Kontrakt för avbetalning

M

Magdalena

Jag ska sälja min transport, och vi har kommit överens om att det får betalas på avbetalning några månader.

Hur bör man skriva då? Och från när räknas ägarbytet? Ska jag behålla släpets papper tills det är fullbetalt? Försäkring och skatt då?! Vad många frågor det blev... Men jag litar på personen ifråga, men självklart vill man ha allt på papper OM något skulle strula.
 
Och från när räknas ägarbytet?

Ägarbytet sker på försäljningsdagen, som räknas som den dag du mottagit första delbetalning/handpenning.

Ska jag behålla släpets papper tills det är fullbetalt?

Det blir ju svårt, eftresom ni måste ändra ägandeskapet på transporten. Men du skall göra ett tillägg i ditt kontrakt, att du har förbehåll på transporten tills det att sista betalning skett.

Försäkring och skatt då?!

Blir nya ägarens ansvar från övertagandet.

Jag skulle också ange förfallodatum för var och en av betalningarna, om någon miss sker behöver det inte uppstå diskussion om var.
 
Om jag vore dig så skulle jag undvika avbetalning, vänta några månader på att personen har sparat ihop pengarna och få HELA köpeskillingen då istället.
 
Ett av problemen är ju att jag inte har nånstans att ha släpet under tiden. Dessutom tror jag inte släpet mår bra av att bara stå. Och så kommer ju ränta på lånet hela tiden...
 
Hmm då måste min fråga till dig bli, är lånet taget på transporten och den står som säkerhet?
 
Du är ju ägare till släpet tills det är fullbetalt! Så är det med allt. Annars kan nya ägaren sälja det vidare utan att ha betalat det!

Jag har köpt min bil på lån och ringer man bilregistret och kollar vem som äger bilen är det VW-finans som står som ägare. Just för att ingen ska kunna köpa min bil utan att den är betald.
 
Vänta här lite nu, då krävs det väl i alla fall ett äganderätts förbehåll hoppas jag?
 
Fel, du står som ägare på bilen!
Det är därför det är viktig att man kollar upp att bilen är betald om man köper beg.
Inte ens på en leasingbil står leasingbolaget som ägare!
 
Nej man äger inte släpet ordets mening, just därför skall man i kontraktet göra ett äganderätts förbehåll. Detta kan även göras till bilregistret, men man måste då ändra dessa uppgifter när man fått betalningen klar. Jag tror att det kostar en liten slant, och därför är det bättre att ha detta i kontraktet istället.
 
När det gäller avbetalning av olika slag, har jag fått lära mig att ALLTID skriva;

Släpet (eller dyligt - vad det nu är för något) är SÄLJARENS ägendom tills dess det är till fullo betalt!

Denna "klausul" måste vara med för att du ska ha rätt att "hämta tillbaka" släpet om köparen inte fullföljer avbetalningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 179
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp