Konsten att ta truckkort

Liten

Trådstartare
Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig attraktiv på arbetsmarknaden (i nån mån, iaf), är jag förstås mån om att göra "rätt" - jag har ingen lust att lägga ut tid och pengar för "ingenting". Och jag känner mig lost. Hjälp från er som kan önskas!

Vilka behörigheter bör en satsa på? När jag googlar efter utbildningar verkar A, B och D1 vara en ganska standard kurs.

Hur hittar vet en vilka utbildningar som är bra, seriösa? Jag googlar som sagt, men eftersom jag inte riktigt vet vad som är varningstecken så känner jag mig vilsen bland sökträffarna.
Jag vill helst gå i Uppsala (lättast för mig, smidigt att åka osv) och har hittat ett företag som har kurser i Uppsala - en dag praktik + praktiskt prov på plats, och så teori + teoriprov hemma. Är det vanligt? Är det dumt?

Vad bör en tänka på?

Om det spelar roll, så är jag 30+ och har B-körkort i dagsläget.
 
Så många behörigheter som möjligt är bäst 😁
Jag har alla A och B samt D1. Ta travers när du ändå håller på.
Jag googlade en utbildning med bra omdömen. Utbildningen är dock kort och ger inte jättemycket mer än övergripande information och testa på lite körning, det är när man jobbar som man faktiskt lär sig köra truck.
Jag hade typ sett en truck på en bild när jag tog mitt 😆
Nu kör jag en hel del på jobbet och det skiljer sig väldigt mycket mellan olika typer av truckar. Fyrvägare, motviktare och grispick är totalt olika 😅
På de flesta utbildningar får du testa betydligt färre än vad du faktiskt får kort för.
Men det är roligt så kör på bara!
 
Du ska se till att kursen är enligt läroplan TLP10.
Jag var tvungen att kolla upp mitt urgamla truckkort och då var det TLP2 som nu är ersatt med TLP10 sen 2011.
Men det betyder att den är giltig för alla företag.
Utbildning.se har mycket info (om du inte sett den sidan redan?).
Sen är väl A och B de vanligaste truckarna på logistikföretag innomhus, medans C är för olika utomhustruckar och D är vanliga vid flygplatser, större logistik-terminaler och hamnar.
Så vad räknar du med att jobba någonstans?
 
Du ska se till att kursen är enligt läroplan TLP10.
Jag var tvungen att kolla upp mitt urgamla truckkort och då var det TLP2 som nu är ersatt med TLP10 sen 2011.
Men det betyder att den är giltig för alla företag.
Utbildning.se har mycket info (om du inte sett den sidan redan?).
Sen är väl A och B de vanligaste truckarna på logistikföretag innomhus, medans C är för olika utomhustruckar och D är vanliga vid flygplatser, större logistik-terminaler och hamnar.
Så vad räknar du med att jobba någonstans?

Jag vet egentligen inte, ärligt talat (jobbar med något helt annat i dagsläget). Men jag har mest funderat på lager (och har fått intrycket att det oftast innebär inomhus - vi har en del sådana i närheten) och industri (jag har ingen erfarenhet av större industri så har dålig koll, men vi har bl.a ett sågverk här i trakterna) . När jag började tänka i banorna så tänkte jag mest på lager/extrajobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst...
2
Svar
31
· Visningar
2 904
Senast: enough
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 693
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Varning långt och negativt inlägg. Jag blir så ledsen. :( Jag slutade förra året mitt hästjobb pga en incident och blev då timvikarie...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp