Komma igång med träning

Anacondas

Trådstartare
Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning.
Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång med det igen. Jag behöver hjälp med att lägga upp en bra träningsplan, framförallt en plan för att komma igång.

Motivationen till att träna är att rent allmänt må bättre samt att träna sånt som kommer till nytta för att bli en bättre ryttare. Konditionen behöver också förbättras. Jag har inget som hindrar mig från att träna flera gånger i veckan (förutom min egen lathet)
Någon PT har jag inte råd med i dagsläget.

Jag använder mig gärna av appar på telefonen för att se hur övning jag är osäker på ska utföras. Jag har kollat på c25k för konditionen och kollat på fmtk och styrkeprogrammet för hur man gör övningar.

När jag tränade aktivt förut gick jag på olika pass (core,yoga, box m.m.) vilket jag tyckte var kul (men gymmet i stan där jag bor har pass när jag jobbar så att gå på pass fungerar inte numera)

Jag tränar helst utan maskin (men cykel, crosstrainer och löpband går bra) Då kan jag träna var som helst och slipper känna mig stressad av att någon väntar på maskinen jag använder och jag slipper känna mig osäker på hur maskinen fungerar.

Hur ofta bör man träna? Hur lägger man upp ett träningsprogram?
Jag tror jag behöver ett färdigt träningsprogram och struktur som jag kan följa för att komma igång. Annars blir jag osäker på vad som är bra och hur ofta m.m.

Jag tror att jag behöver en plan för
  • att veta när (ex. träna 3 gånger/vecka)
  • vad jag ska träna (t.ex. övning x,y,z varje gång eller övning abc dag 1, övning dfg dag2 osv.)
  • hur jag ska göra (t.ex. repetera övning Z visst antal många gånger, öka antalet efter x antal veckor)

Finns det några färdig program på nätet (eller i app eller bok) eller någon som vill ge mig förslag på hur jag kan lägga upp träningen för att komma igång?
 
Mitt tips är alltid att gå ut lugnt, hellre träna en gång i veckan och få in rutin på det än att rivstarta med 5 pass första veckan och sen lägga av.

Det finns massor av kom igång-program, det beror lite på vad du vill ha för slags träning. Vill du springa? Styrketräna? Både och/kombination? Vill du träna hemma eller på gym, kanske både och?
 
Tack för ditt tips, det låter ju väldigt klokt att gå ut lugnt och att det blir rutin än att rivstarta.

Jag vill komma igång med både kondition och balans och styrka.
Gärna konditionsträning på annat sätt än löpning. Jag har en tendens att springa fortare än jag borde = blir helt slut = tycker det är tråkigt.

Har du tips på var nätet man kan hitta bra kom igång program?

Jag vill kombinera träna på gym och träna hemma. I alla fall att om energin inte räcker till att ta mig till gymmet så går det att göra övningarna hemma istället.
 
Jag har börjat med promenader, först lugna och sedan i lite mer raskt tempo, även lite powerwalk med stavar. Cykling är bra för konditionen också, gå i skogen på stigar där man får lyfta på benen är också givande.
 
Tack för ditt tips, det låter ju väldigt klokt att gå ut lugnt och att det blir rutin än att rivstarta.

Jag vill komma igång med både kondition och balans och styrka.
Gärna konditionsträning på annat sätt än löpning. Jag har en tendens att springa fortare än jag borde = blir helt slut = tycker det är tråkigt.

Har du tips på var nätet man kan hitta bra kom igång program?

Jag vill kombinera träna på gym och träna hemma. I alla fall att om energin inte räcker till att ta mig till gymmet så går det att göra övningarna hemma istället.
En bra grej med att använda löpappar, det finns ju flera, jag använder Nikes, är att man ser hur många min man kör på en km. Dvs du kan ju då bestämma dig för ett lugnt tempo såsom 11 min per km t ex och följa det på din app så du vet hur fort eller sakta du ska springa.
Jag rekommenderar att du blandar kondition och styrka, i början kan du ju köra ett styrkepass i veckan och ett konditionspass. Börja försiktigt för att bygga upp, t ex ett löp eller cykelpass på 20 min.
 
När jag förut en gång bestämde mig för att börja löpträna så gjorde jag väl delvis vad det sägs att man inte ska göra, för att det fungerade bäst för mig.

Jag bestämde mig för att löpträna varannan dag. Anledningen var enkel. Det var lätt att komma ihåg och inte råka skjuta på det. Med 2-3 dagar i veckan kan jag lätt tänka "Äh, en dag till gör det inget om jag väntar..." men ska jag köra varannan dag så tänker jag "Tränade jag igår? Ja. Då gör jag det inte idag. Tränade jag igår? Nej. Ok, då tränar jag!". Men, jag la allt på en väldigt låg nivå. Trots att jag var van vid långa hundpromenader så började jag med att jogga ca 500 meter per gång. Först lite promenad för att värma upp (och komma till en fin liten grusväg), sedan joggade jag 500 meter och så gick jag hem igen. That's it. Efter ett tag hade jag fått rutin på det och allt kändes väldigt enkelt. Då förlängde jag rundan. När den nya kändes enkel så förlängde jag den osv.

Likadant har jag gjort på gymmet. Jag har tänkt att all träning är bra träning, gått dit så ofta jag kunnat och då hållit på 20-30 minuter. Då har jag fått in vanan, inte kunnat skylla på att det tar för lång tid osv. Allt eftersom det blivit lättare så har jag ökat träningsmängden.
 
Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning.
Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång med det igen. Jag behöver hjälp med att lägga upp en bra träningsplan, framförallt en plan för att komma igång.

Motivationen till att träna är att rent allmänt må bättre samt att träna sånt som kommer till nytta för att bli en bättre ryttare. Konditionen behöver också förbättras. Jag har inget som hindrar mig från att träna flera gånger i veckan (förutom min egen lathet)
Någon PT har jag inte råd med i dagsläget.

Jag använder mig gärna av appar på telefonen för att se hur övning jag är osäker på ska utföras. Jag har kollat på c25k för konditionen och kollat på fmtk och styrkeprogrammet för hur man gör övningar.

När jag tränade aktivt förut gick jag på olika pass (core,yoga, box m.m.) vilket jag tyckte var kul (men gymmet i stan där jag bor har pass när jag jobbar så att gå på pass fungerar inte numera)

Jag tränar helst utan maskin (men cykel, crosstrainer och löpband går bra) Då kan jag träna var som helst och slipper känna mig stressad av att någon väntar på maskinen jag använder och jag slipper känna mig osäker på hur maskinen fungerar.

Hur ofta bör man träna? Hur lägger man upp ett träningsprogram?
Jag tror jag behöver ett färdigt träningsprogram och struktur som jag kan följa för att komma igång. Annars blir jag osäker på vad som är bra och hur ofta m.m.

Jag tror att jag behöver en plan för
  • att veta när (ex. träna 3 gånger/vecka)
  • vad jag ska träna (t.ex. övning x,y,z varje gång eller övning abc dag 1, övning dfg dag2 osv.)
  • hur jag ska göra (t.ex. repetera övning Z visst antal många gånger, öka antalet efter x antal veckor)

Finns det några färdig program på nätet (eller i app eller bok) eller någon som vill ge mig förslag på hur jag kan lägga upp träningen för att komma igång?
Jag har kört 30-dagarsutmaningen i appen 7 minuter ( 7minutes) då börjar träningen väldigt enkelt och sen blir det tuffare ju längre man kommer i träningsprogrammet. I den appen finns också träningsprogram för olika delar av kroppen och stretchprogram. Man kör med kroppen som motstånd till någon övning har jag behövt en stol men det har man ju hemma. Kan också vara skönt att ha ett underlag till stretch som man kan hitta i sportaffär men går lika bra att lägga en filt eller liknande på golvet. 30-dagarsutmaningen finns i 3 olika nivåer lätt, mellan och intensiv. Sen cyklar jag mycket på sommaren med.
 
När jag förut en gång bestämde mig för att börja löpträna så gjorde jag väl delvis vad det sägs att man inte ska göra, för att det fungerade bäst för mig.

Jag bestämde mig för att löpträna varannan dag. Anledningen var enkel. Det var lätt att komma ihåg och inte råka skjuta på det. Med 2-3 dagar i veckan kan jag lätt tänka "Äh, en dag till gör det inget om jag väntar..." men ska jag köra varannan dag så tänker jag "Tränade jag igår? Ja. Då gör jag det inte idag. Tränade jag igår? Nej. Ok, då tränar jag!". Men, jag la allt på en väldigt låg nivå. Trots att jag var van vid långa hundpromenader så började jag med att jogga ca 500 meter per gång. Först lite promenad för att värma upp (och komma till en fin liten grusväg), sedan joggade jag 500 meter och så gick jag hem igen. That's it. Efter ett tag hade jag fått rutin på det och allt kändes väldigt enkelt. Då förlängde jag rundan. När den nya kändes enkel så förlängde jag den osv.

Likadant har jag gjort på gymmet. Jag har tänkt att all träning är bra träning, gått dit så ofta jag kunnat och då hållit på 20-30 minuter. Då har jag fått in vanan, inte kunnat skylla på att det tar för lång tid osv. Allt eftersom det blivit lättare så har jag ökat träningsmängden.
Det där är så bra, man ska tänka på träning som tandborstning, det är bara att göra gärna bara 10-20 min i början! Såklart att jag inte är peppad varje pass på gymmet, men det är bara att göra det. Dessutom är det så att träning ger som bäst resultat när man är trött och sliten så det är inget hinder för att hoppa träningen utan snarare tvärtom.
För min egen del är små mål morötter, jag vet att jag måste styrketräna om jag ska kunna ägna mig åt min stora passion, löpning så därför gör jag det. Och då brukar jag springa små löplopp för att ytterligare få motivation.
 
Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning.
Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång med det igen. Jag behöver hjälp med att lägga upp en bra träningsplan, framförallt en plan för att komma igång.

Motivationen till att träna är att rent allmänt må bättre samt att träna sånt som kommer till nytta för att bli en bättre ryttare. Konditionen behöver också förbättras. Jag har inget som hindrar mig från att träna flera gånger i veckan (förutom min egen lathet)
Någon PT har jag inte råd med i dagsläget.

Jag använder mig gärna av appar på telefonen för att se hur övning jag är osäker på ska utföras. Jag har kollat på c25k för konditionen och kollat på fmtk och styrkeprogrammet för hur man gör övningar.

När jag tränade aktivt förut gick jag på olika pass (core,yoga, box m.m.) vilket jag tyckte var kul (men gymmet i stan där jag bor har pass när jag jobbar så att gå på pass fungerar inte numera)

Jag tränar helst utan maskin (men cykel, crosstrainer och löpband går bra) Då kan jag träna var som helst och slipper känna mig stressad av att någon väntar på maskinen jag använder och jag slipper känna mig osäker på hur maskinen fungerar.

Hur ofta bör man träna? Hur lägger man upp ett träningsprogram?
Jag tror jag behöver ett färdigt träningsprogram och struktur som jag kan följa för att komma igång. Annars blir jag osäker på vad som är bra och hur ofta m.m.

Jag tror att jag behöver en plan för
  • att veta när (ex. träna 3 gånger/vecka)
  • vad jag ska träna (t.ex. övning x,y,z varje gång eller övning abc dag 1, övning dfg dag2 osv.)
  • hur jag ska göra (t.ex. repetera övning Z visst antal många gånger, öka antalet efter x antal veckor)

Finns det några färdig program på nätet (eller i app eller bok) eller någon som vill ge mig förslag på hur jag kan lägga upp träningen för att komma igång?

Jag började med just c25k när jag började löpträna och det funkade super för mig! Jag gick från att knappt orka springa några hundra meter till att springa en mil och dessutom kunna bättra på tiden rejält på några månader (körde fortsättningen 10k efter att ha klarat c25k). Och det var kul! Sprang typ 1-4 gånger i veckan, beroende på hur det såg ut i övrigt. Gjorde upp en plan för vilka dagar jag skulle springa varje vecka, sen bytte jag bara om och gick ut de dagarna även om det ibland kändes motigt för när men väl kom ut brukade det kännas bra :) jag hade någon slags överenskommelse med mig själv om att det var okej att ta en lugn runda om jag var trött, men inte hoppa över löpningen helt.

Jag kompletterade löpningen med lite core/funktionell träning på jobbet någon dag i veckan (får träna en timme/vecka på arbetstid och kan även träna på lunchen, så jag tränade med kollegor som har gått på mycket pass och kan mycket övningar).

Dessutom tror jag att vardagsmotion inte är att underskatta. Vill kidsen rida en timme på shettisen? Absolut, det blir en bra promenad. Kan jag tvinga med mannen på en vandring i helgen?? Kul :):devil: behöver vi gräva dränering i trädgården? Perfekt, ge mig en spade, här behövs ingen maskin! :D

Nu är jag höggravid så har lagt ner löpningen men kommer absolut börja om med c25k igen så fort jag känner mig bra i kroppen igen. Tills dess kör jag vidare med lite core/styrka som jag fortsatt med fast lite lugnt hela graviditeten och såklart vardagsmotion i olika former :)
 
Jag började också med c25k när jag började springa för ett par år sedsn. Det funkade toppen för mig. När jag nu drar igång igen efter ett längre uppehåll använder jag inte appen, men ett eget upplägg som är på ungefär samma sätt. Nu bestämde jag mig för att springa en viss distans, gå en viss distans och upprepa tills jag tagit mig runt den runda jag bestämt. Och upprepa detta tre gånger innan jag förlängde de distanser jag springer och kortar de jag går. Nu springer jag hela vägen och förlänger rundan istället. Detta funkar bra för mig den här gången.

Men det viktiga för mig har varit att i förhand bestämma vilka dagar jag ska ge mig ut, annars är jag expert på att skjuta upp det. Just nu kör jag löpning två dagar i rad och vila, eller annan träning, den tredje dagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Seaside
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 843
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 352
Fritid Det här är en spinoff på en sak jag läste här och som hänger ihop med något jag själv brottas lite med. Jag har en dröm, ett...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 794
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp