Bukefalos 28 år!

Kompetensbevis vid transport

H

Helan

Snälla, hjälp mig för jag har fått motstridiga uppgifter ang detta.
*Jag har ett företag däri vi deklarerar för våran näringsfastighet som består av en liten hästgård (enl beslut från skattemyndigheten blev det en näringsfastighet)
* Jag har 4 hobbyhästar som ägs av mig privat, inga av de utgifter jag har på dessa deklareras i företaget.
* Jag ska bara åka på träningar för mitt höga nöjes skull, dock ganska långt bort 20-30 mil.
* JAg ska inte sälja hästarna
*Jag har en transport samt person-bil. Båda står skrivna i företaget dock eftersom jag kör mycket i mitt arbete, dock inte djur utan växter (i hästtransporten). Jag är trädgårdsmästare;)

Måste jag ha kompetensbeviset?
Måste släpvagnen besiktigas av kommunen?
 
Sv: Kompetensbevis vid transport

Ring till jordbruksverket och hör efter. Det gjorde jag efter att ha fått väldigt motstridiga uppgifter.

Problemet är väl just nu att ingen egentligen vet hur reglerna ska tolkas. Även inom jordbruksverket debatteras det, men du får nog säkrare uppgifter där än du får här.
 
Sv: Kompetensbevis vid transport

Du har ju satt dig själv i en lite svår sits genom att ha släpen i ett företag. För om du följer alla regler så ska du antigen betala till företaget när du kör dina hästar eller betala det genom en förmånsbeskattning på din egen lön.
Detta innebär ju till viss del att du som företagare kör åt någon annan är företaget när du kör dina hästar i släpen. Då hamnar du ju som transportör av djur och bör rent juridiskt kunna bli skylldig att registera dig som godkänd transportör med allt vad det innebär. Speciellt om du väljer modellen där du "betlar" företaget för lån av släp och bil då blir det inte tvekan om det. Det är däreomt lite svårare och inte lika enkelt om du tar upp det som en förmån och betalar skatt för det istället. Då lär du få vänta tills att tolkningen av lagen för svensk del är klar, så att man vet var gränserna ska dras. Dessutom så kör du så långt att transporttiden bör enligt reglerna om hur den ska beräknas överstiga de magiska åtta timmarna. Som då genast ställer större krav på själv transporten.
 
Sv: Kompetensbevis vid transport

Liten komplettering.
I ditt fall så det som kan hända är att det blir företaget som behöver registering som transportör och den som kör som behöver kompetensbeviset för att man kör med företagets fordon. Själva dina hästar som är hobby bör kunna klara sig från reglerna som det ser ut just nu.
 
Sv: Kompetensbevis vid transport

Tack för bra info.
Jag ska skriva över hästsläpet på mig privat så snart avbetalningen är klar, det var nämligen förmånligare att ha släpet på företaget (bättre ränta mm) än privat. Och om jag då drar släpet med en annan bil (privat, exv sambos eller pappas) borde det väl inte råda några tvivel?
 
Sv: Kompetensbevis vid transport

Inte som tolkningen är idag. Men som skrivet innan och i andra trådar så är den inte klar ännu. Så som svenskt rättsväsende dessutom fungerar kommer man inte heller att ha några helt hundra procentiga svar innan det har drivits fall i rättegångar. Där ett antal laglärda får penetera själv lagen. Om var gränserna ska gå mellan hobby och ekonomisk vinnig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp