Kompaktkamera med sökare - omöjligt?

Lovisaleonora

Trådstartare
Har surfat runt och tittat på ny kompaktkamera (som komplement till systemkameran). Liten, lättanvänd och kul att ha i fickan - absolut. Men det jag M Å S T E ha är sökare, jag har en kompaktkamera men jag står inte ut med bara displayen.

Är jag ute på mission impossible?

Sv: Kompaktkamera med sökare - omöjligt?

Canon G12 har sökare. Jag har just beställt en sådan, så jag kan inte säga så mycket om den än, men har en G10 på jobbet som jag är väldigt förtjust i. Jättebra bildkvalité och lite känslan av en systemkamera i litet format. Och jag räknar kallt med att nåt förbättrats på de år som gått sen vi köpte den. :)

Du måste verkligen uppdatera när du fått den! Jag är fanatiskt anti-Canon, men får väl konvertera om jag måste ;)

Jag bifaller varmt förslaget om G12. Vill man av någon outgrundlig anledning prompt undvika Canon så har bl.a. Nikon P7000/7100 också optisk sökare, liksom Fuji X10. P7100 är nog att föredra, i jämförelsen.

G12:an är levererad, batteriet på laddning! Gud så länge 2h20min kan kännas... men har tjuvkikat i sökaren redan. ;)

Har däremot gjort en dundermiss. Inget minneskort medföljer. Det hade jag ju kunnat beställa på en gång, men får fixa på stan imorgon istället. Förmodligen snäppet dyrare. Som pappa brukar säga: det man inte har i huvet får man ha antingen i benen eller i plånboken....

Såg just att den ena av de två svenska stora foto-webshoparna har ett G12 demoex (eller möjligen returex, med full garanti) för 4390 kr... :)

Tror du menar samma ställe som jag beställde min ifrån. Har hört väldigt mycket gott om dem från flera olika håll. Snabb leverans hade de i alla fall! :)

Angående sökaren så har jag läst nånstans att bilden blir lite större än vad som visas i sökaren. Inget jag har reagerat på när jag använt G10:an på jobbet, men kan kanske vara irriterande om man beskär redan vid fotoögonblicket och inte vill göra om det jobbet. Är beskärningen viktig för bilden brukar jag ändå göra den exakt som jag vill ha den i datorn, och då kan det vara skönt med lite marginal. Men jag håller med ts, sökare är viktigt, jag gillar inte att behöva ställa om ögonen från motivet till skärmen mitt framför näsan. Gillar dock den vikbara lcd-skärmen, när man vill ta bilder från hög eller låg nivå.

Jag kan avslöja att jag faktiskt gick in och beställde den i söndags, förmodligen från samma ställe som ni diskuterar. Får väl se om jag blir nöjd. Jag tog dock det stora paketet, med väska och minneskort.

Klok du är! Jag var väl så hetsig när jag väl kom till skott att jag inte hann se alternativen... :D Nu är iaf minneskort inhandlat och formaterat.

Har provfotat lite olika motiv och känner mig jättenöjd med mitt val, bilderna blir bra även i sämre ljusförhållanden och färger återges fint. Gillar även att det går att filma i HD-kvalitet!

Nu har jag fått hem den, gedigen och tung. Batteriet laddar så imorgon får det bli test.

Nå vad tycker du? :)

Jag har varit sjuk och inte hunnit vara ute och fota så mycket. Men har tagit bilder i dåligt ljus på människor och djur, både utomhus och inomhus och jag blir glatt förvånad när jag ser hur bra de blir. Krävs inte blixt trots att det är lite ljus, och när det behövs så dödar den ändå inte bilden. Några naturbilder har det också blivit. Och en filmsekvens över en älv som håller på att frysa, i morgonljus. Den blev kanon!!

Jag tvekade ju mellan att köpa en systemkamera eller denna och jag tror jag gjorde ett bra val, även om jag gärna skulle haft båda två. Systemkameran får komma senare helt enkelt. Vore kul att höra vad du säger, som är van med sådan?

Jag har bara hunnit laja lite med den, men jag tog med den till jobbet och nördarna på "vi-älskar-all-teknik"-avdelningen lät ungefär som de ville ha sex med den (kameran).

Tydligen är det Guds gåva till mänskligheten, om man får tro dem. Den perfekta hybriden mellan systemkamera och kompaktdito. Jag längtar till jag får tillfälle att testa den :D

Jag håller fullständigt med dig men tyvärr verkar det numer omöjligt :(

Stig Lövborg

Nejdå, jag har har G12 och är rätt nöjd med den. Men jag har inte tagit mig tid att sätta mig in i alla funktioner, och är inte riktigt sams med den ännu.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 267
Senast: scizofren
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 744
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11... 2
Svar
37
· Visningar
5 416
Senast: sweet_extraa
·
Hästhantering Har sökt i flera lastningstrådar men hittar inte svaren jag söker så startar en ny lastningstråd. Problemet med min häst är bland... 2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?