Konstig förhårdnad på trampdynor

Trott

Trådstartare
Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon varit torr och lite sprucken innan. Är det någon som vet vad det är? Jag har inte lyckats hitta något genom Google lens eller sökningar på Google. Svårt att veta om de gör ont när man tar på dom, då hon generellt ogillar att man petar på tassarna (jag får till exempel inte klippa klorna på henne utan har på senaste tiden gjort det på djuraffären, även om vi numera kan klippa enstaka klo hemma nån gång ibland) och därför rycker och vill dra undan tassen.
IMG_20240119_181908.jpg
 
Ser bara ut som att tassarna är lite torra, då brukar de spricka upp längst fram så där. Det brukar inte vara nåt problem men jag smörjer ibland på kvällen med helosansalva så mjukar det upp trampdynan.
 
Ser bara ut som att tassarna är lite torra, då brukar de spricka upp längst fram så där. Det brukar inte vara nåt problem men jag smörjer ibland på kvällen med helosansalva så mjukar det upp trampdynan.
Tack för svar! Min fysioterapeut jag går till med Tilda trodde detsamma (det var hos henne vi upptäckte det), och hon hade också skickat bilderna till några kollegor som också misstänkte att det "bara" är torra trampdynor, så jag ska se om jag kan köpa skin & coat (hon får laxolja med omega 3 på maten ibland redan, men ska testa den oljan med), smörja tassar och vara mer envis med sockor på ute, så hoppas jag det blir bättre.
 
Min första tanke var också torra tassar. Så där har nån av mina sett nån gång genom åren.
Tassalva eller vanlig helosan hjälper
Tack för svar! Det såg bara så himla märkligt ut just på baktassarna, så blev lite nojig 🙈 smörjt med tassalva en gång idag på fm, tänkte göra det en gång till innan sovdags och försöka göra det 1-2 gånger om dagen :)
 
Min hund har typ alltid mer eller mindre torra trampdynor men har aldrig visat något obehag av det så jag tror inte det är så mycket att oroa dig för. Jag smörjer mest för min egen skull eftersom de blir lite riviga när hunden ska envisas med att kliva på mig i sängen 😅
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 539
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp