Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

LionQueen

Trådstartare
Bett som heter Tickler ? Traffade pa en tjej som fick det rekomenderat av en galopptranare for hastar som omskolas till ridhastar, det ar ett tva-delat bett med ett "smycke" som hanger som tydligen ska ge hasten annat att tanka pa. Har ni hort talas om det?
Jag forsokte soka om det pa internet men det gar verkligen inte att soka pa "tickler" pa google utan att fa upp massor av snusk :crazy: Sa jag forsokte rita upp en bild har med hjalp av tangentbordet haha. Hoppas ni fattar hur jag menar!

(...)----o----(...)
...........I...........
..........O...........
..........M...........
........./|\...........


Sen nar jag letade hittade jag aven en bra guide for folk som undrar vilka bett som gor vad, hur de ser ut, vad det heter. Av en kille fran Oklahoma http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare/dsweb/Get/Document-2081/ANSI-3924web.pdf

 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

Sökte på häst+dressyrskydd för ett tag sedan och hittade en e-butik som sålde just sådana bett, kommer dock inte ihåg vilken det var/hette tyvärr... Men det var ett bett jag lade märke till iaf. Då stog det att det var bra för hästar som gärna la tungan över bettet.

Men nu blir det lite intressant, min häst drar gärna upp tungan men lägger inte över den som tur är. Så jag tänkte att detta bettet kanske man borde prova.Följer spänt denna tråd nu! Hon e ett fullblod som gått några löp;)
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

1331a.gif


Kan det vara ett sånt kanske?
Snaffle bit with attached players.
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

Jag har sett den kallad för en mouthing bit på engelska, enl vad jag har förstått används den mycket på unghästar, för att få dom att "leka" med bettet. Du får massor med hits om du söker på "mouthing bit". Vet inte vad den heter på svenska, faktiskt.

Vet inte om den finns i Sverige men den finns i massor med brittiska hästsportbutiker som levererar till Sverige, bara att hitta den med billigast porto :crazy:
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

Finns att köpa i de flesta vanliga ridsportsaffärer i sverige också tror det brukar kallas bett med spel, har sådant med parerstänger på sidorna och använde det förr till många unghästar som älskade det, kom faktiskt att tänka på nu att jag inte haft en tanke på det, hade en unghäst som fullkomligt avskydde det och köpte då vanligt tredelat med parerstänger istället och har sen bara flutit på att jag börjat med det istället på senare unghästar men det var bra att jag såg tråden för nu skall jag helt klart leta upp det då jag har en unghäst som är svår just nu med att hon är överallt med tungan dags att prova det helt klart.
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

Sprenger har också sådana bett....

Brukar ligga ute sådana bett av och till på auktionsajten T*****a....
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

1331a.gif


Kan det vara ett sånt kanske?
Snaffle bit with attached players.

Yes, that's it!

Tack for hjalpen. Jag vet inte direkt om det hjalper att de inte lagger tungan over bettet da spelet/smycket ar rorligt. For den som vill ha ett bett som hjalper mot det kanske skulle prova tungfrihetsbettet som manga westernhastar har i munnen.

Sa det har bettet anvands mkt inom unghast sager ni? Forstar ju att det skiftar fran individ till individ om de tycker om att ha nagot som ror sig i munnen, men helt klart intressant!
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

Är det nån som vet om man får tävla på detta bett i lättare dressyrklasser?:confused:
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

Nej, man får inte tävla dressyr med såna bett.
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

Jag köpte ett sånt på tradera idag :) Är något av en bettfanatiker och letar ständigt efter det perfekta bettet, kanske är det här vad jag letar efter ;) ska bli kul att testa det på min gamle häst som kanske inte är en unghäst sett till åldern men han tycker själv att han är (tjugo)tre :love:
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

Haha jag såg det, hade budat på det om det inte hade vart för stort för min polla!:D
 
Sv: Konstigt bett-kanner ni till det? (plus bett-guide)

köpte precis ett sådant! finns på Bidermanns i Eskilstuna. köpte det dock som prydnand men är det någon som verkligen testat bettet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp