snabbt och i en vattenkopp tar det allt för lång tid att få i sig den mängden vatten på den tiden och de kan ge upp.

Sedan har man i undersökningar visat att hästar dricker hellre kallt vatten men dricker betydligt mer om det är ljummet, så ljummet är att rekommendera. När jag pratar ljummet så ligger det runt temperaturen att jag inte känner temperaturskillnad när jag doppar handen i.

Jag har ju haft en kolikhäst och det jag gjorde (gör fortfarande med de hästar jag har nu) var detta:

- Till frukost ger jag deras lucern, kli och betfor i minst 10 liter ljummet vatten
- Ute fyller jag på med hett vatten i det befintliga karet så det kalla och varma ger ljummet vatten minst en timme.
- När de kommer in får de igen lucern, kli och betfor i minst 10 liter vatten OCH sina hinkar med ljummet vatten.

Den ena d-ponnyn dricker ca 30-40 liter per dag och den andra 25-35 liter per dag på detta sätt. Det är ca 10-15 liter mer än om de dricker kallt.
 
Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen.

Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) - oktober, november och december. Första gången var han på klinik i fem dagar. Han gick ute 24/7 till november förra året. Under vintern gick han i lerig hage 9-16 utan tillgång till hö eller vatten. Stod på halm och fick dåligt hö (analys visade att det inte innehöll någonting) och inte tillräckligt med hö. Inget kraftfoder.

Jag var medryttare på honom tills ägaren gick med på att sälja honom till mig i januari. Han var då rätt utmärglad. Jag började ge honom kraftfoder (Dynavena Activ Protect) två gånger om dagen, mer hö och mash två gånger i veckan. Fick även övertalat stallägarna om att ha vatten i hans hage. Han har vaccinerats och avmaskats som han skall.

Som tur var fick han inte kolik igen den vintern. Han gick upp i vikt. Glansig päls. Bra humör och pigg etc.

I februari fick vi EHV4-smittan i stallet och så i maj fick han två fästingsjukdomar och var anemisk. Tuff behandling etc men allt gick bra.

Från maj var de sedan ute igen 24/7. Det var en torr sommar och redan i juli fick vi stödfodra med hö (fri tillgång). Han fick också sitt kraftfoder en gång om dagen. Jag tog blodprov i juli som återigen visade på anemi så han fick tillskott av veterinären och värdena blev bättre.

Jag var orolig inför vintern. Vi hade stallmöte med ägarna för att tala om vatten i hagarna igen och kvalité och kvantitet på hö. Vi bad om bättre hö och hö under lunchen i hagarna. Det blev nej så jag bestämde mig för att flytta.

31oktober flyttade vi till ett stall i Schweiz. Väldigt välordnat och fint. Hästarna utfodras tre gånger per dag. Är ute 10-15.30 varje dag. Rutiner och tider hålls. Väldigt fint hö. Vattenkopp i boxen (som han dricker ur) och stort vattenkar i hagen.

Innan flytten fick min häst stora sår på bakbenen pga chorioptes-kvalster (vanligt hos IC-hästar). Veterinären gjorde biopsi som bekräftade chorioptes men också två sekundära infektioner så det fick bli tio dagars kur med antibiotika. Sista dagen var 2 december.

Såren har läkt fint. Han är i gott hull. Glansig i pälsen och pigg. Han får fortfarande Dynavena men också mineraler och linfröolja. En gång i veckan får han Dynavena Mash.

Förra torsdagen kom tandläkaren och raspade hans tänder. Inget anmärkningsvärt.

Lördag tog jag in hästarna och min var väldigt olik sig. Han frustade och hoppade runt och försökte rusa in. Han brukar alltid vara kolugn. Jag blev orolig men väl inne åt han som vanligt och lugnade ned sig. Söndag släppte jag ut dem och han var som vanligt. Tog in dem som vanligt. Märkte då att han pruttade lite vatten. I övrigt var han som vanligt. Energisk och åt

Jag hade en konstig känsla så jag åkte ut till stallet vid 21-tiden för att kolla till honom och då låg han ned vilken han inte brukar göra. Han hade bajsat - lite lösare än vanligt. Han var lugn men huvudet gick mot magen och han pruttade en del. Jag fick upp honom och såg hur magen liksom drog ihop sig vid inandning och han la sig ned igen. Jourveterinären kom och undersökte honom. Han hörde fullt med ljud på höger sida men inget på vänster sida. Han fick paraffinolja, smärtstillande och kramplösande. Efter ca 30 min piggnade han till och vi gick en snabb promenad. Han bajsade sedan flera gånger under natten och var pigg. Han fick sedan bara några tussar hö i två dagar efter. Sedan igår får han äta normalt och han är som vanligt.

Jag grubblar dock över varför han fått kolik igen. Vill göra allt jag kan för att undvika ytterligare ett anfall.

veterinären sa att det kunde bero på vädret. Temperaturerna har gått mycket upp och ned den senaste veckan men jag vet inte.

Kan det bero på tandraspningen? Kan det bero på att han betade gräs i ca tio minuter längs utsidan av hagen söndag morgon? Kan han ha haft ont redan lördag eftersom han betedde sig så konstigt.

Alla tankar och råd hjärtligt välkomna!
Du har fått jättebra råd, jag fyller på med lite fler.
Ge extra salt i kraftfodret, då kommer hästen att förhoppningsvis dricka mer. Loppfrön kan vara bra att ge förebyggande om du misstänker att hästen pillar i sig sand, jord och annat. Jag ser också stor skillnad på hur mycket min häst dricker när jag erbjuder ljummet vatten i en spann, en annan bra sak med spann är att du har bättre koll på hur mycket hästen dricker. Motionera hästen varje dag, det är jätteviktigt för att hålla igång magen. Speciellt vid så lite hagvistelse som din häst har.
 
Funderar på sandkolik, det är aldrig fel att ge en kur i månaden med loppfrö (150 g per 100 kg häst/dag i en vecka, enligt klinikvet). En av min hade kolik härom veckan och det visade sig bero på sand efter röntgen. Hon hade då varit vattnig i magen 2 veckor innan hon fick kolik. Det tar ju ett tag för dem att få i sig så pass stor mängd sand att det orsakar irritation = kolik.

Två av mina tre är "kolikhästar", jag ger alla mycket blött kraftfoder (en lusernpellets och de två andra betfibermash i "sopp-format"), salt i maten samt stöpt linfrö. Loppfrö i kurer och vid väderskifte till stark kyla en slatt med paraffinolja bara för att. Ljummet vatten dygnet runt. Fodrar i baljor i stället för på marken utomhus.
 
Senast ändrad:
Tusen tack för svar och alla goda råd!

Jag har köpt två 20l hinkar som jag hängt upp så att han kan dricka från hink istället för vattenkoppen och vattnet är lite ljummet.

Skall köpa loppfrön och testa. Har ännu inte hittat betfor här i Frankrike/Schweiz men skall se om jag inte kan lägga hans kraftfoder i blöt.

Tack!!!
 
Tusen tack för svar och alla goda råd!

Jag har köpt två 20l hinkar som jag hängt upp så att han kan dricka från hink istället för vattenkoppen och vattnet är lite ljummet.

Skall köpa loppfrön och testa. Har ännu inte hittat betfor här i Frankrike/Schweiz men skall se om jag inte kan lägga hans kraftfoder i blöt.

Tack!!!

Det kanske kan funka med någon sorts mash, finns ju en hel drös med sorter :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 000
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 666
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 357
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
541
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp