Komplicerad hälta framhov

Fast what ?
Hästarna behöver inte trava med schvung på linan, det är långt ifrån de flesta som gör det utan snarare brukar de flesta hasa runt ganska så oengagerat då det är en konst att verkligen kunna longera en häst på ett vettigt sätt och de flesta genenemanhästägare inte förmår det.

Hästen ska för den skull inte gå orent eller i rörelsemönstret se knackig ut . :confused:
Vad menar du att det skulle vara svårt för en frisk häst att svänga och röra sig obehindrat och lätt genom kroppen ? :confused:

Jag menar att om hästen är lite kortare i tex ena ryggmuskeln på ena sidan(som till och med kan bero på ryttarens ridning) så kommer det att synas på böjt spår. Det behöver inte vara en hälta som sitter i en hov. Och det behöver inte synas som en hälta heller på böjt spår, utan mer att hästen inte ser ut att röra sig helt symmetriskt. Det finns artiklar att läsa om detta. Hoppas jag förstod din kommentar rätt.
 
Jag menar att om hästen är lite kortare i tex ena ryggmuskeln på ena sidan(som till och med kan bero på ryttarens ridning) så kommer det att synas på böjt spår. Det behöver inte vara en hälta som sitter i en hov. Och det behöver inte synas som en hälta heller på böjt spår, utan mer att hästen inte ser ut att röra sig helt symmetriskt. Det finns artiklar att läsa om detta. Hoppas jag förstod din kommentar rätt.

Du pratar om att hästen nickar till, det är en smärtreaktion. Jag kan inte se en nickning som en rörelsestörning, det är en del av en smärtreaktion vid hälta. Att hästen rör sig osymmetriskt (kortare i en sida t ex) är ju något HELT annat.

Jag tycker det är olyckligt när solklara hältor på ett öppet forum diskuteras bort som fullt normalt. Det är fortfarande massor av hästar som rids trots de är halta och visar hälta, enbart för att hästägare och orutinerade ryttare lyssnar på andra och själva inte kan göra en adekvat bedömning.
 
Du pratar om att hästen nickar till, det är en smärtreaktion. Jag kan inte se en nickning som en rörelsestörning, det är en del av en smärtreaktion vid hälta. Att hästen rör sig osymmetriskt (kortare i en sida t ex) är ju något HELT annat.

Jag tycker det är olyckligt när solklara hältor på ett öppet forum diskuteras bort som fullt normalt. Det är fortfarande massor av hästar som rids trots de är halta och visar hälta, enbart för att hästägare och orutinerade ryttare lyssnar på andra och själva inte kan göra en adekvat bedömning.

Min häst haltar sällan. Vanliga veterinärer såg honom inte heller som halt. Inte heller mina väldigt insatta tränare. Men min egna vet har sett de flesta hältorna och vid undersökning hittat orsaken o sedan har hästen känts normal igen. En "rörelsestörning" kvarstod o den har troligtvis gett honom MYCKET smärta (ischias) men den fixade en osteopat.

Så jsg skulle vilja säga att det ska väldigt mycket till för att små avvikelser inte innebär obehag för hästen. De döljer allt väl (min är en riktig gnälltönt egentligen).
 
De döljer allt väl (min är en riktig gnälltönt egentligen).

Vissa av oss människor döljer det också väl. För det går inte att låta en massa smärta stå i vägen för det man vill göra. Och hästar har ju bytesdjur och för dem är det viktigt för överlevnaden att knata på trots smärta, för att kunna undkomma predatorer när det behövs.

Även en liten störning ger snedbelastningar och hindrar korrekt arbete, så jag hade inte vågat avskriva något som obetydligt och fortsatt nöta in och slita.
 
Jag menar att om hästen är lite kortare i tex ena ryggmuskeln på ena sidan(som till och med kan bero på ryttarens ridning) så kommer det att synas på böjt spår. Det behöver inte vara en hälta som sitter i en hov. Och det behöver inte synas som en hälta heller på böjt spår, utan mer att hästen inte ser ut att röra sig helt symmetriskt. Det finns artiklar att läsa om detta. Hoppas jag förstod din kommentar rätt.

Fast du har ju svarat TS som du gjort efter dennes redogörelse ? Det blir ju totalt vansinnigt.
Forskningen om symmetri/asymmetri på lina har ju inget alls med detta att göra .
Jag är mycket väl insatt i de studier du läst och hänvisar till som argument för ditt svar.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 274
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 123
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
350
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp