Kolik! (lååångt)

G

Gargamella

Mitt sto (8-årig hbl-dam) fick en koliksläng i lördagskväll. Vid insläpp ville hon bara rulla sig. Fick dock in henne, sen kom jag och tog ut henne direkt och gick och gick och gick... Tog in henne lite imellanåt och tillslut gjorde hon en "hög" som såg normal ut. Promenerade några vändor till. Sen verkade de ok. Tog bort allt foder. Hängde två vattenhinkar i boxen. Typ två timmar senare började hon krafsa och rullade i boxen. Ut och promenera. Gjorde en hög igen. Sen var jag där vid 01-tiden. Då var allt frid och fröjd, fast hon undrade verkligen varför hon inte fick ngn mat. Var där 7 sön morgon. Fortf ok. Hon fick lite betfor m olja samt 1/2 kg hö. Sen promenerade vi 30 min för säkerhets skull. Gjorde likaså i går kväll. Sen dess har allt verkat ok. Hon får endast betfor m olja och nu vanlig ranson hö.

Varför hände detta eg? Bytte foderstat helt för 6 veckor sedan (efter en lite för kort invänjningstid kanske, hon var lite prutig EN dag). Från krafft grund och sport till en blandning av Groov, Protein, Breed & Lusern (vårt hö innehåller knappt något protein...) Kan det betytt ngt?

Varför magknip nu när hon aldrig haft det förut??? Det kan inte vara ngt annat typ "sto"-problem? Ni kanske tycker jag gör en höna av en fjäder, men jag vill höra vad ni vet/tror och kanske lära mig ngt. Samt förebygga att det händer igen. (Tänk att man har en bebis på nästan 700 kg... ;) )

HJÄLP :bow:
 
Åh, så jobbigt. jag vet inte, men jag hade en shettis som gärna käka på trästaketet o i o med detta fick en släng av kolik.

Eller så har hon fått i sej nått från marken, om de kanske letar gräs o rötter?? Kanske har fått i sej nå olämpligt? Har ni sand i hagen, kan hon fått i sej det.
Om man har sandmarker eller lagt ut sand mot leran är det bra ge psylliumfrön, fick jag veta.

Jag har ett sto, jag haft i 4 år o hon har aldrig visat något sådant beteende, så jag tror inte...

Om det nu är till nån hjälp.....

Lena
 
Ett av mina ston hade också en släng av kolik härom natten, mindre kul (dessutom är hon dräktig, det blev en sömnlös natt :(). Min veterinär trodde på att hon fått i sig för mkt fruset gräs och det är inte bra. Detta har hänt en gång tidigare med ett av våra föl även då trodde vår veterinär att det berodde på fruset gräs. Våra hästar är ute större delen av dagen så när det är kallt och frost så är det svårt att undvika att de pillar i sig även det frusna gräset. Kanske det var det som hände med din häst, jag tror inte det hade med foderbytet att göra det skulle ha visat sig tidigare tror jag. Hoppas din häst mår bättre nu och att det går bra även i fortsättningen. :) :banana:
 
Under förutsättning att du inte minskat motionen osv de senaste dagarna borde fodret i sig inte behöva ge kolik. Det är ju 6 veckor sedan du bytte, och det borde vara tillräckligt, om hon nu får motion i relation till vilken typ och hur mycket foder hon får. Speciellt kraftfodret kan ju ge problem om det är för mycket i förhållande till motion.

Rent generellt så kan ju hästar få kolik i dom här tiderna av en så enkel sak som att marken är frusen och dom gnager i sig frusen jord o. dyl. Det är inte så ovanligt som man kanske kan tro.

Fundera om du gjort någon förändring, eller om hästen druckit lite osv. Kolik får dom ibland utan att man riktigt kan lista ut orsaken, i alla fall har det varit så många gånger med mina häster när dom haft kolik.
 
min ponny jag hade i 7 år hade kolik var och varannan dag.

det finns 100 olika orsaker till kolik.
nu när det inte finns så mkt gräs i hagen så kan det vara så att hästen fått i sej jord/sand.
annars kan det vara att gräset/rötterna var frysta av kylan och detta kan göra att magen reagerar. sen kan det även finnas bakterier i marken som den inte tål.
det kan även finnas örter som de äter nu när det inte finns mkt annat att äta i hagen.

min ponny tålde inte kall mat så när frosten kom fick hon stå inne tills den tinade. likadant var det med kraften och hösilaget som inte fick frysa.

det är bra att gå med dem och man ser ju när man måste ringa vet för kramplösande.
jag brukade iaf ge ett par kilo morötter och ett par liter fil med bakteriebalans. filen fick jag hälla i en ketchupflaska och sen spruta in det i munnen/halsen på henne. finns även mag- och tarmbalans att köpa på odal. det hade jag hemma och gav då och då.
 
det kan man göra om hästen fått kolik flera gånger men det är ju svårt att veta själva orsaken.
vet de som ger fil dagligen men jag skulle bara ge det då hästen är sjuk. får för mej att det ger bättre verkan då. jag är lite knasig...
men morötter är ju bra att ge dagligen.

sen kan man även ge physslis-frön (kommer ej ihåg hur det stavas) eller linfrön för det drar ju ut skit (sand mm) ur tarmarna och det smörjer även tarmväggarna.
 
Hon kan ha ätit något olämpligt i hagen eller vad som helst. Oftast vet man inte varför de får kolik..

Förebyggande kan du ge 1 dl olja. Du lägger iofs till en aning ren energi då men det ska inte påverka foderstaten sådär jättemycket (och jag kan korrigera det sen när jag räknar om åt dig *s*). Oljan hjälper till att smörja tarmarna en aning. (Inte som paraffinolja men parafinolja ska man inte experimentera så med på eget bevåg)

Att ge maten uppblött så hon får i sig lite mer vätska är också bra.

Mag-Tarmbalans vid alla foderbyten.

Linfrö är bra för magen med, och lätt att lägga in i din foderstat eftersom du som sgat har ett ganska högt proteinkompletteringsbehov och linfrö är högt i protein (dock ger man bara mycket små mängder)
 
Nämen hejsan! =)

Ngn speciell olja som är bättre än andra?
Hon får redan alltid nån liter vatten över maten... Mag-tarmbalans kanske jag borde givit när jag ändrade foderstaten, men nu är det ju en månad sen...

Ger man linfrö isf som det är lr ska man hålla på och koka vatten, ha det i blöt osv???

Tack för svar =)
 
Vilken olja som helst, rapsolja är billigast. Majsolja SÄGS vara bäst men det är marginella skillnader och gör ingen skillnad i så små doser.

Jag ska räkna in 1 dl olja i foderstaten när jag räknar om =)

Linfrö ska egentligen kokas och joxas med MEN Hippo gör linfröpellets. Kan de ges torra (de är så de nästan faller sönder av sig själv), och om man vill kan man blöta dem. Kostar drygt 100 kr för 10 kg, men man ger bara ett par hekto per dag. (mina hästar tycker de smakar urk förresten, men blandas det med övriga maten äter till och med kräsna fölet upp det *s*).

Sen kan man ge linfrökaka, den behöver inte heller blötas, men jag tycker Hippos linfröpellets är bäst.
 
Re: Kolik! Eller vad ÄR det?

Nu hade damen varit bra sen lördags kväll. Har sen dess bara ätit betfor och hö och verkat ok. Har skrittat henne. I förrgår kväll blandade jag lite groov i betforn. I går morse samt em fick hon liiite groov och liiite lusern + betfor. Knappt 2 h efter em-maten fick hon magknip igen!!! Hon har dock hela tiden bajsat som hon ska och det ser normalt ut, magen låter & kurrar. Promenerade henne 20 min och sen var det bra resten av kvällen, ok vid midnatt och ok i morse... Kan det vara att hon inte tål lusern? Hon har ätit det ca en månad. Hon äter även krafft-pellets, vilket hon gjort hela sitt liv (tidigare grund & sport, nu groov, breed & lite protein -vi har dåligt hö)

Hon är i övrigt som vanligt, ser inte sjuk ut (förutom just när det kniper såklart), dricker bra, har aptit (förutom just när det kniper....) Tempen normal.

Ngn som varit med om ngt liknande???
 
Re: Kolik! Eller vad ÄR det?

Glömde: Ngn som vet om lusern kan ge reaktioner...? kan väl allt om man är känslig för just det... Men specviellt för lusern...
 
Re: Kolik! Eller vad ÄR det?

De hästar som inte tål lucern brukar få hudutslag (felaktigt benämnt proteinknölar). Aldrig hört någon som fått kolik av det i formen hackat strå iaf.

Jag skulle kolla magen på henne om det fortsätter, iom att hon gått ner, och iom att hon ändå ätit "nya" foderstaten såpass "länge" innan hon fick problem.

Och du, glömde skriva det i mailet, men börja ge henne magtarmbalans nu, går att köpa på Odal.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 701
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 632
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 429
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp