Konflikt med föräldrar

Nej jag hade inte umgåtts med annan vuxen som beter sig så. Men hon är ju ändå min mamma och jag har mycket att vara tacksam över mot mina föräldrar oxå. Och det är jag. Men vill inte behöva ta skit bara för det.
Ingen förälder an köpa sig tillgivenhet och kärlek. Man får det man förtjänar.
Man kan både vara tacksam för det man fått men samtidigt sätta ner foten när man behandlas illa.

Att ge sitt barn en massa saker och ekonomisk hjälp etc ger inte frikort till att vara en skitstövel.
 
Jag känner delvis igen mig i din situation. Min mamma kan också vara väldigt gränslös ibland, och komma med elaka kommentarer om de mest oväntade saker.

Vi bor långt från varandra och träffas bara några gånger per år, så jag har inte dagliga problem med henne. Men hon menar bland annat att hon har uppfostrat mina barn, nästan helt själv, med lite hjälp från skola och dagis och oss andra. I verkligheten har hon varit själv med barnen några timmar åt gången, ett par gånger om året.

Hon har också ganska speciella idéer om bland annat mat, hälsa och kroppsideal, och ser det som sin livsuppgift att omvända andra, eller i alla fall mig, då få andra orkar lyssna på henne. Hon har också varit pensionär länge, och jag tror definitivt att då folk har aldeles för lite att göra, då hakar de lätt upp sig på alla möjliga småssker som de blåser upp till orimliga proportioner.

En lösning har för mig varit att inte göra oss beroende av henne på något vis. Det vill säga vi bor inte hos mina föräldrar då vi hälsar på, utan hyr en stuga. Vi lånar inte deras extrabil utan hyr en. Vi äter inte hos dem, om de vill äta middag tilsammans så blir det hos oss eller ute. Detta eftersom hon då får färre sätt att idka utpressning eller ge mig dåligt samvete. Barnen är nu så stora att de inte behöver barnvakt, det är en lättnad att aldrig behöva be henne. Detta har gjort det lättare för oss att umgås utan att hon hänger upp sig på något.

Hon har tillexempel sagt, några dagar före vår ankomst, att det nu inte finns någonstans för oss att bo. Trots att de har stort hus med två extrarum. För då snarkar hunden och måste få sova i det ena. Eller hon kanske såg en mus i rummet och det måste nu vara helt stängt.

Trots detta är hon snäll och trevlig absolut största delen av tiden. Hon var elak/klumpig/konstig, ibland smått paranoid i telefon och på sms ovanligt ofta för en tid sedan. Då vi sedan träffades insåg jag att hon tydligen ibland dricker, och då blir nästan hysterisk av oro, och då kommer med kommentarer som kan tyckas helt världsfrånvända. Eller kanske hon dricker för att döva den oron, för att sedan bli elak då hon är bakfull. Hon döljer ändå drickandet väldigt väl, det var bara av en tillfällighet att jag upptäckte det.
 
Ingen förälder an köpa sig tillgivenhet och kärlek. Man får det man förtjänar.
Man kan både vara tacksam för det man fått men samtidigt sätta ner foten när man behandlas illa.

Att ge sitt barn en massa saker och ekonomisk hjälp etc ger inte frikort till att vara en skitstövel.
Fast... :D
När jag brukade shoppa till avkomman brukade jag överdrivet och melodramatiskt citera Fröding "jag köpte min kärlek för pengar" och avkomman replikerade "och det funkar varje gång"
:rofl:
 
Gå i terapi är nog det absolut sista hon skulle kunna tänka sig att göra. Tror hellre hon dör... Hon är lite sån som inte riktigt tror på tex psykisk ohälsa och ”svaga nerver” som hon kan uttrycka det ibland. Har inte ens berättat för mina föräldrar att min sambo har fått hjälp med depression efter den jobbiga tiden med hans mammas sjukdom och bortgång.

Det hade varit lättare om hon var otrevlig hela tiden. Men vi kan ju ha trevligt oxå och jag kan åka dit frivilligt ibland, men det är mest när pappa oxå är hemma. Är han inte hemma är det sällan jag åker dit för att bara umgås med mamma. Möjligtvis att jag frågar om hon vill följa med på någon affär eller så men inte bara träffas för att sitta och surra en stund.

Nej jag hade inte umgåtts med annan vuxen som beter sig så. Men hon är ju ändå min mamma och jag har mycket att vara tacksam över mot mina föräldrar oxå. Och det är jag. Men vill inte behöva ta skit bara för det.
Jag har många goda minnen av min mamma. Jag har också många goda minnen med mitt ex som misshandlade mig. Det goda överväger inte alltid, och mycket av det du skriver om din mamma är emotionell utpressning och misshandel. Att utsättas för sådant beteende, särskilt som barn, har stora konsekvenser och är inte på något plan okej.

Min mamma har också behandlat mina syskonbarn lika illa som hon behandlat mig, så tänk också på hur din mamma kanske behandlar dina barn när du inte är med.

Mina föräldrar har gett mig massor att vara tacksam för, men den tacksamheten kan inte väga upp för att bli behandlad som skit. Det går inte att köpa kärlek, och du som barn till dina föräldrar ska inte känna att tacksamhet och hjälp med barnen är det enda som håller er tillsammans. Det är inte sunt och inte normalt. De har ingen rätt till dig och ditt liv, eller att styra det. Citerar en av mina favoritdikter av Kahlil Gibran:


And a woman who held a babe against her bosom said, Speak to us of Children.
And he said:
Your children are not your children.
They are the sons and daughters of Life’s longing for itself.
They come through you but not from you,
And though they are with you yet they belong not to you.

You may give them your love but not your thoughts,
For they have their own thoughts.
You may house their bodies but not their souls,
For their souls dwell in the house of tomorrow, which you cannot visit, not even in your dreams.
You may strive to be like them, but seek not to make them like you.
For life goes not backward nor tarries with yesterday.
You are the bows from which your children as living arrows are sent forth.
The archer sees the mark upon the path of the infinite, and He bends you with His might that His arrows may go swift and far.
Let your bending in the archer’s hand be for gladness;
For even as He loves the arrow that flies, so He loves also the bow that is stable.”

Så skall föräldrar älska sina barn. Inte med krav på motprestation, tacksamhet, eller hur de skall vara.
 
Det är jättesvårt att hitta lösningar ihop med folk som betraktar en som oförståndig och otacksam. För det ligger i deras uppfattning av dig/situationen att deras sakargument/omvärldsuppfattning har en högre giltighet än din.

Det blir liksom omöjligt att mötas som likvärdiga men oense och hantera det därifrån. Man hamnar i ett relativt underläge där de bara ökar sina ansträngningar att övertyga/omvända/upplysa en.
Och om man sätter stopp för och reagerar på den maktanvändningen så kollapsar hela situationen/relationen. För de accepterar inget annat än att ha tolkningsföreträde. (alt. står inte ut med/kan inte hantera)
 
Varning för vääääldigt långt inlägg!

Jag förstår att beteendet är jobbigt- min mamma är likadan på många vis.
Men vill ändå säga att varken farmor,farfar eller mormor passar några barn sen Corona kom.
Så att din mamma blir arg över att du inte berättat att barnen varit hemma det kan jag förstå. Det är många strax under sjuttio som ser sig själva som riskgrupp. Och med allt snack i media så är det inte så konstigt om de överreagerar...

Jag väljer oftast att svälja min mammas "besserwisser" tänk. Det känns inte lönt att bråka över på något vis för hon kommer inte ändra sig och om hon gör det så åker offerkoftan på och det är ännu värre... Det blir värre med åren dessutom i min erfarenhet. Mer tid att tänka på färre saker kanske... Jag hoppas jag inte blir sån själv- det är väl ungefär den lärdomen jag hoppas ta med mig...
 
Det är jättesvårt att hitta lösningar ihop med folk som betraktar en som oförståndig och otacksam. För det ligger i deras uppfattning av dig/situationen att deras sakargument/omvärldsuppfattning har en högre giltighet än din.

Det blir liksom omöjligt att mötas som likvärdiga men oense och hantera det därifrån. Man hamnar i ett relativt underläge där de bara ökar sina ansträngningar att övertyga/omvända/upplysa en.
Och om man sätter stopp för och reagerar på den maktanvändningen så kollapsar hela situationen/relationen. För de accepterar inget annat än att ha tolkningsföreträde. (alt. står inte ut med/kan inte hantera)
Så bra skrivet och träffade precis rätt i hur relationen med min mamma känns 👍🏻
 
Är lite olika hur ofta vi behöver barnvakt. Sonen som är fyra brukar vara där de dagar jag åker iväg till universitetet, pluggar hemma med träffar några gånger per termin. Så han slipper vara på förskolan från 5.45-17.17 de dagarna. Annars är det sällan. Jag och min sambo har dock försökt hitta på lite saker tillsammans i sommar utan barn så i sommar har de varit där två helger pga det samt någon dag när vi jobbat för att slippa vara på den sommaröppna förskolan. Ibland går det så länge mellan gångerna att dom frågar om inte barnen vill komma å sova. Men helst vill de bara ha ett barn åt gången då dom blir rätt intensiva tillsammans.
Vi hade hoppats kunna åka iväg själva på någon weekendresa i höst men som det känns nu så kommer det inte att gå då jag inte vill be om barnvakt mer som det är nu i alla fall.
Fick just ett meddelande om att mamma nu är förkyld... Hon har alltså haft barnen från lunch igår till nu och barnen har varit hemma tre dagar helt symptomfria innan de kom till henne.
Jag tror att du mentalt måste bli mer inställd på att sluta se dem som barnvakter. JA det är trist att inte kunna vara barnfri med din partner, men ni är åtminstone två och kan vara barnfria själva i alla fall. Kanske kan det vara värt att titta på jobb som inte innebär så långa dagar på förskolan för barnen för att på så sätt ytterligare öka er självständighet. Nu verkar ni vilja äta kakan och ändå ha den kvar och det funkar ju inte (tro mig, jag har varit precis där).
 
Gå i terapi är nog det absolut sista hon skulle kunna tänka sig att göra. Tror hellre hon dör... Hon är lite sån som inte riktigt tror på tex psykisk ohälsa och ”svaga nerver” som hon kan uttrycka det ibland. Har inte ens berättat för mina föräldrar att min sambo har fått hjälp med depression efter den jobbiga tiden med hans mammas sjukdom och bortgång.

Det hade varit lättare om hon var otrevlig hela tiden. Men vi kan ju ha trevligt oxå och jag kan åka dit frivilligt ibland, men det är mest när pappa oxå är hemma. Är han inte hemma är det sällan jag åker dit för att bara umgås med mamma. Möjligtvis att jag frågar om hon vill följa med på någon affär eller så men inte bara träffas för att sitta och surra en stund.

Nej jag hade inte umgåtts med annan vuxen som beter sig så. Men hon är ju ändå min mamma och jag har mycket att vara tacksam över mot mina föräldrar oxå. Och det är jag. Men vill inte behöva ta skit bara för det.
Jag gick i familjeterapi med min mamma. Men det hjälpte inte alls. Hon är oförmögen att förändra sig och jag tror knappt att hon vill.
 
Jag tror att du mentalt måste bli mer inställd på att sluta se dem som barnvakter. JA det är trist att inte kunna vara barnfri med din partner, men ni är åtminstone två och kan vara barnfria själva i alla fall. Kanske kan det vara värt att titta på jobb som inte innebär så långa dagar på förskolan för barnen för att på så sätt ytterligare öka er självständighet. Nu verkar ni vilja äta kakan och ändå ha den kvar och det funkar ju inte (tro mig, jag har varit precis där).
Så klart så ser vi dem inte enbart som barnvakter och så klart är det inte den huvudsakliga anledningen till varför jag inte vill behöva bryta helt med mamma. Men det vore så klart väldigt tråkigt om inte barnen kunde vara där eftersom att de tycker mycket om att vara där och jag vill att de ska kunna ha en bra kontakt med sina morföräldrar. Även jag vill kunna ha en bra relation med min mamma och inte behöva vara orolig för att göra henne på dåligt humör eller känna att jag står i skuld till dem tex. Vi får se om det går...
 
Jag tror att du mentalt måste bli mer inställd på att sluta se dem som barnvakter. JA det är trist att inte kunna vara barnfri med din partner, men ni är åtminstone två och kan vara barnfria själva i alla fall. Kanske kan det vara värt att titta på jobb som inte innebär så långa dagar på förskolan för barnen för att på så sätt ytterligare öka er självständighet. Nu verkar ni vilja äta kakan och ändå ha den kvar och det funkar ju inte (tro mig, jag har varit precis där).
Glömde säga att det är enbart de få dagar några gånger per termin när jag är på universitetet det blir så långa dagar för sonen. Annars är det kortare dagar då jag pluggar hemma eller jobbar. Så det är väldigt få gånger vi absolut behöver barnvakt. De flesta gångerna så erbjuder mina föräldrar sig att ha dem och det är väldigt sällan vi frågar.
 
Så bra skrivet och träffade precis rätt i hur relationen med min mamma känns 👍🏻
Har erfarenhet från ett helt annat sammanhang. Där det tog lång tid för mig att inse och kunna sätta fingret på vad som var så fundamentalt fel. För de är ju helt ärliga i avsikten att bara vilja göra det bra för mig.

Till skillnad från folk som är egenkära eller elaka. De bara saknar insikt att kunna utvärdera vad de gör utifrån hur det fungerar för mig - utifrån hur jag och min värld fungerar. Och har en genuin oförmåga att kunna hantera verklighetsuppfattning som något relativt som är olika för olika människor.

Det är en mycket stor kränkning att förvägra någon att ha en egen verklighetsuppfattning.
Det är en väldigt stor skillnad på att vara oense om en massa olika saker, argumentera om åsikter etc. och att börja styra någons verklighetsuppfattning.

Det var faktiskt Buke som hjälpte mig att se vad det handlade om. :love: I diverse trådar som hänvisar till normaliseringsprocessen. Mycket värt att kunna identifiera mönstren och sätta ord på vad som händer. Då vet man också att obehaget i ryggmärgen är legitima skäl att reagera.

Idag kan jag säga rakt ut att jag har samma trauma/symptom som folk i misshandelsrelationer. Dock är det så kontroversiellt att dra den parallellen i mitt specifika sammanhang så jag talar inte om det offentligt, bara i små slutna kretsar.
 
Även jag vill kunna ha en bra relation med min mamma och inte behöva vara orolig för att göra henne på dåligt humör eller känna att jag står i skuld till dem tex. Vi får se om det går...
Vad händer om du helt enkelt vägrar att känna/agera på de känslorna? Om du inte viker dig för din mammas skuldbeläggande och humör utan tar fighten och står upp för dig själv? Detta kan ju också innebära att t.ex. inte svara, så behöver ju inte bli aktivt bråk, men bara att du inte går med på hennes villkor, menar jag.
 
Ja absolut hade jag kunnat säga något. Men det är just mammas beteende som gjorde att jag inte sa något. De har några år kvar till 70 men i våras när coronan kom vågade de inte träffa barnen alls. Men i sommar har de träffat barnen mycket och velat ha dem hos sig trotts att barnen varit mycket med kompisar, både nya och gamla. Min syster från Malmö har varit upp med hennes barn och mina föräldrar har varit ner till dom för två veckor sedan och hälsat på. Så de har själva släppt på sin isolering. Förra veckan hämtade de barnen frivilligt på förskolan och fritids och sedan sov de över hos dem. Det kan jag personligen känna är en större risk än att barnen har varit hemma tre symptomfria dagar (och nog aldrig ens var förkylda då jag inte märkte något på dem) och sedan åker till mina föräldrar. Så det är flera faktorer som gjorde att jag dels inte tyckte det var viktigt att berätta och dels inte orkade. Men så här i efterhand ångrar jag mig såklart. Men jag tror inte att det vara var det att barnen varit hemma från skola och förskola som var problemet. Hon drog ju upp flera andra saker när hon nu kom igång så hon var nog helt enkelt på dåligt humör redan. Det var bla att min sambo som lämnade barnen var för glad över att hans pappa skulle ut på trevligheter, sonen hade fel cykel med sig (sonen valde cykel själv), sambon hade glömt sonens sneakers hemma så han hade bara foppatofflor. Det var soligt och varmt hela tiden så det var inget problem att ha bara foppatofflor. Samt några andra små saker som blev väldigt stora och hade jag inte avslutat samtalet hade hon nog fortsatt att komma på andra saker som var fel. Så antagligen är det annat som ligger bakom beteendet än bara det att jag inte sagt att barnen varit hemma. Jag bad om ursäkt och försökte förklara men ändå så fortsatte hon att älta.
Jag tror aldrig att jag och min mamma har rett ut någonting. Utan tillslut har vi bara slutat prata om det då jag blivit less. Så på den nivån är det, tyvärr...
 
Så klart så ser vi dem inte enbart som barnvakter och så klart är det inte den huvudsakliga anledningen till varför jag inte vill behöva bryta helt med mamma. Men det vore så klart väldigt tråkigt om inte barnen kunde vara där eftersom att de tycker mycket om att vara där och jag vill att de ska kunna ha en bra kontakt med sina morföräldrar. Även jag vill kunna ha en bra relation med min mamma och inte behöva vara orolig för att göra henne på dåligt humör eller känna att jag står i skuld till dem tex. Vi får se om det går...
@Milosari föreslår ju inte att barnen ska sluta träffa dem, utan att ni gör er fria från behovet att ha dem som barnvakt.
 
Vad händer om du helt enkelt vägrar att känna/agera på de känslorna? Om du inte viker dig för din mammas skuldbeläggande och humör utan tar fighten och står upp för dig själv? Detta kan ju också innebära att t.ex. inte svara, så behöver ju inte bli aktivt bråk, men bara att du inte går med på hennes villkor, menar jag.
Har provar det med men då blir hon ju arg för att jag inte svarar. Eller tycker att jag är kaxig ich tror att jag är så himla bra och duktig som gör som jag gör. Jag försöker alltid att vara sansad och förklara hur jag känner och tänker i situationen men tillslut brister det och det blir gråt. Jag gråter när jag blir arg och besviken. Men hon fortsätter ändå. Fast än jag gråter, förklarar hur jag känner och till och med ibland ber om ursäkt. Hon kan helt enkelt inte bara säga att okej, då glömmer vi det här. Utan det ska ältas om och om igen, som om jag skulle kunna få saker ogjorda om hon tjatar om det tillräckligt länge.
 
@Milosari föreslår ju inte att barnen ska sluta träffa dem, utan att ni gör er fria från behovet att ha dem som barnvakt.
Ja, och det är som sagt väldigt väldigt sällan vi verkligen har behov av barnvakt. Oftast är det dom som erbjuder sig om jag tex ska till universitetet. Eller om det är längesedan de haft barnen så kan de fråga om de vill komma. Det går ofta flera månader emellan de är hos dem. Men så klart är det jätte skönt att veta att vi har barnvakt om vi vill det. Det ska jag inte förneka. Men jag vill inte enbart behålla kontakten pga att dom ska vara barnvakt.
 
Har provar det med men då blir hon ju arg för att jag inte svarar. Eller tycker att jag är kaxig ich tror att jag är så himla bra och duktig som gör som jag gör. Jag försöker alltid att vara sansad och förklara hur jag känner och tänker i situationen men tillslut brister det och det blir gråt. Jag gråter när jag blir arg och besviken. Men hon fortsätter ändå. Fast än jag gråter, förklarar hur jag känner och till och med ibland ber om ursäkt. Hon kan helt enkelt inte bara säga att okej, då glömmer vi det här. Utan det ska ältas om och om igen, som om jag skulle kunna få saker ogjorda om hon tjatar om det tillräckligt länge.
Skulle du kunna börja med att prata med din pappa om hur du verkligen känner och hur det påverkar dig? Dels för att han säkert förstår, han lever ju med din mamma, dels för att du får sätta ord på det, till någon som ser dig. Han kanske till och med kan lugna ner din mamma så att hon blir ok för dig att umgås med, om han får veta hur påverkad du blir?

Ett nästa steg, om det inte räcker och om du känner att du har det stöd du behöver, skulle kunna vara att du och din pappa tillsammans pratar med din mamma. Kanske det blir ett tredje världskrig, men kanske att hon lyssnar när hinner att din pappa stödjer dig. Även om hon tycker hon har rätt i alla lägen så vill hon säkert inte att både man och barn vänder sig från henne.

Något för dig att fundera och kanske öva på, oavsett samtal eller inte, är hur du kan fortsätta stå upp för dig själv när hon går igång. T ex svara med "Jag hör vad du säger, men jag håller inte med. Jag vill inte heller att du försöker övertyga mig, så kan vi byta samtalsämne nu?" "Jag förstår att du är besviken/arg/ledsen. Jag valde att säga/göra utifrån goda grunder och det får du acceptera. Nu vill jag inte diskutera det mer, kan vi byta ämne?" Vill hon då inte byta ämne behöver du vara stark och agera på att du inte vill prata mer om det, med andra ord avsluta samtalet. Troligen kan det bli värre till en början, men om hon alls reflekterar så borde det gå fort till det får effekt och hon byter ämne när du vet henne.

För att hitta din styrka så tänk på att dina barn präglas även av att du visar om det är ok eller inte att vara gränslös mot dig. Du vill hellre visa dem att man får och kan säga ifrån, även inom familjen och till dem man tycker om ❤
 
Skulle du kunna börja med att prata med din pappa om hur du verkligen känner och hur det påverkar dig? Dels för att han säkert förstår, han lever ju med din mamma, dels för att du får sätta ord på det, till någon som ser dig. Han kanske till och med kan lugna ner din mamma så att hon blir ok för dig att umgås med, om han får veta hur påverkad du blir?

Ett nästa steg, om det inte räcker och om du känner att du har det stöd du behöver, skulle kunna vara att du och din pappa tillsammans pratar med din mamma. Kanske det blir ett tredje världskrig, men kanske att hon lyssnar när hinner att din pappa stödjer dig. Även om hon tycker hon har rätt i alla lägen så vill hon säkert inte att både man och barn vänder sig från henne.

Något för dig att fundera och kanske öva på, oavsett samtal eller inte, är hur du kan fortsätta stå upp för dig själv när hon går igång. T ex svara med "Jag hör vad du säger, men jag håller inte med. Jag vill inte heller att du försöker övertyga mig, så kan vi byta samtalsämne nu?" "Jag förstår att du är besviken/arg/ledsen. Jag valde att säga/göra utifrån goda grunder och det får du acceptera. Nu vill jag inte diskutera det mer, kan vi byta ämne?" Vill hon då inte byta ämne behöver du vara stark och agera på att du inte vill prata mer om det, med andra ord avsluta samtalet. Troligen kan det bli värre till en början, men om hon alls reflekterar så borde det gå fort till det får effekt och hon byter ämne när du vet henne.

För att hitta din styrka så tänk på att dina barn präglas även av att du visar om det är ok eller inte att vara gränslös mot dig. Du vill hellre visa dem att man får och kan säga ifrån, även inom familjen och till dem man tycker om ❤
Tack för bra tips och råd 💕

Att prata med pappa skulle jag kunna göra, men överlag är vi ingen familj som pratar känslor på det sättet med varandra. Eller jag och min syster kan göra det men inte med våra föräldrar. Där är det mer att dölja det man känner så att allt verkar bra. Bara mamma då som får visa sina känslor och ha en dålig dag. Har vi andra det blir vi direkt anklagade för att vara sura och otrevliga. Även min sambo har fått sin beskärda del av det. Främst när vi ett kort tag hyrde deras gårdshus.
Så jag drar mig lite för att prata med pappa så länge inte han tar upp ämnet först. Men jag ska försöka.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 728
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 148
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp