Bukefalos 28 år!

Kommer det alltid att vara såhär??

1. Du kommer just från sommarlov - allt som har med skolan att göra känns som en uppförsbacke (för alla inblandade)

2. Första terminen på gymnasiet är troligen garanterat på ett visst sätt för att få folk med kalla fötter att hoppa av så att de som verkligen ville gå där får komma in sent

3. Det är likabra du lär dig det nu för det är likadant på högskola/universitet

4. Gör det du kan göra eller det du verkligen måste ha toppbetyg i - failar du på något kan du alltid läsa upp det på folkhögskola/komvux i efterhand
 
Nu gick jag ju iofs ut för 5 år sen (hjälp :O) men vi hade inga läxor alls, utan hade uppdrag där alla ämnen var inbakade, hann vi inte klart på skolan så fick vi ju såklart ta hem och jobba men för ett G så kunde man slappa bort någon/några dagar utan att de gjorde något.
 
Har nu läst igenom alla era svar. Lärarna pratar mycket om studieteknik och hur man ska lägga upp pluggandet smart. Jag har tagit åt mig och tänkt på allt de sagt vilket har gjort mitt pluggande bättre. Det som jag tycker är jobbigast är att på måndagen kanske jag får en läxa i fysik, till exempel en inlämningsuppgift som består av ett antal frågor som man ska svara på utförligt och en lite större uppgift. Samma dag har jag också kemi och får då en liknande uppgift i läxa att göra klart till nästa lektion precis som med fysiken. Har man otur har man det till dagen efter + matteläxa (som vi har varje dag) och en-två läxor till. Vi lämnar alltså in en uppgift på en lektion och direkt får vi en ny uppgift att göra klart till nästa lektion. Och detta är något de anser att man ska göra efter skoltid. Detta gör att det känns lite tajt med tid eftersom man går rätt länge och kommer hem senare på eftermiddagen. Men jag får fortsätta att kämpa på och hoppas att man vänjer sig.

Intressant att läsa hur ni andra haft det.
 
Har nu läst igenom alla era svar. Lärarna pratar mycket om studieteknik och hur man ska lägga upp pluggandet smart. Jag har tagit åt mig och tänkt på allt de sagt vilket har gjort mitt pluggande bättre. Det som jag tycker är jobbigast är att på måndagen kanske jag får en läxa i fysik, till exempel en inlämningsuppgift som består av ett antal frågor som man ska svara på utförligt och en lite större uppgift. Samma dag har jag också kemi och får då en liknande uppgift i läxa att göra klart till nästa lektion precis som med fysiken. Har man otur har man det till dagen efter + matteläxa (som vi har varje dag) och en-två läxor till. Vi lämnar alltså in en uppgift på en lektion och direkt får vi en ny uppgift att göra klart till nästa lektion. Och detta är något de anser att man ska göra efter skoltid. Detta gör att det känns lite tajt med tid eftersom man går rätt länge och kommer hem senare på eftermiddagen. Men jag får fortsätta att kämpa på och hoppas att man vänjer sig.

Intressant att läsa hur ni andra haft det.

Jag kommer ihåg att när jag gick gymnasiet, så pratade vi med lärarna om just sådant. Det fick dem inte att dra ner på mängden läxor MEN det fick dem att sprida ut det bättre så att vi inte fick 10 läxor som skulle vara klara på två dagar och sedan inget alls. Istället blev det alltså så att vi alltid hade någon läxa, men då hann vi lägga lite tid på det efter skolan och sedan kunde vi vara i stallet, umgås med vänner, träna eller vad vi nu kände för innan det var sovdags. Riktigt bra faktiskt och lärarna uppskattade att vi förklarade hur de kunde hjälpa oss att klara av kurserna.
 
Vi lämnar alltså in en uppgift på en lektion och direkt får vi en ny uppgift att göra klart till nästa lektion. Och detta är något de anser att man ska göra efter skoltid. Detta gör att det känns lite tajt med tid eftersom man går rätt länge och kommer hem senare på eftermiddagen. Men jag får fortsätta att kämpa på och hoppas att man vänjer sig.

En sak är väl att inse att det förväntas att man ska lägga mer tid utanför skolan. I högskolan sen är det ännu mer hemarbete, och att ha skaffat en bra rutin för det är guld värt. Lägger du 40 h/vecka på skolan så ska du klara dig hyfsat (undantaget vissa skolor som räknar med 60 h/vecka men kortare termin).

Sen är frågan hur lång tid de där hemuppgifterna förväntas tas? Ta tiden (effektivt arbete) för lite olika personer, och ta med det som exempel till lärarna för att få hjälp med planeringen. Vissa jobbar snabbare, andra långsammare. Ofta är det så att man gör det onödigt svårt för sig, och då springer tiden iväg... Blir det verkligen så att klassen måste lägga 10h/dag för att klara sig, då har ni bra argument på fötterna för att kräva bättre planering.

Själv tycker jag att pluggtiden ofta överskattas enormt om man inte faktiskt mäter den. 8 h effektiv tid känns inte sällan som 14.
 
Vi hade ca 3 läxor per vecka, ibland mer och ibland mindre. Då jag och flera andra pendlade och hade lång väg (1½timme enkel resa) så drogs det ner på läxorna för att underlätta. Tror också på att prata med lärare om det känns jobbigt och för mycket.
 
Jag har inget minne av att jag hade jättemycket läxor, utan det var på proven man skulle prestera. Visst vi hade några inlämningsuppgifter med. Men jag pluggade nästan inget extra alls på gymnasiet, men då har jag hyfsat lätt för mig och gick naturprogrammet med naturvetenskaplig inriktning. I matten tex så hur mycket man än pluggar kommer man aldrig hinna med alla uppgifter utan man får prioritera.
 
Det är tufft att plugga, och vi klarar det bra. När jag gjorde praktik i gymnasieskola var det tyvärr ganska vanligt med elever som hade problem med stress. En del var såpass stressade att de var sjukskrivna längre perioder pga fysiska stressymptom.

För en del är det inte bara en fråga om att bita ihop, en del biter ihop och kämpar tills kroppen inte orkar mer.

Fruktansvärt tragiskt, och än mer tragiskt att många vuxna inte tar detta på allvar förrän de ligger på sjukhus.

Självklart ska man kämpa, men inte till vilket pris som helst.
 
vist blir det mycket tuffare på gymnasiet, blir lite av en chock.

men vi hade så att lärarna fick vara ute i god tid och skriva in i en lista när dom ville lägga proven.. och vi fick max ha 2 per vecka.
 
Jag kommer ihåg att när jag gick gymnasiet, så pratade vi med lärarna om just sådant. Det fick dem inte att dra ner på mängden läxor MEN det fick dem att sprida ut det bättre så att vi inte fick 10 läxor som skulle vara klara på två dagar och sedan inget alls. Istället blev det alltså så att vi alltid hade någon läxa, men då hann vi lägga lite tid på det efter skolan och sedan kunde vi vara i stallet, umgås med vänner, träna eller vad vi nu kände för innan det var sovdags. Riktigt bra faktiskt och lärarna uppskattade att vi förklarade hur de kunde hjälpa oss att klara av kurserna.
Sådär gjorde vi med och fick liknande resultat. Det gäller dock att förklara och inte gnälla då gnället, åtminstone hos mina lärare, gjorde att de fick taggarna ut och tyckte att det är så det är på gymnasiet, basta. När vi bara bad om mer tid (någon dag eller så) pga andra läxor gick det bättre.

Förstår att det är hårt. Jag gick natur och läste mycket som inte var min grej så att säga. Tufft bitvis. Vi hade dock en dialog med lärare och skolledning (liten skola där rektorn första året hade tid att berätta om saker han varit med om som inte hade med skolan att göra) vilket möjliggjorde en bättre dialog samt någon lärare som åkte ut för han inte passade riktigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 294
Senast: Badger
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: fejko
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 646
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp