Bukefalos 28 år!

Kollegor som dött i corona

MissFideli

Trådstartare
Efter att media idag gått ut med att flera SL-busschaufförer dött i corona, blev det en diskussion i huruvida man anser att arbetsgivaren ska informera eller ej.
Vi har ju ett utsatt yrke förvisso, men man kan troligen inte säga säkert att det är via jobbet smittan kommit.
Så jag vet inte...
Andra dödsfall går min arbetsgivare alltid ut med till oss om närstående samtyckt.

Vad tycker ni? Skulle ni vilja veta?

Edit: menar förstås inte att man måste gå ut med personens namn, utan bara att nån avlidit.
 
På min arbetsplats är det en väldig ”icke-sekretess” om vem som blivit smittad, möjligen har personerna själva sagt att det är okej men jag tycker mest det känns som ”skvaller”... jobbar på sjukhus :meh:

OBS! Det gäller alltså inte patienter utan bland personalen.
 
Jag jobbar på ett väldigt stort företag med flera tusen på samma kontor. Det känns oundvikligt att intr flera kommer dö, rent statistiskt, och för mig är det inte relevant information. Om någon i arbetslaget dör blir et ju en helt annan sak, men för mig är inte arbetsgivaren/platsen en nämnvärd smittrisk. Som busschaufför eller annat utsatt yrke kan jag definitivt se ett intresse för att veta hur bilden ser ut så tt att riskbedömningar kan göras
 
Jag jobbar på ett väldigt stort företag med flera tusen på samma kontor. Det känns oundvikligt att intr flera kommer dö, rent statistiskt, och för mig är det inte relevant information. Om någon i arbetslaget dör blir et ju en helt annan sak, men för mig är inte arbetsgivaren/platsen en nämnvärd smittrisk. Som busschaufför eller annat utsatt yrke kan jag definitivt se ett intresse för att veta hur bilden ser ut så tt att riskbedömningar kan göras

Ja, absolut! Men den görs ju oavsett om vi andra får informationen om dödsfallet/fallen.

Personligen så vill jag gärna veta, även om jag inte tillhör nån riskgrupp. Men samtidigt vill man ju inte ha en hysteri på arbetsplatsen.
 
Jag förstår nog inte riktigt om det inte är kopplat till jobbet ser jag ingen anledning till att veta hur många anställda som dör (i en så stor organisation). De som avlider som man känner i arbetet blir ju ju givetvis informerade om och har minnesstund och så. Men att gå ut till alla med att någon dött verkar ju lite märkligt?
 
Jag tycker nog att det är självklart att man ska man meddela och hedra en kollega som har gått bort - givet att inte anhöriga tycker annorlunda. Däremot är dödsorsaken inte av vikt, så det tycker jag nog är fel att gå ut med. På min arbetsplats flaggas det på halv stång och så skickas det ett meddelande om för vem som det flaggas för.
 
Jag förstår nog inte riktigt om det inte är kopplat till jobbet ser jag ingen anledning till att veta hur många anställda som dör (i en så stor organisation). De som avlider som man känner i arbetet blir ju ju givetvis informerade om och har minnesstund och så. Men att gå ut till alla med att någon dött verkar ju lite märkligt?

I coronatider vet vi ju inte om det är kopplat till jobbet?
Vi blir alla informerade om en kollega avlidit, inte bara de som kände personen.
 
Jag tycker nog att det är självklart att man ska man meddela och hedra en kollega som har gått bort - givet att inte anhöriga tycker annorlunda. Däremot är dödsorsaken inte av vikt, så det tycker jag nog är fel att gå ut med. På min arbetsplats flaggas det på halv stång och så skickas det ett meddelande om för vem som det flaggas för.

Även om dödsfallet kan vara arbetsrelaterat och av vikt för andras säkerhet?
 
Tycker det räcker med hur många som smittats så personerna som är i riskgruppen har möjligt att ta ut komp/ semester eller liknande. Företaget får inte gå ut med vem det gäller.
 
Även om dödsfallet kan vara arbetsrelaterat och av vikt för andras säkerhet?
Det är en fråga jag inte riktigt kan relatera till.

Jag förutsätter att arbetsmiljön är anpassad efter kraven för smittskydd i den här situationen?
Att människor dör i en sjukdom som finns allmänt spridd i samhället är inte förvånande. Det går väl knappast att bevisa att det skulle vara en arbetskada?
 
Det är en fråga jag inte riktigt kan relatera till.

Jag förutsätter att arbetsmiljön är anpassad efter kraven för smittskydd i den här situationen?
Att människor dör i en sjukdom som finns allmänt spridd i samhället är inte förvånande. Det går väl knappast att bevisa att det skulle vara en arbetskada?

I dagsläget finns inga krav på smittskydd, så njä. Arbetsmiljön är anpassad på dom ställen där huvudmannen godkänt anpassningen eftersom den enda anpassning som finns möjlig resulterar i miljonförluster.

Eftersom det heller inte går att bevisa att det inte är en arbetsskada, så tycker jag inte alls det är konstigt att folk är oroliga för att smittas på jobbet.
 
Vi är färre än 15 personer så skulle vara svårt att dölja om någon avled. Sen tillhör vi en stor koncern men där meddelas det självklart inte varken mellan eller inom de olika företagen.
 
Ja, absolut! Men den görs ju oavsett om vi andra får informationen om dödsfallet/fallen.

Personligen så vill jag gärna veta, även om jag inte tillhör nån riskgrupp. Men samtidigt vill man ju inte ha en hysteri på arbetsplatsen.
Att veta för att kunna göra en vettig riskbedömning är inte hysteri - och en vettig riskbedömning är alltid personlig. Är en arbetsplats väldigt överrepresenterad är det bra att veta - då ska riskgrupper sluta arbeta där och alla ska fundera på hur riskerna kan minskas. Jag har svårt att se hur man kan förlora mer på öppenhet än att folk tror att något mörkats.

Jag vill också veta för jag bryr mig om vad som händer mina kollegor och vilka förhållanden vi arbetar under.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp