Konsten att hitta rätt stall...

Nu kan det ju vara lokalt, men, oftast handlar de om pengar. De som tar rejält betalt sköter det oftast som ett företag och lägger pengar på rätt saker har oftast välskötta ställen.
Annars är det enklaste att hålla i det själv tycker jag.
Ja, man ska ju veta att det kostar massor att hålla en lösdrift i bra skick. Många verkar ju tro att det är gratis och inget jobb för stallägaren för det är ju bara en hage. Jag vet inte om någon är beredd att betala 5500 kr för en lösdriftsplats med helservice
 
Det är hart när omöjligt att hitta den perfekta stallplatsen. Jag har nu haft turen att hitta en gård så att jag kan ha hästen hemma.
Ja, det är dyrare.
Ja, det är mer jobb.
Ja, det är tungt som attans att stå där med hela ansvaret.
Men det är helt fantastiskt att inte behöva kompromissa med det jag anser viktigt och att kunna gå ut och pussa på hästen när som helst!
Jag kan köpa in det foder jag vill. Jag kan tacka nej till ett foder jag anser har för dålig kvalitet.
Jag kan ha det strö och den bäddform jag vill.
Jag kan ha de rutiner jag vill och som passar mig och min häst.
Jag slipper den där evinnerligt skrålande radion som sitter i varje stall och som promt ska vara på (ja, för mig är det en "big deal" 😂 .)

Jag har haft häst på stora anläggningar och i små stall. På varje ställe har jag alltid fått blunda för något och kompromissa med olika saker. De ställen som fungerat bäst, för både hästar och människor, har varit ställen där det funnits ett tydligt ledarskap med tydliga regler. Där det inte funnits det, har det varit otaliga stallmöten och tjafs för alla vill ha det på sitt sätt.
Precis så har det varit för mig. Nu har jag mitt eget stall och lösdrift och en välfungerande flock på 7 hästar där jag får lösa deras olika behov av foder.
 
Jag vill ju gärna ha min på lösdrift, men tyvärr finns det ingen vettig här omkring. Har stått på två olika, en där dom har fri tillgång, funkade jättebra på min förra, svårfödda häst. Dock var hagen ganska liten, men den grusades upp vid ingång, ligghall, och vid maten, så dom hade alltid torrt att stå på, däremot så blev ju övriga hagen lerig under höst/vår. Är i nuläget inte aktuell då jag har en lättfödd ponny, samt har flyttat så har för långt dit.

Lösdrift två älskade jag, stor ligghall,termobar, och vettig matstation, perfekt stoooooor hage med massor att göra för hästarna. Fodergrindar så vi kunde portionera ut maten, och kanonfina ridvägar. Tyvärr så kom det in en häst med stora blodmasken så lösdriften fick stängas igen, och nu har ägaren av den tagit dit egna hästar så det är fullt.

Fick välja box tillslut, men hästarna är ute mellan 6.30-21 oftast, så känns helt ok endå. Vinterhagarna är inte jätteroliga, men dom står ju mest bara och glor så fort snön kommit, sommarhagarna är fina och stora. 4 fodringar per dag, morgon, lunch, mellis, kväll, helt ok ridvägar runt stallet, och toppenfina 40 min bort, nära sjön så vi kan ner och bada på sommaren, och skrittavstånd till ridklubb där det finns två utebanor och ett ridhus. Sen hade det setat fint med mer moderniteter i stallet, tex värme, varmvatten, spolspilta m.m, men dom stallen som har sånt här omkring har en benägenhet att ta in hästarna vid kl 14-16...
 
Nä förstår ju det. Men om man får information om sånt så vet man ju.
Finna ju andra lösningar.
Vi inhyrda kan hjälpa till att fodra i skogen...
Köra fast vill man ju inte riskera så klart, men om man ”bara” är rädd att köra sönder hagen och istället låter hästarna bli dåliga pga mugg så vet jag inte om det är rätt prio...

Jag säger ingenting om huruvida det är rätt eller fel prioritering. Jag har mina hemma för att ha det exakt som jag vill ha det med mina prioriteringar. Mina hästar har en stor halmad ligghall som de älskar, de har bra/stora grusade ytor utanför den, vid maten och vattnet samt en grusväg ut i hagen för att slippa den delen som blir blötast. Resten av hagen är torr. De har begränsad fri tillgång samt termobar till vattnet. Jag säger inte att hästar ska ha det illa. Bara att allt inte är svart-vitt. Som någon nämnde senare, det är framförallt ganska dyrt att hålla en lösdrift perfekt utifrån alla aspekter. Så även om det känns jobbigt att det inte uppfyller de önskemål och krav man har så får man väl helt enkelt skaffa eget eller välja de som bäst fyller önskemålen.

Jag menade bara att det är inte alltid svart-vitt. Vissa delar av året + viss typ av mark eller extremväder gör det ruggigt svårt att hålla allt utan lera. Sedan ska man såklart ändå göra det absolut bästa man kan. Hästar ska ha en bra plats att äta, dricka och vila på som det minsta. Men ibland är läget svårt och som sagt inte svart-vitt. Tråkigt däremot att ni erbjudit er att hjälpa till att fodra på annan plats men att det inte tagits emot. Att "bara" köra sönder hagen inte är rimligt som ursäkt håller jag inte med om. Stora maskiner kör sönder brutalt och det kan ta lång tid för återhämtning. Vi har ett par ställe i vår hage som vi fått stängsla bort pga att vi var tvungen att gå ut med maskin. Det ser förjävligt ut!
 
Nä förstår ju det. Men om man får information om sånt så vet man ju.
Finna ju andra lösningar.
Vi inhyrda kan hjälpa till att fodra i skogen...
Köra fast vill man ju inte riskera så klart, men om man ”bara” är rädd att köra sönder hagen och istället låter hästarna bli dåliga pga mugg så vet jag inte om det är rätt prio...
Om du riskerar att köra fast kanske du inte kan sköta sysslorna på gården för traktorn som kört fast i leran 😉
 
Det är alltid svårt. Alla stall har för- och nackdelar, jag har hittills inte hittat något som är perfekt utan man får ta det som för stunden matchar någorlunda.
Vissa saker tar ett tag att märka, och vissa saker kanske man inte tänker på förrän behoven ändras.
 
Ja, man ska ju veta att det kostar massor att hålla en lösdrift i bra skick. Många verkar ju tro att det är gratis och inget jobb för stallägaren för det är ju bara en hage. Jag vet inte om någon är beredd att betala 5500 kr för en lösdriftsplats med helservice

Jag vet inte om jag iaf någonsin trott att det skulle vara gratis men varför ha en lösdrift om den inte sköts rätt?
Är hagen till stor del lera som är svår att göra nått åt när det blir blött kanske man får ha den hagen till sommar/hästar som står på box eller kanske ett mindre antal hästar?

För i de lösdrifterna jag varit finns det potential och jo, jag betalar gärna mer!

I en av dem jag stod erbjöd sig vi med hästar på lösdrift att fodra själva men ville ha halmen i kupan så de hade fri tillgång till det. Detta ville inte stallägaren utan ställer då ut allt hö och det trampas ner, äts alldeles för mycket och hästarna blev feta. Där fick vi även tjata om halm och oftast putta ut balen själva. Det envisades även med att ha fler hästar på liten yta och det blev ju inte mindre upptrampat.

Där jag står nu har jag frågat om schema för att mocka (så flergör det) flera gånger men det finns inget intresse. 90% av hästarna i den hagen är stallägarens egna men det finns inte tid för mockning.
 
Vad tråkigt med fång! Det är ju sånt man vill undvika...

Ja det verkar ju inte vara bättre, än att man måste pröva sig fram innan man hittar något. Det går inte att avgöra innan man står på stället...

Den enda trösten jag får just nu, är att jag inte är ensam om att ha det problemet. Känner mig så kräsen ibland men vissa grundkrav behöver man ha för att häst och ägare ska må bra...

Det är mellan skitsvårt och omöjligt..
Jag har haft eget I massa år men dec 2017 flyttade jag och har varit inhyrd sen dess. Vi avverkade tre ställen mellan dec 17 till Jan 19

Ställe 1 verkade super. Lösdrift. Var bra i början men min blev för trind på fritt i slow feedingnät. Inga problem, flera med samma behov så skulle bli ändrat nästa vinter. Hette det. Det blev inget av det. Men tjafs och sjukt mycket mer jobb än sagt osv. Pga en rad omständigheter fick min häst fång :/ När hon var på bättringsvägen flyttade vi, efter knappt ett år.

Var sjukt besvärlig när jag kollade på plats, öppen med hästens behov mm. Iiinga problem med någonting.

Ställe 2 lät mer än perfekt. I teorin. I praktiken var det en regelrätt katastrof. Verkligen katastrof. Jag flyttade efter två månader.

Vid det laget var jag jävligt luttrad och beredd att flytta till eget igen.

Snart har vi stått ett år på ställe 3. Det är inte perfekt. Men det är fantastiskt. Det passar hästen och hennes special needs super. Dessutom är det hela tiden hästarna i fokus. Inget tjafs. Jag trivs kanon, och kan leva med det som inte är perfekt (med ett undantag är det inte något som påverkar hästarna utan mer bekvämligheter för mig som ägare)

Så. Man får leta tills man hittar rätt - för det är först när man står där man vet hur ett stall verkligen är.
 
Förstår vad du menar :)
Jag har haft eget stall i många år, med lösdrift så jag vet. Både att det kan kosta, tar tid, är lerigt på vintern m.m. Och jag vet med att man kan försöka lösa det mesta... ibland med enkla medel som att hjälpas åt.
Men alla är olika och har olika värderingar/synsätt. Jag köper det mesta bara jag får reda på det, då kan jag förhålla mig till det. Det är nog mest det som är jobbigt, att inte få information om det som faktiskt rör min häst.

Skönt att ha dom hemma. Det är mitt mål på sikt....

Jag säger ingenting om huruvida det är rätt eller fel prioritering. Jag har mina hemma för att ha det exakt som jag vill ha det med mina prioriteringar. Mina hästar har en stor halmad ligghall som de älskar, de har bra/stora grusade ytor utanför den, vid maten och vattnet samt en grusväg ut i hagen för att slippa den delen som blir blötast. Resten av hagen är torr. De har begränsad fri tillgång samt termobar till vattnet. Jag säger inte att hästar ska ha det illa. Bara att allt inte är svart-vitt. Som någon nämnde senare, det är framförallt ganska dyrt att hålla en lösdrift perfekt utifrån alla aspekter. Så även om det känns jobbigt att det inte uppfyller de önskemål och krav man har så får man väl helt enkelt skaffa eget eller välja de som bäst fyller önskemålen.

Jag menade bara att det är inte alltid svart-vitt. Vissa delar av året + viss typ av mark eller extremväder gör det ruggigt svårt att hålla allt utan lera. Sedan ska man såklart ändå göra det absolut bästa man kan. Hästar ska ha en bra plats att äta, dricka och vila på som det minsta. Men ibland är läget svårt och som sagt inte svart-vitt. Tråkigt däremot att ni erbjudit er att hjälpa till att fodra på annan plats men att det inte tagits emot. Att "bara" köra sönder hagen inte är rimligt som ursäkt håller jag inte med om. Stora maskiner kör sönder brutalt och det kan ta lång tid för återhämtning. Vi har ett par ställe i vår hage som vi fått stängsla bort pga att vi var tvungen att gå ut med maskin. Det ser förjävligt ut!
 
På en del ställen är det nog så.
Jag betalar gärna för ett bra ställe, gäller bara att hitta det! :)

Nu kan det ju vara lokalt, men, oftast handlar de om pengar. De som tar rejält betalt sköter det oftast som ett företag och lägger pengar på rätt saker har oftast välskötta ställen.
Annars är det enklaste att hålla i det själv tycker jag.
 
Våra hästar står på box.

Vi letar efter den perfekta lösdriften, men det är galet svårt när man har 2 hästar med helt olika behov.

Vi är inte villiga att låta våra pållar stå i lera dygnet om och i år är det verkligen lera överallt!

De lösdrifter jag vet om i närheten har i de flesta fall mixad flock och det funkar inte för vår store.

Sen har vi dom där "hästarna behöver inget strö, för dom är aldrig i lösdriften". Ochdom med minihagar, som definitivt förvandlas till lera.

Så våra står i utebox - stallet är inte helt perfekt heller, men vi vet vad vi har och stallägarna är lätta att ha att göra med och det är också en väldigt viktig aspekt.
 
Våra hästar står på box.

Vi letar efter den perfekta lösdriften, men det är galet svårt när man har 2 hästar med helt olika behov.

Vi är inte villiga att låta våra pållar stå i lera dygnet om och i år är det verkligen lera överallt!

De lösdrifter jag vet om i närheten har i de flesta fall mixad flock och det funkar inte för vår store.

Sen har vi dom där "hästarna behöver inget strö, för dom är aldrig i lösdriften". Ochdom med minihagar, som definitivt förvandlas till lera.

Så våra står i utebox - stallet är inte helt perfekt heller, men vi vet vad vi har och stallägarna är lätta att ha att göra med och det är också en väldigt viktig aspekt.

Vi har också vårda i utebox. Det finns för- och nackdelar, men fördelarna överväger just nu.

Det är dessutom svårt att hitta boxplatser till två.

Jag vill inte under några omständigheter ha hästarna på två olika ställen. Där går min gräns.
 
Vår gräns är precis där också. Vi har hästarna för att rida ihop, i olika stall blir ju bara dumt.

Det är verkligen galet svårt att hitta rätt...

Vi har också vårda i utebox. Det finns för- och nackdelar, men fördelarna överväger just nu.

Det är dessutom svårt att hitta boxplatser till två.

Jag vill inte under några omständigheter ha hästarna på två olika ställen. Där går min gräns.
 
Ja, man ska ju veta att det kostar massor att hålla en lösdrift i bra skick. Många verkar ju tro att det är gratis och inget jobb för stallägaren för det är ju bara en hage. Jag vet inte om någon är beredd att betala 5500 kr för en lösdriftsplats med helservice
Jo, Jag hade betalat 5500 för en BRA lösdrift med helsevice. Men var jag bor nu finns inte detta hur mycket man än betalar...
 
Det äf nog ännu svårare att hitta bra lösdrift än att hitta bra stall. Dels är utbudet mindre och dels är det svårare med individuella lösningar.

Håller med .
@Skruttan i övrigt är det bra att kolla referenser och helst känna några som står/stått i stallen - eller kontakta några som står/stått där, så man kan få input därifrån. De flesta svarar gärna och väldigt ärligt är min erfarenhet 😄
 
Jag har hittat den perfekta lösdriften. Ridhus och två ridbanor. Jättestor lösdrift i del av fräsch lada mdd belysning och med spån, grusat ordentligt och positionerade fordringar. Jättetrevliga hagar. Anpassat för lättfödda hästar. :-)

Inte vanligt med lösdriften utan fri tillgång öhy tycker jag.
 
Jag har hittat den perfekta lösdriften. Ridhus och två ridbanor. Jättestor lösdrift i del av fräsch lada mdd belysning och med spån, grusat ordentligt och positionerade fordringar. Jättetrevliga hagar. Anpassat för lättfödda hästar. :-)

Inte vanligt med lösdriften utan fri tillgång öhy tycker jag.
Ursäkta stavningen som min telefon mixtrar med.
 
Ja, man ska ju veta att det kostar massor att hålla en lösdrift i bra skick. Många verkar ju tro att det är gratis och inget jobb för stallägaren för det är ju bara en hage. Jag vet inte om någon är beredd att betala 5500 kr för en lösdriftsplats med helservice
Finns ett par lösdrifter runtomkring här som faktiskt har det så. Men det ställer även krav på ridhus, paddock o.s.v. Precis som "vanlig" uppstallning.
På vissa sätt är ju lösdrift oftast "fattigmans" alternativet. På gott och ont.
 
Jag har löst det så att jag bor nära det kollektiva stall min häst bor i. Vi är där 1-3 ggr per dag och kan ha honom ute så sent vi vill. Nu har vi sån tur att det flyttat in två ytterligare hästägare med samma tänk så det finns fler hästar ute sent, jätteskönt.

Har testat flertalet stall och inget har hittills passat oss speciellt bra. Så tills jag lever min dröm med hästarna hemma så funkar detta fint.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp