Komma i kontakt med Dietist

TheRedLightning

Trådstartare
”Du behöver energi och näring för att leva, växa och må bra. Det är mat och dryck som ger dig det. Du behöver äta för att kroppen ska funka, för att du ska kunna röra på dig och hålla dig frisk. Du behöver också mat för att kunna tänka, koncentrera dig och lära dig saker. Utan energi och näring kan till exempel inte hjärtat, hjärnan, tarmarna och lungorna fungera.”

Läser jag ovanstående så känner jag mig väldigt misslyckad. 😔
Funderar på att söka kontakt med en dietist, men vet inte om jag kan komma i kontakt med en hur som helst. Sist jag hade kontakt med en var det någon remiss och då var det en annan anledning än den jag vill söka för nu. Känner mig väldigt lost.
Vet knappt i vilken ände jag ska börja.
 
@TheRedLightning

Inte behöver du känna dig misslyckad för att din kost kanske inte fungerar. Jag tror vi är väldigt många som inte äter optimalt men det gör inte att man ska känna sig misslyckad. Din kost är inte kopplad till ditt värde :)

Att ta kontakt med dietist är däremot bra om man vill ha hjälp, det bör din vårdcentral kunna bistå med.
 
Jag har haft bra hjälp av dietist. Har räckt med något enstaka samtal för att få hjälp med att hitta rätt (och få pepp). Jag fick kontakt via bvc eftersom jag ammade. Men jag håller med övriga, hör om det finns någon på närmaste vårdcentral, det är inte ens säkert att du behöver remiss (och i så fall kan du kanske skriva en s k egenremiss).
 
Tror alla VC ska kunna ge dietist.
Dock kan det vara så att de inte har en egen på heltid, utan samlar ihop patienterna och har någon på plats då och då, eller skickar en vidare till någon som de samarbetar med. Men det får du reda på om du ringer dem.
 
Vet inte om VC här har kvar dietisten som jag gick hos för några år sedan. Får väl ringa och höra med dom, känns som om det är bättre att gå dit än att försöka hitta råd/hjälp över nätet då informationen på nätet är så spretig så jag varken vet ut eller in.
 
Vet inte om VC här har kvar dietisten som jag gick hos för några år sedan. Får väl ringa och höra med dom, känns som om det är bättre att gå dit än att försöka hitta råd/hjälp över nätet då informationen på nätet är så spretig så jag varken vet ut eller in.

Ja, ring VC och fråga. Finns mycket bra info på nätet men det är svårt att sålla tycker jag om det är ett ämne där jag själv inte har koll sen innan.
 
Vet inte om VC här har kvar dietisten som jag gick hos för några år sedan. Får väl ringa och höra med dom, känns som om det är bättre att gå dit än att försöka hitta råd/hjälp över nätet då informationen på nätet är så spretig så jag varken vet ut eller in.

Har du orkat ringa? :)
 
Du får gärna skicka PM.
Inte utbildad Dietist men jobbat med produktutveckling måltidslösningar till Livsmedels Industrin i 30 år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 633
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har vi åkt till en stuga som vi ska vara i en vecka. Eller det är väl ett hus ingen stuga men iallafall. Men ja det är väldigt...
Svar
11
· Visningar
951
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Sasse
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp