Kommunens djurskyddsmyndighet

C

Catthhh

Vet någon hur många kommuner som valt att häst inventera dvs kolla alla kända häststall o kolla upp ägare stallmiljö o hästarnas skick?
Hur många här har fått oanmält besök?
Gör de stickprover eller åker de endast ut efter en anmälning?

Sv: Kommunens djurskyddsmyndighet

Ska inte alla kommuner kontrollera sånt?Vet ingen som fått oanmält besök, de ringer alltid före de kommer.

Vet att vissa har jättekoll på alla hästägare o stall tydligen medans vissa bara åker ut på anmälningar...
De borde ta efter det första o inventera in alla för att ha mer koll på hästar stall o välmåendet.
Lite nyfiken hur det ser ut i era kommuner?

Till vårat stall kom dom oanmälda först för ca tre år sen när dom gjorde den stora hästräkningen, men då var det ingen där...:smirk:
Så dom ringde nästa gång, kom, räknade hästarna, kollade boxarna, hagarna och anmärkte på att det var gödsel utanför plattan som hon skulle komma och kolla att det var borta efter två veckor, och det gjorde hon. Sen dess har dom inte vart där.

Hos oss är det Miljö och Hälsa som kollar både stallar, djur och transport. Vi fick boka tid efter att färdiganmälan för stallbygget registrerats, och fick året efter ett kostnadsfritt återbesök.

Man har också, beroende på antalet hästar osv, viss skyldighet att anmäla/ söka tillstånd.

Enligt nya eu direktiv ska inte (får inte) inspektörerna anmäla innan att de kommer. Det ska vara oanmälda besök, men är det ingen hemma får de inte gå in i stallet, utan återkomma.

Enligt nya eu direktiv ska inte (får inte) inspektörerna anmäla innan att de kommer. Det ska vara oanmälda besök, men är det ingen hemma får de inte gå in i stallet, utan återkomma.

Ja, problemet är ur inspektörssynvinkel att det är väldigt tidsödande att åka runt och leta efter folk som är hemma. Kommunerna är generellt redan underbemannade på inspektörer och hinner inte med rekommenderat tillsynsintervall ändå, så därför har de flesta kommuner inte infört detta som praxis även om det står i lagen.

Personligen tycker jag att inspektörerna borde få gå in i stallet utan att jag är hemma.
Har man en god hästhållning har man inget att dölja, anser jag.
Men å andra sidan så är det lärorikt att gå med och inspektera, man ser sitt eget stall med lite andra ögon. Det är lätt att bli hemmablind...

Personligen tycker jag att inspektörerna borde få gå in i stallet utan att jag är hemma.
Har man en god hästhållning har man inget att dölja, anser jag.
Men å andra sidan så är det lärorikt att gå med och inspektera, man ser sitt eget stall med lite andra ögon. Det är lätt att bli hemmablind...

Jag ser det som att djurägare anses som slyldiga tills motsatsen bevisats med en sådan inställninhg från myndigheterna.

Dessutom kanske det finns utrymmen i eller i anslutning till stallet som är privata och där inspektören inte har att göra. Dessutom vill lantbrukare av smittoskäl inte ha folk i stallarna.

Då ska vi inte ha hastighetskameror heller, för då skulle bilförare anses skyldiga innan de gjort något. Det är ju bara de som begår brott som åker dit vare sig det är stallägare eller fortkörare.
Om man har så personliga utrymmen i stallet att ingen enns får öppna dörren, så förser man nog dörren med ett lås. Det finns ju även annat oönskat folk som kan dyka upp i stallet.
Min egen personliga erfarenhet är att stallägare som vet (eller tror) att de har en bra djurhållning inte har något emot inspektion.
Därmed inte sagt att man har en dålig djurhållning bara för att man är emot inspektion...

Min egen personliga erfarenhet är att stallägare som vet (eller tror) att de har en bra djurhållning inte har något emot inspektion.
Därmed inte sagt att man har en dålig djurhållning bara för att man är emot inspektion...

Frågfan gällde int eom man var för eller mot en inspektion. Frågan var om den skulle vara oanmäld eller inte. En stor del av inspektionen bygger ju dessutom på att inspektören frågar stallägaren om hur saker sköts, rutiner osv. Detta missas om ingen är hemma.

Hastighetskamerorna är inte hemma på min gård och de tar bara kort om jag kör olagligt. Så det är inte riktigt jämförbart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 101
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 508
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 042
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka