konstiga tecken?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Yellow_Dino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 924
Y

Yellow_Dino

En häst på vår ridskola har ca 1-2cm ränder på benen, ovanför kotan och vid, nedanför kotan. bara på frambenen. Vad kan detta vara tecken på? finns det såna tecken på benen av ngn anledning (han är import) eller kan dom "bara ha" såna?...

MVH Saara som undrar...

Sv: konstiga tecken?

Yellow_Dino skrev:
En häst på vår ridskola har ca 1-2cm ränder på benen, ovanför kotan och vid, nedanför kotan. bara på frambenen. Vad kan detta vara tecken på? finns det såna tecken på benen av ngn anledning (han är import) eller kan dom "bara ha" såna?...

MVH Saara som undrar...

De tecknen kallas för Zebraränder. Många fjordningar har det, men även en del russ och connemaror.. :)

gammal tråd men glömde att skriva att tecknen är vita:P zebraränder känner man ju igen... Han är new forest och mörkbrun.

Hej!!

Det kan ju kanske vara så att hästen har blivit blistrad eller haft ordentliga sår på benen av någon anledning (skav el trycksår) då blir det ju vita hårpartier!!

Svårt att veta var hästen gått igenom då det är en import!

Hej! Nu har jag forskat lite mer men hästen har stått på ridskola i södra sverige, den las ner och han såldes till oss här. Tydligtvis så är det en import innan det. Jag skulle också tippa på sår av ngt slag..men...

Låter som ärr, kan vara en olycka eller vad som helst.

Jag skrev en tråd om vita streck på benen bara för någon vecka sedan (bläddra tilbaka i arkivet). Jag har sett det på ett par importhästar hos en hästhandlare. Endel säger att känsliga hästar kan få så av skav utav skydd som sitter dåligt, men jag tycker attd et låter skumt, man har väl inte skydd som hästen får sår av?? det måste ju ha varit sår för att vita hår ska växa ut sedan...
Nä, jag tror helt klart på nån sorts otillåtna skydd, blistring eller nåt.
Men självklart, hästar kan riva sig i hagen, det kan ju vara nåt så enkelt också. Men varför jag tyckte det var skumt var ju att jag såg 2-3 hästar med exakt samma, 2-3 vita ´lodräta streck på framsidan av skenbenen fram. ca 3-10 cm långa...
MVH

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 041
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga... 2
Svar
20
· Visningar
2 994
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka