Konstiga barnprogram

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tican

Har reflekterat över två saker när min lillasyster kollar på barnprogram.

Det första är, varför kör dom ens klassiska musikstycken tillsammans med någon flummig illustration? Så otroligt tråkigt. Jag kommer ihåg från min barnprogramstid, jag avskydde inslagen även då.

Det andra, är att dom så ofta kör grejer om mobbing, om det onda tuffa gänget, om människor som är elaka mot människor i allmänhet. Och alltid ur den utsatta och ynkligas synvinkel. Det är väl för att de få som är mobbade bland så pass små barn inte ska känna sig ensamma, men är det verkligen rätt sätt?
 
Sv: Konstiga barnprogram

Mitt värsta barnprogramsminne är en blyertstecknad film där man fick följa en fluga i ett hus,studsande mot rutor,surrande hit o dit, in i lampor osv - och den var låååång, efter detta kom Scooby doo så man satt ju kvar o tittade. Den visades flera gånger och vem som kategoriserade detta som barnprogram det vete hundan.

Angående mobbingfilmer så kan man undra hur man skulle framställa det ur mobbarens synvinkel och så vidare.
 
Sv: Konstiga barnprogram

Jag kommer ihåg att jag avskydde "Dagens visa" :crazy:

Antagligen vill väll SVT (som oftast barnprogrammen är på) inte ha med sådant. Allt måste vara rosa fluff och pussenuttigt. Sen vill de väll inte riskera att få en del föräldrar på sig som anmäler dem för att visa oläpliga program. Då är det säkrare att visa rosa fluff.
 
Sv: Konstiga barnprogram

Ja det är konstiga barnprogram... har ni sett "orkestern" eller är det kanske det du menar, när en symfoni orkester visar sina instrument för några väldigt välartikulerade barn som visar sitt stora intresse...
Visst, kör gärna nått musikprogram men hallå, har inte sett ett barn ännu som gillat det. :smirk:
Dessutom går det ju på "småbarnstiden" (mellan 18-18,30) och ev skulle de lite större barnen tycka att det är kul kanske... jag vet att jag hade AVSKYTT det programmet som barn!!!
Å så gillade jag inte det här pysselprogrammet (går även nu) när man får se någon klippa å rita å bygga ihop något snabbt i papper (fult blir det också) och sedan se filmen baklänges snabbt.... inte ens min son tycker att det är givande... :smirk:

Såg tom mobbning i "Hitta Nemo", i början när han ska till skolan så är det några fiskar som drar skalet av en en kräfta eller vad det är... och det är gjort som en rolig grej, det tycker jag inte var så bra...
Är också skeptisk till mobbningarna, det är som att de på nått sätt rättfärdigar det genom att visa det så mycket på TV.
 
Sv: Konstiga barnprogram

Jisses, jag hatade barnprogrammen när jag var liten. :crazy: De som visas på svensk TV är hemska, men de danska är ännu värre. Alltid så tragiska, utsatta och mobbade barn, elaka föräldrar etc. etc. De bästa barnprogrammen jag sett har varit engelska serier, alternativt amerikanska dito. Och så alla dessa programledare som ska fördumma barnen (Björne!)...

Jag brukade sitta uppe till sent och titta på dokumentärer och vetenskapsprogram i stället. :angel:
 
Sv: Konstiga barnprogram

Dagens visa är verkigen vidrigt, det sänds fortfarande..! :eek:

En sak som jag har tänkt på är könsfördelningen bland rollkartaktärerna.
Det finns inte många tjejer som är huvudrollsinnehavare här inte. :mad:
 
Sv: Konstiga barnprogram

Tokmaja skrev:
Ja det är konstiga barnprogram... har ni sett "orkestern" eller är det kanske det du menar, när en symfoni orkester visar sina instrument för några väldigt välartikulerade barn som visar sitt stora intresse...
Visst, kör gärna nått musikprogram men hallå, har inte sett ett barn ännu som gillat det. :smirk:
Dessutom går det ju på "småbarnstiden" (mellan 18-18,30) och ev skulle de lite större barnen tycka att det är kul kanske... jag vet att jag hade AVSKYTT det programmet som barn!!!

Min sexåring älskar Orkestern! Hon står och dirigerar själv och dansar Nötknäpparinspirerat :D Sedan pratar hon med mig om alla instrument hon lärt sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstiga barnprogram

Å ett ovanligt barn :D .
INtressant att höra att något barn gillar det!
Men jag anser fortfarande att det borde sändas på de större barnens tid (18,30-19)...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp