Konfirmationspresent?

Milene

Trådstartare
Bästa kompisens söner ska konfirmeras. Och jag har absolut noll koll på vad, och hur mycket man köper för nuförtiden… 😩
Är 400 kr per person lagom? De står mig ganska nära men är inte släkt.
Tips, någon..? 😩😩😩
 
Att bara ha "14-årig kille" är lite tunt.. Vad gillar de? Vissa typer av smycken fungerar ju också för killar, här i stan räcker 400:- till 2 teaterbiljetter för ungdomar, snygg utgåva av favoritbok, snyggt bälte till kostymbyxor, läderhölje till nycklar, machettknappar att spara till att de går ut nian/tar studenten?
 
Fråga deras föräldrar?
Eller killarna själva? :) Roligare att ge något de vill ha och blir glada över än att det är en överraskning som blir en hyllvärmare tänker jag iaf. De kan ju ge några förslag, så kan du välja så vet de inte exakt.
 
Grabbarna önskar sig pengar… Det gör ju det hela lite lättare 😃

Och nu är frågan hur mycket man ska ge..?????
 
Grabbarna önskar sig pengar… Det gör ju det hela lite lättare 😃

Och nu är frågan hur mycket man ska ge..?????

Beror ju lite pa hur nara du ar och ekonomisk situation osv, men jag skulle sjalv kanna att mellan 2-300kr kanns absolut rimligt.. Nu har jag inte bott i Sverige ett tag och kanske ar mitt perspektiv pa svenska kronor lite skevt dock?
 
Vi är nära, men inte släkt. Jag räknas nog som låginkomsttagare. 300kr blir nog bra ändå. 😃
Jag köpte studentpresent till nära kompis barn och tyckte 200 plusminus lite kändes lagom. 300 skulle jag, om jag sprang på perfekta presenten, kunna lägga. Så känns det att lägga 300 skulle jag med gott samvete lägga lägre.
 
Jag antar att TS är inbjuden till något slags firande, då är det väl ändå rimligt att ge en present?

Precis som vid ett dop, bröllop, en student eller ett födelsedagskalas? Varför skulle detta tillfälle vara konstigare?
Jag skulle nog inte ta med present vid dop heller om jag itne var närstående, och vid student är det väl föräldrarna som ger om någon? Jag har också svårt att förstå presenttraditionen runt just konfirmation. De flesta ongar gör det ju mest för just presenterna eller eventuella resor och läger nuförtiden ändå. Känns mer som en muta än någonting annat.

Vore det en "riktig" andlig resa för ungdomen kan jag mer förstå en religiöst kopplad gåva.
 
Jag skulle nog inte ta med present vid dop heller om jag itne var närstående, och vid student är det väl föräldrarna som ger om någon? Jag har också svårt att förstå presenttraditionen runt just konfirmation. De flesta ongar gör det ju mest för just presenterna eller eventuella resor och läger nuförtiden ändå. Känns mer som en muta än någonting annat.

Vore det en "riktig" andlig resa för ungdomen kan jag mer förstå en religiöst kopplad gåva.
Men det är det jag menar, att det inte är konfirmationen i sig som man nödvändigtvis ger present för (hade någon konfirmerat sig utan att bjuda in till firande hade jag inte gett en present liksom) utan mer att är man bjuden till ett firande av något slag tar man väl med en present?

Hade tyckt det skulle kännas märkligt att dyka upp på ett dop eller ett studentfirande och inte ha med en present också.
 
Men det är det jag menar, att det inte är konfirmationen i sig (hade någon konfirmerat sig utan att bjuda in till firande hade jag inte gett en present liksom) utan mer att är man bjuden till ett firande av något slag tar man väl med en present?

Hade tyckt det skulle kännas märkligt att dyka upp på ett dop eller ett studentfirande och inte ha med en present också.
Jag vet inte, jag tycker helt enkelt inte att det är presentfiranden. Jag tar generellt inte med presenter till vuxna människors födelsedagar heller, eller julafton, trots att det är firanden. Lite beroende på situation och person.
Jag förstår helt enkelt inte vad vid konfirmationen eller studenten som motiverar presenten?
Fira kan man ju göra ändå!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 480
Senast: verser
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 092
Senast: Hajfisk
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 864
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp