M

mai

Är det här man frågar om skukdomar, annars flytta tråden rätt ta inte bort den snälla.
Hur vet jag om hästen har kolik och om on har det hur får jag bort det så hon inte utvecklar fång?
 
kolik har hästen då den kan vara hängig, inte vilja röra sig. lyssna mot buken med örat och är det tyst så kan det vara på väg att bli kolik... motionera då hästen. SKRITT för hand, tills magen bubblar och låter igen (ska alltid låta) vad jag vet så utvecklas inte fång ur kolik. fång får hästar (oftast ponnyer, islänningar) som får för mycket mat och för lite motion.... Lycka till :rofl:
 
Tack, men hon kan utveckla fång för hon rids aldrig och äter jämt ägaren har inte tid dom ska sälja henne om dom inte får en medryttare och jag ska ringa till dom men hennes förra medryttare som nu har egen häst trodde hon hade kolik men ja kollade idag och hon verkade m å bra men jag vet inte.
om jag blir medryttare på henne så är det gratis och jag får rida när jag vill så hon blir som min bara gratis
 
vad kul för dig.. vad är det för häst? dra ner på maten och hör med ägarna om de verkligen tänkt på det... :)
 
vilket stall står hästen i? jag bor i haninge och kanske vet vam det är... :)
 
shettisar har ju en förmåga att bli längre på bredden än på höjden :p :p :devil:... de kan äte ca 1 - 1.5kg hö per 100kg kroppsvikt och sen behöver de inte så mycket mer... kanske lite halöm för mättnadskänsla... :)
 
Kolik är egentligen ett samlingsnamn på alla sjukdomar som ger hästen ont i magen. Synptomen är oftast att hästen blir hängig, svettig, rullar sig, tittar mot magen osv. Det man själv kan göra är att promenera med hästen, men om inte koliken släpper inom en timme eller är kraftig bör man ABSOLUT kontakta veterinär på stört!

Fång (som är en hovsjukdom) orsakas ju oxå av felaktig utfodring, men är annars inte besläktat med kolik. Det är alltså inte så att hästen får kolik som sedan utvecklas till fång. Däremot finns ju risken för båda dessa sjukdomar om hästen fodras felaktigt.

Be någon hästkunnig vuxen som du har förtroende för om hjälp! Din ridlärare, kanske?

Lycka till!
 
Tack å mycke, ska ner till henne vid 12 idag så jag ska kolla allt ni sagt de e så att hon har inte kolik men hon börjar få för när mi kompis klappa henne på magen försökte hon hugga men när ja kolla va hon helt lugn.
 
Det är ju mycket möjligt att hon helt enkelt var kittlig på magen och inte tyckte om att bli klappad där, bara. Kolik är ingen långdragen sjukdom som hästen har i vecka ut o vecka in, utan ett mer akut tillstånd.

Prata med någon hästkunnig vuxen och lycka till!
 
Hej!

När en häst får kolik, ja du märker det då den vägrar att äta, ligger bara ner...de behöver abslout inte titta mot magen och rulla sig...det gjorde inte vår när han fick sina kolikanfall...

Som sagt , ut och gå tills de får avföring. Man kan åxo spruta i matolja( eller parafinolja) i munnen på hästen. Dår får man vara två som hjälps åt, den ena håller den andra sprutar.

Och om hästen nu skulle får kolik ofta, så kan det bero på bandmasken....så avmaska rätt så slipper ni bekymmer...

( Idag hade han kolik igen, men det gick över så fort han skrittades igång)
Vi lämnade träckprov, och det påvisades bandmask och de kan verkligen göra skada.

Sam
 
Kittlig e hon inte och idag mådde hon bra för de lät i magen på henne, hon kanske bara hede ätit lite för mycke lr helt enkelt va på dåligt humör den dan, tack allihopa!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: nexxa
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Roheryn
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 242
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
1 968
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp