Johannasvenssonnnn

Trådstartare
Min häst har fått kolik, de upptäcktes imorse... hon vägrar att gå på transporten och finns ingen veterinär som kan komma förens några timmar. Vad skulle ni gjort?
 
Är hästen så dålig att den måste iväg så jag hade rent ut sagt lyft på hästen. Få tag i starka vänner som kan hjälpa till.

Bor ni gränsen mellan 2 distrikt hade jag ringt grann distriktet.
 
Är hästen så dålig att den måste iväg så jag hade rent ut sagt lyft på hästen. Få tag i starka vänner som kan hjälpa till.

Bor ni gränsen mellan 2 distrikt hade jag ringt grann distriktet.
Kliniken i min kommun har även ute verksamhet, har du kollat det?:)
 
Jag hade backat släpet intill stalldörren. Om jag verkligen verkligen inte kunde få hästen på transporten ändå, och inte fick tag på hjälp, så hade jag ringt djurambulansen om möjligheten finns (ibland täcks det av försäkringen). (Där jag bor vet jag inte ens om nån som hyr ut lastbil. Finns det så lär det vara ca 5-6mil bort och jag hade inte vågat lämna hästen i nästan två timmar..)

Om det enda alternativet är att stanna hemma, så hade jag tagit bort fodret och hållit benkoll på hästen. Promenerat regelbundet, ofta, och sett till att hålla hästen på benen. Och ringt, som en galning, till varenda veterinär i någorlunda närheten.
Om hästen i väntan på veterinär blivit riktigt riktigt dålig och hjälp fortfarande vore utom räckhåll, hade jag nog ringt nödslakt (alternativt nån som känner nån med bössa och licens..).
 
Min häst har fått kolik, de upptäcktes imorse... hon vägrar att gå på transporten och finns ingen veterinär som kan komma förens några timmar. Vad skulle ni gjort?
Finn det ingen jourvet? Distriktsvet?

I övrigt bror det ju på hur dålig den är om man vågar vänta eller hur man måste göra.
Att få råd via telefon av veterinär finns ju alltid om man själv inte riktigt vet.
 
Hoppas att allt har gått bra! Tips inför framtiden är att alltid vara beredd på att en sådan situation kan uppkomma. Att veta exakt vilka veterinärer man kan få ut till stallet snabbt samt att lastträna, så att det går att få på hästen om det kniper.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 400
Senast: Efwa
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 571
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp