Konsten att hitta rätt stall...

Jag har hittat den perfekta lösdriften. Ridhus och två ridbanor. Jättestor lösdrift i del av fräsch lada mdd belysning och med spån, grusat ordentligt och positionerade fordringar. Jättetrevliga hagar. Anpassat för lättfödda hästar. :-)

Inte vanligt med lösdriften utan fri tillgång öhy tycker jag.

Och här omkring kan man knappt hitta en lösdrift som ställer ut en bal utan nät på:(
Nästan alla fodrar några gånger/dag med småmaskiga nät. Hopplöst att hitta en bra lösdrift där man faktiskt får fri tillgång!
 
Och här omkring kan man knappt hitta en lösdrift som ställer ut en bal utan nät på:(
Nästan alla fodrar några gånger/dag med småmaskiga nät. Hopplöst att hitta en bra lösdrift där man faktiskt får fri tillgång!

varför måste man ha fri tillgång ?
 
Och här omkring kan man knappt hitta en lösdrift som ställer ut en bal utan nät på:(
Nästan alla fodrar några gånger/dag med småmaskiga nät. Hopplöst att hitta en bra lösdrift där man faktiskt får fri tillgång!
Kan faktiskt förstå det.De river ut väldigt mycket utan nät som de sen trampar ned och det kostar dels extra foder och extra merarbete att mocka bort
 
Kan faktiskt förstå det.De river ut väldigt mycket utan nät som de sen trampar ned och det kostar dels extra foder och extra merarbete att mocka bort
Jag håller med, alternativt så går det ju faktiskt att portionera ut det och ändå ha fritillgång. Men det blir ju mer jobb. Jag tycker inte jag har sett något som har ställt ut en hel bal i hagen och lyckats få lite spill eller och hygieniskt på vintern.
 
För att det finns hästar som mår bra av fri tillgång?
Alla är ju inte lättfödda tunnor.
Många vill inte ha fri tillgång trots att deras häst inte är någon "lättfödd tunna". Jag vill att mina hästar ska röra sig mycket, mycket mer än de allra flesta med fri tillgång gör. Trots att den ena iallafall foder/hullmässigt skulle hålla sig fin på obegränsad mat.
 
Många vill inte ha fri tillgång trots att deras häst inte är någon "lättfödd tunna". Jag vill att mina hästar ska röra sig mycket, mycket mer än de allra flesta med fri tillgång gör. Trots att den ena iallafall foder/hullmässigt skulle hålla sig fin på obegränsad mat.
Nej såklart. Men det är ju heller inte konstigt att vilja ha fri tillgång.
Eller att inte vilja ha nät.
 
Kan faktiskt förstå det.De river ut väldigt mycket utan nät som de sen trampar ned och det kostar dels extra foder och extra merarbete att mocka bort

Vi skulle inte kunna ha bal utan nät hemma i hagen av precis den anledningen (sen behöver inte våra helt fri tillgång ändå). De river ut allt och bökar omkring och trampar ner. Då har vi ändå en foderhäck modell större med tak men det hjälps inte. Jag tycker de skapar kaos kring höhäcken även med hönät. Kan inte tänka mig hur det hade blivit utan. Hade fått slänga halva balen troligtvis. 😅
 
När jag letade lösdriftsplats hittade jag ingen som inte hade småmaskigt hönät (vilket jag inte vill ha). Nu när jag har egen lösdrift med fri tillgång så förstår jag varför det var så då de spiller ut ofantliga mängder hö. Jag har löst det med ett stormaskigt hönät, men visst blir det massor med spill.
 
Precis, de står lätt parkerade runt balen större delen av dygnet :meh:

Tror faktiskt det beror mycket på andra omständigheter. Dvs hur ser hagen ut i övrigt, finns det sysselsättning, lockar något annat, är de vana vid fri tillgång och vet att maten inte försvinner etc. Jag upplever inte att mina står parkerade vid balen. Inte alls. Jag är förvånad över hur mycket tid de spenderar med att göra annat under en dag. Den lilla (som inte stått på fri tillgång) var ganska limmad vid balen första månaden men inte längre. Då har jag matglada hästar. Men även nu när vädret är skit och stora delar av hagen är si sådär i kvalité (läs träskmark) så roar de sig med mycket utöver att äta :) men man måste ju erbjuda annat att göra med en varierande och inbjudande hage!
 
Tror faktiskt det beror mycket på andra omständigheter. Dvs hur ser hagen ut i övrigt, finns det sysselsättning, lockar något annat, är de vana vid fri tillgång och vet att maten inte försvinner etc. Jag upplever inte att mina står parkerade vid balen. Inte alls. Jag är förvånad över hur mycket tid de spenderar med att göra annat under en dag. Den lilla (som inte stått på fri tillgång) var ganska limmad vid balen första månaden men inte längre. Då har jag matglada hästar. Men även nu när vädret är skit och stora delar av hagen är si sådär i kvalité (läs träskmark) så roar de sig med mycket utöver att äta :) men man måste ju erbjuda annat att göra med en varierande och inbjudande hage!

Ja och nej. Det beror på individer och nej - även om hagen erbjuder bra mark och annat att göra så är det tyvärr vanligt ändå att erbjuds helt fri tillgång via en storbal i hagen, så är många hästar omotiverade att göra annat än att mestadels hålla sig där.

det är ett väldigt etablerat problem och diskuteras idogt intensivt bland veterinärer och forskare senaste 20 åren då välfärdssjukdomarna och överhull på hästarna blivit ett allmänt eskalerande problem som spänner över alla raser av hästar i Sverige numera.

Att hästen är ett djur som är gjort för att äta regelbundet dygnet runt, har tyvärr folk omvandlat till att fri tillgång på mycket foder 24 timmar om dygnet skulle vara svaret. Det är totalt fel. Hästarna är gjorda för att konstant regelbundet över dygnet tugga och ströva runt under tuggandet . Det behövs inte högkvalitativt foder permanent i hagen utifrån det . Grenar, löv, bark, gammalt gräs är det som avses emellan att hästarna givetvis under dygnet fodras med givor av foder som tillgodoser närings och energibehov .
 
Senast ändrad:
Kan säga att det är lika svårt att hitta bra hyresgäster. ;) Vi hyr inte ut för pengarna och jag drar mig verkligen för att annonsera om stallplats. Kommer nog att göra det snart ändå och har skrivit en ytterst ärlig annons. Men folk läser ändå det de vill läsa och alla är såååå trevliga när de är på besök. Tycker processen att ta in någon ny är riktigt jobbig...
Jag tänker också att det vore en fördel att visa stallet nu i blötaste höstvintern på evigheter, går inte att försköna läget.
 
Tror faktiskt det beror mycket på andra omständigheter. Dvs hur ser hagen ut i övrigt, finns det sysselsättning, lockar något annat, är de vana vid fri tillgång och vet att maten inte försvinner etc. Jag upplever inte att mina står parkerade vid balen. Inte alls. Jag är förvånad över hur mycket tid de spenderar med att göra annat under en dag. Den lilla (som inte stått på fri tillgång) var ganska limmad vid balen första månaden men inte längre. Då har jag matglada hästar. Men även nu när vädret är skit och stora delar av hagen är si sådär i kvalité (läs träskmark) så roar de sig med mycket utöver att äta :) men man måste ju erbjuda annat att göra med en varierande och inbjudande hage!

Jag håller med. Mina leker massor, går och plockar i hagen osv.

Lite tycker jag det har blivit en allmän "sanning" att hästar bara står och äter om de har fri tillgång, och så kan det naturligtvis vara, men hästar som är vana vid att ha mat största delen av dygnet tycker jag inte alls är så fixerade vid att stå och äta.

Jag har inte ens fri tillgång men bara korta delar av dygnet utan mat. Mest så att de verkligen äter upp, så jag slipper spillet (svårt om man fodrar med storbal, förstås!). Och när de är mätta gör de annat, dvs ganska långa stunder per dygn.
 
@WSLPZF fast du skriver ju samma sak i princip som de du kritiserar 😅 Eftersom du inte har fri tillgång och utöver det vettiga hagar . Och jo : väldigt många hästar står vid balen ändå 90% av tiden om fri tillgång råder . Det är ett faktum . Därav många problem som nämnt.
 
Senast ändrad:
Ja det verkar vara så. Kan tänka mig stall/boxplats med, MEN det måste vara lång utevistelse (helst 12h eller mer) och det verkar vara lika svårt att hitta med....

Det äf nog ännu svårare att hitta bra lösdrift än att hitta bra stall. Dels är utbudet mindre och dels är det svårare med individuella lösningar.
 
Ja samma i mitt stall, och eftersom det är svårt att köra ut balar nu när det är så blött skulle de räcka lite längre om de inte blev nedtrampade/utdraget i leran. Har både höhäck och stående löst på marken....

Vi skulle inte kunna ha bal utan nät hemma i hagen av precis den anledningen (sen behöver inte våra helt fri tillgång ändå). De river ut allt och bökar omkring och trampar ner. Då har vi ändå en foderhäck modell större med tak men det hjälps inte. Jag tycker de skapar kaos kring höhäcken även med hönät. Kan inte tänka mig hur det hade blivit utan. Hade fått slänga halva balen troligtvis. 😅


Ja det är nog minst lika svårt åt det hållet också! Man vill ju ha liknande syn på saker o ting.

Kan säga att det är lika svårt att hitta bra hyresgäster. ;) Vi hyr inte ut för pengarna och jag drar mig verkligen för att annonsera om stallplats. Kommer nog att göra det snart ändå och har skrivit en ytterst ärlig annons. Men folk läser ändå det de vill läsa och alla är såååå trevliga när de är på besök. Tycker processen att ta in någon ny är riktigt jobbig...
Jag tänker också att det vore en fördel att visa stallet nu i blötaste höstvintern på evigheter, går inte att försköna läget.


Ja min verkar inte heller röra sig mer än nödvändigt när det finns fri tillgång. Dock påverkar utformningen av hagen en hel del med (för min häst), men hon rör sig fortfarande mkt mindre än när det portioneras och finns annan sysselsättning (skog med sly).

Många vill inte ha fri tillgång trots att deras häst inte är någon "lättfödd tunna". Jag vill att mina hästar ska röra sig mycket, mycket mer än de allra flesta med fri tillgång gör. Trots att den ena iallafall foder/hullmässigt skulle hålla sig fin på obegränsad mat.
 
Intressant tråd, då jag har stall med lösdrift som jag ser till att de inte står i lera och äter, rätt stor hage, bra ligghallar (2 st). Men jag tar bara ston eftersom jag har mina ston där och inte vill ha blandad flock (tar emot hingstar och valacker på box med 11-12 timmar ute) och jag tar mer betalt än andra i trakten eftersom jag vägrar ta hand om någon annans häst gratis. Är helinackordering för HISNANDE 2900 kr mån ink moms... Jag har 1 inackordering. Resten som hört av sig tycker det är för dyrt, för långt från stan (20 min..) osv osv. De flesta intresserade brukar tacka nej med hänvisning till att de hittat billigare ställen. Att de inte får vad de från början absolut ville ha på de ställena blir helt plötsligt oviktigt..
Jag annonserar väldigt sällan, är ganska nöjd som jag har det och arrenderar mitt stall för mina hästar först och främst. Men det finns fler som är som jag, googla runt efter stall i ditt närområde och lägg ut efterlysningar i fb grupper så kanske du får napp.
 
Jag tycker inte jag har sett något som har ställt ut en hel bal i hagen och lyckats få lite spill eller och hygieniskt på vintern.
Lite spill blir det ju alltid. Det blir det ju i en box också. Men hygieniskt är det absolut - i alla fall för oss. Vi har en höhäck där golvet är lite ovanför marken, och tak på så det inte regnar eller snöar på grovfodret. Funkar perfekt. De tre jag har hemma i hagen nu äter upp en rundbal hö på ca 6 dagar, då är en av dem dräktig.


Bilden kan innehålla: träd, himmel, häst, utomhus och natur
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 859
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp