peace

Trådstartare
Hur har ni lärt in det? Eftersom min hund är klickertränad tror han att han ska göra alla möjliga saker med konen.:crazy:

Sv: Konskick

Klicka när han inte gör det? Eller precis när han når konen, innan han hinner försöka apportera den eller nåt.

Hur har ni lärt in det? Eftersom min hund är klickertränad tror han att han ska göra alla möjliga saker med konen.:crazy:

Vad är konskick? Menar du som i elitrutan där hunden först ska springa till konen?

I så fall tror jag som Gabbi, klicka när hunden gör rätt och sen är det bara att nöta och nöta. Min är likadan, när vi började träna lk2-rutan så skulle hon apportera konerna. Men till slut trillade poletten ner.

Eftersom din hund är klickertränad och jag antar att du shejpar beteenden, så borde det ju bara vara att utelämna förstärkning när han gör något han inte ska.

Typ så långt går det bra, problemet är när han vänder runt,då är han sååå himla snabb att göra ngt med konen(tasstarget,nostarget ).Måste försöka "fånga" honom med klicket innan, men han e´så j'vla snabb!! Fick tipset av en instruktör att man kan ha en tasstarget bakom konen, får kanske testa det!!??

Börja med att ställa konen 40 cm ifrån dig då, då kan du ju visa hunden vad du vill att den ska göra och rätta den ifall den vill apportera. Det har hänt att min också har plockat konen och kommit tillbaka med den, tror att Gnist har en rolig bild på det, då har jag mest flinat och gjort om.

Jag är ju inte såå insatt i alla momenten (har ju inte ens tävlat Lkl1 ännu:o)Men konskick återkommer väl i dels rutan och sen apportdirrigering, kanske fler moment:confused:, ni kunniga får hjälpa/rätta mig!! Jag tränar ju mycket för att både jag hunden tycker att det är kul,får se om vi kommer ut och tävlar till våren,men för mig är inte det så viktigt.

Ja jag kan åsså skratta åt det:laugh: Man ser ju hur han verkligen tänker:idea:, undras nu vad matte vill jag ska göra, och så prövar han 101 saker man kan göra med en kon!!
Den bilden vill jag se:bump:

min fattade ganska snabbt att han skulle springa mot konen men började ganska snart prova lite andra beteenden. som att bara runda konen och springa till den roliga rutan/apporten. så jag har varierat mellan att vi springer ikapp ut till konen och där studsar bollen upp ur fickan, till att helt sonika lägga bollen bakom konen. min hund kan vara lite lat så mitt fokus ligger på att ha stark dragning bakom konen.

jag hade nog inte använt mig av en tasstarget, utan antingen haft en "osynlig tasstarget" (dvs en punkt bakom konen) eller en nostarget. men har man en hund som inte börjar veva så mycket med tassarna så kanske det funkar.

Hm,ja det kanske inte är så bra med target i det här fallet då. Han fattar ju helt klart att han ska springa ut till konen (vi har inte blandat in rutan ännu)men sen tycker han: vadå ska jag liksom bara stå här och göra ingenting.Jag har en hund med MYCKET fart i så det är inga problem. Funderade själv lite:han funkar jättebra på externbelöning, om jag skulle sätta en skål med godis/leksak en bit bakom konen, så kanske han skulle hejda sig.

alternativet är att du använder en tasstarget säg 10 gånger så att du får en stark dragning ut bakom konen och sedan kan du plocka bort targeten och börja shejpa därifrån. förhoppningsvis har han vid det laget begript att det är något bakom konen som är betydelsefullt.

jag sa helt enkelt "stå" till min hund när han var på rätt plats. "stå" brukar betyda "nu kommer bollen snart" så det blev lite som ett röstklick :)

Jag körde först ett par skick med boll bakom konen. "Osynlig" bakom konen. Först fick hunden se när jag la ner den. Snabbt tog jag bort den retningen. Sedan "låtsades" jag lägga ner den, när han sprang dit klickade jag och kastade bollen bakom honom.

Och så vidare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 419
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 754
Senast: Nota
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
264
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 546
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stärka 3 åring