Kontraktsbrott?

Riley

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp å en bekants vägnar. Det är så att hennes stallplats blivit uppsagd med endast fem dagar till godo, eftersom stallägarens nya häst behöver boxen då. I kontraktet dem emellan står det dock fastslaget att båda parter har en månads uppsägningstid, varken mer eller mindre.

Så: är det här ett kontraktsbrott och hur går man då vidare med det? Är stallägaren i och med kontraktet på något sätt tvingad att hysa min väns häst månaden ut - så att sökandet efter ny stallplats inte blir lika akut - eller är det enda hon kan få ut skadestånd?

Senast ändrad:
Sv: Kontraktsbrott?

Din vän har rätt att stanna uppsägningsmånaden ut. Som det vanligen är utformat är det kalendermånad som gäller, d v s hon får flytta siste juni.

Hur stallägaren väljer att lösa uppstallning av sin tillkommande häst är dennes problem.

Står det i kontraktet så ska det vara så!
Ägaren får helt enkelt vänta med att ta hem hästen, eller ha den ute.
Så ja, det är ett kontraktsbrott om de skulle slänga ut personen ifråga, för hon har all rätt i världen att stå kvar där en månad.

Om man däremot kommer överens om att man kan flytta inom fem dagar så är det ju en annan sak, men jag gissar att det inte är så?

*kl av mig själv*

Nej, hon fick idag helt utan förvarning krav på att hästen skulle vara flyttad inom 5 dagar och det är svårt att få stallplats här omkring, så det är snudd på omöjligt att ordna upp på så kort tid.

Men då ska vi försöka gå vidare med det där, slår stallägaren dövörat till får det bli anmälning. Tack båda för svaren.

OM hon hittar någon plats med kort varsel kan hon alltid prova att kräva mellanskillnaden (merkostnaden) för sin uppsägningsmånad av stallägaren, det lär hon ha rätt till...

Det går inte att anmäla, det är frågan om civilrättsligt mål så det blir stämning.

Hej ! Ursäkta att jag kapar tråden lite men du verkar kunna ett och annat. Hur stämmer man någon i ett sådant här fall. Har 2 kontraktsbrott själv.
OM hon hittar någon plats med kort varsel kan hon alltid prova att kräva mellanskillnaden (merkostnaden) för sin uppsägningsmånad av stallägaren, det lär hon ha rätt till...

Det går inte att anmäla, det är frågan om civilrättsligt mål så det blir stämning.

Jo, hon har rätt till att få merkostnaden betald av hyresvärden, så i hennes ställe skulle jag leta upp den dyraste anläggningen och försöka ställa min häst där. :devil:

Men sedan har hon jusom sagts tidigare besittningsrätt på boxen eftersom dom har ett kontrakt så i praktiken behöver hon inte flytta förrän det rättmätiga uppsäg.tiden gått.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 908
Hästmänniskan Jag har hamnat i en väldigt akut situation som jag måste göra någonting åt snabbt, helst igår. Det är så att jag har min häst... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
15 607
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka